SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    • Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny
    • Bojowy wóz piechoty Marder 1
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Węgierski czołg średni Turán
    Węgierski czołg średni Turán
    Węgierski czołg średni Turán
    Artykuły

    Węgierski czołg średni Turán

    Michał BanachBy Michał Banach4 maja 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    Podczas II wojny światowej węgierskie wojska pancerne wykorzystywały około 1200 czołgów i pojazdów opancerzonych, z których znaczną część stanowiły rodzime konstrukcje. Jedną z nich był czołg średni 40M Turán i jego wersje rozwojowe 41M i 43M.

    W latach 30. węgierska armia posiadała niewielką liczbę czołgów i tankietek, z których większość stanowiły pojazdy całkowicie przestarzałe i znacząco ustępujące konstrukcjom z innych państw europejskich. Dopiero wprowadzenie w 1938 roku czołgów lekkich 38M Toldi, będących licencyjną wersją szwedzkich czołgów Landsverk L-60 przyniosło długo oczekiwaną zmianę.

    40M Turán
    40M Turán

    Jednak o ile czołgi te były całkiem udane, nie prezentowały znaczącej siły bojowej, zwłaszcza wobec czołgów średnich. Węgrzy nie mieli jednak zbyt wielu możliwości pozyskania nowoczesnych czołgów średnich, ponieważ krajowy przemysł zbrojeniowy nie dysponował odpowiednim zapleczem do ich zaprojektowania, a zakup czołgów tego typu poza krajem był na przełomie 1938 i 1939 roku niemożliwy.

    Sytuacja zmieniła się jednak w 1939 roku gdy Niemcy zajęły Czechosłowację i przejmując przy tym rozbudowany przemysł zbrojeniowy tego kraju. Jedną ze zdobyczy były dwa prototypy czołgów T-21, opracowywanych w zakładach Skoda od 1937 roku jako rozwinięcie udanego modelu LT vz. 35. Czołg ten nie był interesujący dla Niemców, którzy w 1941 roku przekazali jego plany i dwa prototypy Węgrom, którzy na ich podstawie opracowali całkowicie nowy czołg, który otrzymał oznaczenie 40M Turán.

    41M Turán II
    41M Turán II

    Oprócz ogólnych zmian konstrukcyjnych, czołgi otrzymały nowe uzbrojenie w postaci armaty przeciwpancernej kalibru 40 mm. W 1941 roku podjęto decyzję o wprowadzeniu tych pojazdów do produkcji. Wstępnie zakładano zbudowanie kilkuset egzemplarzy, jednak analiza walk toczonych na froncie wschodnim wykazała, że uzbrojenie tych czołgów jest całkowicie nieskuteczne wobec nowych radzieckich czołgów T-34 i KW-1.

    W związku z tym produkcję zakończono po zbudowaniu 285 czołgów, a równocześnie rozpoczęto prace nad ich ulepszoną i lepiej uzbrojoną i opancerzoną wersją. Tak narodził się czołg średni 41M Turán II. Pojazd otrzymał dodatkowe opancerzenie, dzięki czemu jego grubość wzrosła do 50 mm z przodu. Wymieniono również armatę, instalując krótkolufowe działo kalibru 75 mm w nowej, powiększonej wieży. Czołgi otrzymały również dodatkowe ekrany pancerne na burtach.

    40M Turán
    40M Turán

    Ze względu na zakres prac, produkcję tych czołgów rozpoczęto dopiero w 1943 roku i zakończono rok później po zbudowaniu 139 egzemplarzy. Czołgi te o ile dysponowały lepszym uzbrojeniem od wersji Turán I, dalej ustępowały ówczesnym radzieckim czołgom. W związku z tym rozpoczęto prace nad jeszcze jedną wersją tych czołgów, oznaczoną jako 43M Turán III, w której zainstalowano nową, powiększoną wieżę z niemiecką armatą KwK 40 L/43 kalibru 75 mm. Zbudowano jednak tylko dwa prototypy.

    Czołgi typu Turán trafiły do jednostek liniowych i uczestniczyły w walkach na froncie wschodnim, gdzie odniosły… spektakularną porażkę. Słabo opancerzone i uzbrojone, zostały zdeklasowane przez radzieckie czołgi T-34/76 pod każdym względem. Być może Turán III poradziłby sobie lepiej, ale nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej. W końcowym okresie wojny Węgrzy otrzymali pewną liczbę niemieckich czołgów średnich PzKpfw IV różnych wersji, które znacząco przewyższały rodzime konstrukcje. Mimo to nie zastąpiły one czołgów Turán w jednostkach pancernych.

    40M Turán
    40M Turán
    40M Turán
    40M Turán
    41M Turán II
    41M Turán II
    43M Turán III
    43M Turán III

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleWłoski żaglowiec szkolny Amerigo Vespucci
    Next Article Dante Alighieri – pierwszy włoski dreadnought
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    18 stycznia 20234 Mins Read

    Zapomniany Vultee XP-54 Swoose Goose

    15 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    23 stycznia 2023

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    22 stycznia 2023

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 września 20210

    RMS Caronia – statek, który wyprzedzał swoją epokę

    Do lat 40. statki pasażerskie obsługiwały głównie ruch liniowy na trasach między Europą a Ameryką,…

    Artykuły
    26 grudnia 20210

    Jak wybrać samochody na akumulator dla dzieci?

    Twoje dziecko interesuje się motoryzacją? Auto na akumulator to często miniatura prawdziwego samochodu. To może…

    Artykuły
    18 września 20200

    Avions Voisin C28 Aérosport (1935) – samochód w stylu Art Deco

    Zaprezentowany w 1935 roku na Motor Show w Paryżu Avions Voisin C28 Aérosport był bez…

    Artykuły
    18 stycznia 20158

    Poradnik zakupowy gracza #1 – klawiatura mechaniczna

    Najprawdopodobniej już wiesz, czym są przełączniki mechaniczne. Być może rozróżniasz ich typy i wiesz dokładnie, czym…

    Artykuły
    13 stycznia 20220

    Innowacyjne maszyny myjące: klucz do podniesienia efektywności procesu mycia przemysłowego

    Współczesne procesy produkcyjne często wymuszają konieczność wdrożenia skutecznych rozwiązań z zakresu mycia przemysłowego. Warto podkreślić,…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.