SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » MS Wilhelm Gustloff – największa tragedia na morzu w historii
    MS Wilhelm Gustloff - największą tragedia na morzu w historii
    MS Wilhelm Gustloff - największą tragedia na morzu w historii
    Artykuły

    MS Wilhelm Gustloff – największa tragedia na morzu w historii

    Michał BanachBy Michał Banach30 stycznia 2022Updated:30 stycznia 2022Brak komentarzy6 Mins Read
    W historii transportu morskiego doszło do wielu katastrof w wyniku których zginęły tysiące ludzi. Z wszystkich tych tragedii jedna ma szczególne znaczenie. 30 stycznia 1945 roku radziecki okręt podwodny S-13 zatopił niemiecki statek pasażerski MS Wilhelm Gustloff, na pokładzie którego znajdowało się około 10 tys. pasażerów. Większość z nich zginęła. Tym samym jest to największa pod względem liczby ofiar tragedia na morzu w historii.

    MS Wilhelm Gustloff

    Budowę statku pasażerskiego MS Wilhelm Gustloff rozpoczęto 4 sierpnia 1936 roku w Hamburgu. Wodowanie miało miejsce 5 maja 1937 roku, a do służby jednostka weszła 15 marca 1938 roku. Statek miał 208,9 m długości i pojemność 25 484 GT. Napęd stanowiły cztery ośmiocylindrowe silniki diesla o mocy 9500 KM, zapewniające prędkość maksymalną 15,5 węzła i zasięg 12 000 mil morskich (22 000 km). W pierwotnej konfiguracji zabierał na pokład załogę liczącą około 500 osób, oraz 1465 pasażerów w dwu- i czteroosobowych kajutach (źródła podają odpowiednio 221 i 239 kabin, jednak występują rozbieżności i nieścisłości w liczbie pasażerów i kajut).

    MS Wilhelm Gustloff
    MS Wilhelm Gustloff

    Zbudowano go dla niemieckiej organizacji Kraft durch Freude, a jego nazwa odnosiła się do zamordowanego w 1936 roku członka NSDAP. Zanim Wilhelm Gustloff wyruszył w swój pierwszy jeszcze nieoficjalny rejs do Wielkiej Brytanii (jako ciekawostkę warto dodać, że podczas rejsu załoga Wilhelma Gustloffa uratowała 19 osób z brytyjskiego statku Pegaway), gdzie na wodach międzynarodowych na jego pokładzie umożliwiono obywatelom Niemiec i Austrii z Wielkiej Brytanii głosowanie w sprawie Anschlussu Austrii. W ciągu jednego dnia (10 kwietnia 1938 roku) głosy oddało 1172 Niemców i 806 Austriaków. Tylko 10 osób zagłosowało przeciwko przyłączeniu Austrii do Niemiec.

    Oficjalnie, pierwszy rejs wycieczkowy zorganizowano między 21 kwietnia a 6 maja 1938 roku. W trakcie tego rejsu zmarł pierwszy kapitan statku, Carl Lübbe. Przez kolejne miesiące statek odbywał rejsy wycieczkowe głównie wokół Półwyspu Apenińskiego oraz Norwegii. Między 20 maja a 2 czerwca 1939 roku wykorzystano go do transportu członków Legionu Condor z Hiszpanii do Niemiec.

    MS Wilhelm Gustloff
    MS Wilhelm Gustloff

    Do 26 sierpnia 1939 roku, gdy Wilhelm Gustloff został przejęty przez wojsko, odbył on łącznie 60 rejsów, w trakcie których przewiózł 80 000 pasażerów. Wraz z wybuchem II wojny światowej wycieczkowiec został przekształcony w statek szpitalny, a później w koszary w Gdańsku. W tej roli wykorzystywano go do końca 1944 roku.

    Ostatni rejs

    Wilhelm Gustloff spędził prawie całą wojnę w Gdańsku, ale wraz z postępami Armii Czerwonej, pod koniec 1944 roku postanowiono przywrócić go do służby i wykorzystać do ewakuacji obywateli Niemiec z rejonu Trójmiasta i Prus Wschodnich. Zanim statek wyruszył w morze, musiał przejść naprawy.

    Ostatecznie, 30 stycznia 1945 roku o godzinie 12:30 MS Wilhelm Gustloff wyszedł w morze w towarzystwie liniowca Hansa i dwóch torpedowców (z których Hansa i jeden torpedowiec zostały w tyle). Na jego pokładzie, według różnych szacunków znajdowało się ponad 10 000 pasażerów, w tym 173 członków załogi, 918 oficerów i marynarzy z II dywizji szkolnej okrętów podwodnych, 373 kobiety z pomocniczego korpusu Kriegsmarine, 162 rannych żołnierzy Wehrmachtu, 4424 członków różnych organizacji wojskowych, policyjnych i politycznych oraz ich rodzin. Dokładna liczba pasażerów nie jest jednak znana.

    MS Wilhelm Gustloff
    MS Wilhelm Gustloff

    Ze względu na sytuację, okrętem dowodziło na raz 4 kapitanów – kmdr. por. Wilhelm Zahn, Friedrich Petersen, Heinz Koehler i Harry Weller. Doprowadziło to do problemów organizacyjnych oraz wielu błędnych decyzji. Wilhelm Gustloff wyszedł w może wraz z uzbrojeniem przeciwlotniczym, które zamontowano na nim, gdy wykorzystywano go jako koszary w porcie. Ponadto, nie nadano mu oznaczeń statku szpitalnego, przez co formalnie był okrętem pomocniczym Kriegsmarine.

    Dowodzący okrętem kapitanowie nie mogli dojść do porozumienia w kwestii trasy rejsu. Ze względu na obecność radzieckich okrętów podwodnych, Wilhelm Zahn sugerował rejs blisko brzegu, na płytkich wodach, co zminimalizowałoby ryzyko ataku torpedowego. Friedrich Petersen skierował jednak statek na pełne morze i co istotne uruchomił oświetlenie sygnalizacyjne, aby podczas nocnego rejsu nie wpaść na operujące w tym rejonie trałowce.

    MS Wilhelm Gustloff
    MS Wilhelm Gustloff

    Krótko po wyjściu w morze, dowodzący okrętem podwodnym S-13 Aleksandr Marinesko dostrzegł Wilhelma Gustloffa i zaczął go śledzić, czekając na okazję do ataku. Marinesko podczas tego patrolu znajdował się w dosyć skomplikowanej sytuacji. Ze względu na problemy z dyscypliną i podejmowane działania, groził mu sąd wojenny, przed którym uchronić mogło go „wykazanie się w walce”.

    W nocy, będąc niedaleko Łeby, Marinesko wydał rozkaz zajęcia pozycji między brzegiem a Wilhelmem Gustloffem. Atak z tej pozycji był mniej oczekiwany przez Niemców. O godzinie 21:00, gdy S-13 zajął dogodną pozycję, wystrzelone zostały 3 torpedy (czwarta zaklinowała się w wyrzutni). Wszystkie torpedy trafiły w cel i doprowadziły do poważnego uszkodzenia niemieckiej jednostki.

    MS Wilhelm Gustloff
    MS Wilhelm Gustloff

    Pierwsza z torped zniszczyła pomieszczenia załogi na dziobie, druga trafiła w rejon basenu (pozbawionego wody), w którym znajdowały się kobiety z korpusu pomocniczego – tylko 3 z 373 przeżyły, a trzecia unieruchomiła Wilhelma Gustloffa. Na pokładzie wybuchła panika, a statek zaczął się przechylać na burtę. Tylko kilka łodzi ratunkowych zostało spuszczonych na wodę. W przypadku pozostałych łodzi, liny na których je opuszczano były zamarznięte.

    Po około 40 minutach od trafienia torpedami, Wilhelm Gustloff przewrócił się na burtę i zatonął na głębokości zaledwie 44 m. Ze znajdujących się na jego pokładzie około 10 000 osób, wyłowiono jedynie 1215 żywych osób, z których część zmarła. Dokładna liczba uratowanych osób nie jest znana – szacuje się ją na 996 osób. W akcji ratunkowej brały udział torpedowce T36 i Löwe, trałowce M387, M375, M341, parowiec Göttingen, frachtowiec Gotenland i jednostki pomocnicze TF19 i V1703.

    MS Wilhelm Gustloff
    MS Wilhelm Gustloff

    Skutki

    Kapitan Marinesko nie wiedział, że atakuje statek przewożący w większości cywilów i uciekinierów. Zgodnie z prawem morskim, miał jednak pełne prawo zaatakowania Wilhelma Gustloffa, ponieważ na jego pokładzie znajdowało się uzbrojenie, a sam statek nie został oznaczony jako jednostka szpitalna. Kilka dni później udało mu się zatopić kolejny, podobny statek – MS Steuben, na pokładzie którego zginęło około 4500 osób. Zatopienie dwóch statków transportowych o łącznym tonażu 42 557 BRT sprawiło, że Marinesko stał się najskuteczniejszym radzieckim podwodniakiem. Został częściowo zrehabilitowany, ale dopiero krótko przed śmiercią w pełni wybaczono mu jego przewinienia dyscyplinarne.

    Okręt podwodny S-56 (tego samego typu co S-13) współcześnie
    Okręt podwodny S-56 (tego samego typu co S-13) współcześnie

    Zatopienie Wilhelma Gustloffa zapisało się w historii jako największa morska tragedia, pod względem liczby ofiar na jednym statku. Po wojnie Rosjanie wielokrotnie badali wrak, mając nadzieję na odnalezienie w jego ładowniach Bursztynowej Komnaty. Niczego jednak nie znaleziono. W 1994 roku polskie władze uznały wrak za mogiłę wojenną, zakazując nurkowania w jego pobliżu bez specjalnej zgody. Pod koniec czerwca 2019 roku, podczas rutynowego badania wraku, odnaleziono w nim ciało płetwonurka, którym okazał się zaginiony w 2012 roku Robert Szlechta.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleWspółczesne telefony już dawno przestały służyć jedynie do dzwonienia
    Next Article Ile kosztuje żeglarstwo?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.