SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zatonięcie promu MV Doña Paz – największa katastrofa morska w czasie pokoju
    Zatonięciu promu MV Doña Paz - największa katastrofa morska w czasie pokoju
    Artykuły

    Zatonięcie promu MV Doña Paz – największa katastrofa morska w czasie pokoju

    Michał BanachBy Michał Banach20 grudnia 2022Brak komentarzy4 Mins Read
    Chociaż za jedną z największych tragedii morskich uznaje się zatonięcie Titanica, liczba ofiar tej katastrofy jest bardzo mała jeśli porównać ją nawet z oficjalnymi danymi dotyczącymi liczby osób, które zginęły w wyniku zatonięcia promu MV Doña Paz w 1987 roku.

    Za największą katastrofę morską uznaje się zatopienie niemieckiego liniowca Ms Wilhelm Gustloff, 30 stycznia 1945 roku (według najnowszych danych zginęło wówczas około 6600 osób. Tragedia ta wydarzyła się jednak podczas wojny, a bezpośrednią przyczyną zatonięcia statku było trafienie trzema torpedami z radzieckiego okrętu podwodnego S-13. Największą katastrofą morską, która wydarzyła się podczas pokoju jest zatonięcie promu MV Doña Paz.

    Prom MV Doña Paz został zwodowany 25 kwietnia 1963 roku w japońskiej stoczni Onomichi i otrzymał nazwę Himeyuri Maru. Jednostka miała 93 m długości i tonaż 2602 BRT. Prędkość maksymalna wynosiła 18 węzłów, a liczba pasażerów oficjalnie wynosiła 608 osób oraz 66 członków załogi. W 1975 roku jednostka została sprzedana filipińskim liniom Sulpicio Lines i przemianowana na MV Doña Paz. Niestety 5 czerwca 1979 roku na statku wybuchł pożar, który uszkodził go do tego stopnia, że uznano go za niezdatny do dalszej eksploatacji.

    Mimo to, Sulpicio Lines ponownie odkupiły wrak od firmy ubezpieczeniowej, która miała zająć się złomowaniem jednostki. Po naprawie prom wrócił do służby pod dotychczasową nazwą i pływał na trasie Manila – Tacloban – Catbalogan – Manila, z oficjalnie około 1518 pasażerami na pokładzie. Ze względu na bardzo luźne podejście do przepisów morskich, statek utrzymywany był raczej w kiepskim stanie, a liczba pasażerów zwykle znacząco przewyższała oficjalne dane.

    MV Doña Paz
    MV Doña Paz

    20 grudnia 1987 roku o godzinie 6:30 wysłużony prom wyszedł w morze z portu Tacloban i skierował się do Manili. Oficjalnie na pokładzie znajdowało się 1583 pasażerów, jednak z racji zbliżających się świąt Bożego Narodzenia, na pokładzie znajdowało się znacznie więcej osób. W trakcie rejsu większość załogi spędzała czas poza swoimi stanowiskami, a na mostku pozostał jeden marynarz.

    Około godziny 22:30 prom znajdował się niedaleko Dumali Point w cieśninie Tablas. W tym momencie w burtę Doña Paz uderzył 51-metrowy tankowiec MT Vector z transportem 8800 baryłek ropy, benzyny i innych paliw. Krótko po zderzeniu doszło do eksplozji na tankowcu, a ogień szybko zajął obie jednostki i plamę ropy wokół miejsca zderzenia.

    Pozbawiony napędu prom utracił również zasilanie, a na pokładzie wybuchła panika. Pasażerowie próbowali opuścić pokład, ale w chaosie jaki zapanował nikt nie był w stanie otworzyć schowków w których znajdowały się kamizelki ratunkowe. Członkowie załogi (z których wielu były prawdopodobnie pod wpływem alkoholu) nie potrafili koordynować działań ratunkowych ani poprawnie spuszczać szalup.

    Po około dwóch godzinach płonący prom zatonął, a dwie godziny później taki sam los spotkał tankowiec. W międzyczasie na miejsce katastrofy przybył prom MS Don Claudio, którego załoga próbowała przeprowadzić akcje ratunkową. Lokalne władze i straż przybrzeżna otrzymały informację o wypadku dopiero około 8 godzin po zderzeniu, a pierwsze jednostki ratunkowe dotarły na miejsce po kolejnych… ośmiu godzinach.

    Chyba jedyne dobre zdjęcie MV Doña Paz przed katastrofą, wykonane w 1984 roku (fot. Clyde L Shoebridge)
    Chyba jedyne dobre zdjęcie MV Doña Paz przed katastrofą, wykonane w 1984 roku (fot. Clyde L Shoebridge)

    Ostatecznie udało się uratować 26 osób, w tym dwóch członków załogi tankowca MT Vector. W wyniku przeprowadzonego śledztwa ustalono, że chociaż oficjalnie na pokładzie promu znajdowały się 1583 osoby oraz 58 członków załogi, w praktyce na pokładzie mogło znajdować się nawet 4341 pasażerów (sic!). Dodatkowo obie jednostki nie miały ważnych licencji radiowych (na promie została ona sfałszowana), a tankowiec nie miał licencji dopuszczającej do rejsów z ładunkiem.

    Rodziny ofiar domagały się  ukarania winnych, ale w toku śledztwa całą winę zrzucono na załogę tankowca, chociaż w praktyce załogi obu jednostek były winne. Prom Doña Paz był ubezpieczony na sumę około 600 000 dolarów, którą zamierzano wypłacić rodzinom ofiar, których nazwiska znajdowały się na liście pasażerów (dawało to około 380 dolarów na osobę). Rodziny pozostałych ofiar zostały zostawione z niczym. Niestety katastrofa ta nie miała żadnego wpływu na bezpieczeństwo morskie w rejonie Filipin it w kolejnych latach doszło do kilku podobnych wypadków, które przyniosły również bardzo dużo ofiar, ale nigdy nie tak dużo jak MV Doña Paz, która pozostaje największą katastrofą morską w czasie pokoju.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleEksperymentalne latające skrzydła Northrop YB-35 i YB-49
    Next Article F-14 Tomcat – legendarny amerykański myśliwiec pokładowy
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    7 lutego 20235 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read

    Amerykański monitor USS Monterey

    13 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.