Na mapie polskich muzeów poświęconych historii i uzbrojeniu, Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu zajmuje szczególne miejsce. Jest to obecnie jedna z większych kolekcji pojazdów wojskowych w Polsce, której jedną z najważniejszych cech jest wyjątkowa jakość i unikalność eksponatów.

Historia muzeum sięga lat 60. i budowanej przez lata kolekcji pojazdów wojskowych, zwłaszcza czołgów, dział samobieżnych i pojazdów specjalistycznych w Oficerskiej Szkole Broni Pancernej w Poznaniu. Pojazdy wchodzące w skład kolekcji były wykorzystywane jako pomoc dydaktyczna. Dzięki temu do jednostki trafiały często unikalne pojazdy, jak m.in. czołg ciężki IS-3 (do Polski trafiły dwa pojazdy tego typu), które utrzymywano w bardzo dobrym stanie, aby służyły jak najlepiej kursantom.

Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu (fot. Michał Banach)
Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu (fot. Michał Banach)

Wraz z powstaniem Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych im. Hetmana Polnego Koronnego Stefana Czarnieckiego w 1993 roku, kolekcja stała się częścią Sali Tradycji Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych i udostępniana była okazjonalnie do zwiedzania, głównie podczas dni otwartych w CSWL. Wszystkie pojazdy wchodzące w skład kolekcji znajdowały się wówczas w specjalnym garażu na terenie bazy, dosłownie jeden przy drugim. Bogata kolekcja nie mieściła się w przeznaczonym dla niej miejscu.

W 2015 roku oficjalnie przekształcono kolekcję w muzeum i rozpoczęto starania o przeniesienie jej w bardziej przystępne dla zwiedzających miejsce, przy założeniu, że wszystkie pojazdy będą dalej przechowywane w dobrych warunkach, a nie pod gołym niebem (jak to niestety często jeszcze bywa w wielu muzeach w Polsce). Ostatecznie 4 października 2019 roku Muzeum Broni Pancernej otworzyło się w nowej siedzibie przy ul. 3 Pułku Lotniczego 4 w Poznaniu.

Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu (fot. Michał Banach)
Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu (fot. Michał Banach)

Obecnie kolekcja muzeum liczy około 80 pojazdów (czołgów, dział samobieżnych, samochodów pancernych, transporterów piechoty, pojazdów specjalistycznych, ciężarówek i samochodów rządowych), armat itp. Wszystko to znajduje się w 4 dużych halach podzielonych tematycznie – pojazdy przed 1939 rokiem, II wojna światowa, Zimna Wojna i okres po Zimnej Wojnie. Ekspozycja wzbogacona jest o elementy interaktywne przybliżające historię nie tylko samych eksponatów, ale i wydarzeń historycznych, związanych z okresem eksploatacji tych pojazdów.

Tym co wyróżnia kolekcję muzeum jest bez wątpienia nie tylko bardzo ciekawa aranżacja sal wystawowych, ale i stan w jakim utrzymane są zbiory. Ponad połowa pojazdów jest w pełni sprawna mechanicznie, a pozostałe często są w stanie nadającym się do szybkiego przywrócenia do sprawności. Dzięki działaniom władz muzeum, kolekcja w ostatnich latach powiększyła się o wiele unikalnych pojazdów pozyskiwanych z zagranicy. Część z nich poddawana była gruntownym remontom, które przywracały pojazdy do stanu idealnego. Niektóre pojedyncze eksponaty w muzeum (z okresu przed 1939 roku) to repliki, jednak w żadnym stopniu nie ustępują one wizualnie pierwowzorom.

Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu (fot. Michał Banach)
Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu (fot. Michał Banach)

Na długiej liście eksponatów w muzeum znajdują się m.in. takie pojazdy jak samochód pancerny wz.34, samochód pancerny Poznańczyk, tankietka TKS, czołg T-34/85 Rudy, wykorzystywany podczas kręcenia serialu „Czterej Pancerni i Pies”, StuG IV, PzKpfw III Ausf. N, ciągnik półgąsienicowy Sd.Kfz 6, czołg ciężki IS-2 i IS-3 (jeden z dwóch w Polsce i co istotne zachowany w stanie idealnym, umożliwiającym nawet przywrócenie go do pełnej sprawności, w przeciwieństwie do drugiego egzemplarza w Warszawie), działa samobieżne SU-76, SU-85 oraz SU-100, liczne czołgi z okresu Zimnej Wojny zarówno wykorzystywane przez Wojsko Polskie – T-54, T-55, PT-76, oraz czołgi z drugiej strony Żelaznej Kurtyny – amerykańskie Pattony. Jednym z bardziej unikalnych eksponatów jest jedyny egzemplarz prototypowego czołgu T-72M2D Wilk polskiej produkcji, który stał się bazą do rozwoju czołgu PT-91 Twardy.

Wymienione pojazdy to zaledwie część kolekcji, która jest zdecydowanie większa i na pewno w kolejnych latach powiększy się jeszcze bardziej, ponieważ władze muzeum cały czas starają się pozyskiwać kolejne eksponaty.

M4A1 Halftrack i M10 Achilles (fot. Michał Banach)
M4A1 Halftrack i M10 Achilles (fot. Michał Banach)

Muzeum to jest zdecydowanie jednym z najciekawszych tego typu placówek w Polsce. Każdy fan militariów powinien je odwiedzić (o ile będzie to możliwe, ponieważ w momencie pisania tego tekstu wprowadzane obostrzenia pandemiczne uniemożliwiają zwiedzanie muzeów).

Informacje o muzeum, dojazd, godziny otwarcia, informacje o biletach i kontakt można znaleźć na stronie muzeum oraz na fanpagu na Facebooku.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.