SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85
    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85
    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85
    Artykuły

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    Michał BanachBy Michał Banach4 stycznia 2023Brak komentarzy3 Mins Read
    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a niektórzy (niewłaściwie) oceniają go jako najlepszy czołg II wojny światowej. Jego historia jest skomplikowana i pełna błędów, legend, kłamstw oraz po prostu niedopowiedzeń. W tym tekście, zamiast historii tego czołgu, chciałbym pokazać Wam wnętrze T-34/85 współcześnie.

    Czołg T-34/85 powstał w 1944 roku jako rozwinięcie czołgów serii T-34/76. W porównaniu do swojego poprzednika, czołg otrzymał nową, większą wieżę z działem kalibru 85 mm. Nowa wieża wymusiła przebudowanie dachu kadłuba czołgu, ale poza tym, nowy czołg niewiele różnił się od starszych wersji.

    T-34/85 (fot. Michał Banach)
    T-34/85 (fot. Michał Banach)

    T-34/85 miał 8,1 m długości, 3 m szerokości i 2,72 m wysokości, oraz masę 32 ton. Napęd stanowił dwunastocylindrowy silnik W-2-34 o mocy 500 KM, zapewniający prędkość maksymalną 55 km/h na drogach. Uzbrojenie składało się z armaty D-5T albo ZiS-S-53 kalibru 85 mm oraz dwóch karabinów maszynowych DT kalibru 7,62 mm. Pancerz miał grubość od 20 mm do 90 mm. Załoga liczyła 5 żołnierzy.

    Czołgi w tej wersji produkowano do początku lat 50., a dokładna liczba wyprodukowanych egzemplarzy nie jest znana. Przyjmuje się, że razem z T-34/76 zbudowano łącznie około 60 000 czołgów wszystkich wersji. Produkowano je w ZSRR oraz w Polsce i przez wiele lat stanowiły trzon wojsk pancernych państw Bloku Wschodniego i państw sojuszniczych. Tyle krótkiej historii czołgu, na dłuższą przyjdzie czas 😉

    T-34/85 (fot. Michał Banach)
    T-34/85 (fot. Michał Banach)

    T-34/85 wyróżniał się dosyć dobrymi osiągami i uzbrojeniem, ale kosztem słabej jakości wykonania. Wnętrze czołgu było ciasne, wentylacja słaba, przez co po krótkiej walce wnętrze wypełniało się dymem. Stanowiska członków załogi były niezbyt wygodne, a całe wnętrze wypełnione było amunicją i rzeczami należącymi do załogi.

    Dzięki uprzejmości Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu, miałem okazję „zwiedzić” wnętrze czołgu T-34/85 należącego do muzeum. Czołg zachowany jest w stanie pełnej sprawności, a więc jest w pełni wyposażony. Wewnątrz brakuje jedynie amunicji (a dokładnie to jej atrap), więc jest bardziej przestronne niż w przypadku maszyn wykorzystywanych bojowo. Na pewno jest ciasne, czego najlepszym dowodem był hałas jaki robiłem poruszając się po nim i uderzając co chwilę o fotele, zamek działa, albo stojaki na wyposażenie (puste).

    T-34/85 (fot. Michał Banach)
    T-34/85 (fot. Michał Banach)

    Przechodzenie z stanowiska na stanowisko nie jest proste, a powiedzmy sobie szczerze, robiłem to na spokojnie, bez stresu, a jedyne co miałem przy sobie to aparat i lampa do doświetlenia wnętrza. Ciężko wyobrazić sobie jak musieli czuć się członkowie załogi podczas walki, kiedy np. musieli szybko opuścić czołg po jego trafieniu (o ile w ogóle przeżyli trafienie, ponieważ standardowo w T-34 amunicja była rozłożona wszędzie, co było bardzo niebezpieczne).

    T-34/85 (fot. Michał Banach)
    T-34/85 (fot. Michał Banach)

    Poniżej znajdziecie pełną galerię zdjęć z wnętrza czołgu, zarówno ogólne zdjęcia jak i szczegółowe.

    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)
    Przedział bojowy T-34/85 (fot. Michał Banach)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleIsambard Kingdom Brunel – niewysoki tytan inżynierii
    Next Article GM Aerotrain
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.