SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Savoia-Marchetti SM.81 – bombowiec, bombowiec nocny i samolot transportowy
    Savoia-Marchetti SM.81 - bombowiec, bombowiec nocny i samolot transportowy
    Savoia-Marchetti SM.81 - bombowiec, bombowiec nocny i samolot transportowy
    Artykuły

    Savoia-Marchetti SM.81 – bombowiec, bombowiec nocny i samolot transportowy

    Michał BanachBy Michał Banach11 października 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Savoia-Marchetti SM.81 powstał jako wojskowe rozwinięcie samolotów pasażerskich i transportowych Savoia-Marchetti S.73. Ostatecznie szybko stał się przestarzały, ale mimo to pozostawał w eksploatacji przez lata jako samolot transportowy.

    Prace nad Savoia-Marchetti SM.81 prowadzono były praktycznie równolegle z rozwojem transportowego Savoia-Marchetti S.73. Maszyna odziedziczyła po swoim cywilnym przodku ogólny układ konstrukcyjny dolnopłata z trzema silnikami i stałym podwoziem, oraz kształt skrzydeł. W standardowej wersji SM.81 miał 18,3 m długości i 24 m rozpiętości skrzydeł, oraz maksymalną masę startową 10 505 kg. Napęd stanowiły trzy dziewięciocylindrowe silniki Alfa Romeo 125 R.C.35 o mocy 650 KM każdy, zapewniające prędkością maksymalną 340 km/h i przelotową 260 km/h. Wykorzystywano również silniki Piaggio P.X R.C.15, Piaggio P.IX R.C.40, Alfa Romeo 126 R.C.34 oraz Gnome-Rhône 14K.

    Savoia-Marchetti SM.81
    Savoia-Marchetti SM.81

    Zasięg zależał od ładunku bomb, ale maksymalnie wynosił około 1500 km. Z pełnym ładunkiem 2000 kg bomb zasięg operacyjny spadał do 430 km. Uzbrojenie obronne składało się z 6 karabinów maszynowych kalibru 7,7 mm. Ładunek bomb składał się z 4 bomb o masie 500 lub 250 kg, 16 bomb o masie 100 kg, 28 bomb o masie 50 kg, 56 bomb o masie 31, 20 albo 15 kg lub 1008 bomb o masie 2 kg (faktyczna masa bomb była niższa).

    Oblot prototypu miał miejsce 8 lutego 1934 roku, czyli przed cywilną wersją S.73. Za sterami zasiadł Adriano Bacula. Próby wypadły dobrze, w związku z czym już w 1935 roku zamówiono pierwszą serię 100 maszyn. Do 1938 roku zbudowano ponad 400 egzemplarzy samolotów tego typu w wersjach bombowych i transportowych.

    Savoia-Marchetti SM.81
    Savoia-Marchetti SM.81

    Po raz pierwszy bojowo wykorzystano je w trakcie wojny włosko-abisyńskiej w latach 1935-1936, gdzie spisywały się bardzo dobrze. Dopiero w trakcie działań w Hiszpanii w trakcie hiszpańskiej wojny domowej wyszły na jaw wady konstrukcyjne luku bombowego – bomby umieszczono pionowo, przez co podczas zrzutu uzyskiwano niską celność. Część samolotów używanych w Hiszpanii została przekazana hiszpańskim siłom powietrznym. Dodatkowo 3 samoloty wyeksportowano w 1938 roku do Chin, jednak nie wzięły one udziału w walkach, ponieważ zostały zniszczone w trakcie treningów.

    Tuż przed włączeniem się Włoch do wojny SM.81 zaczęto wycofywać z jednostek bombowych i zastępować znacznie lepszymi SM.79. Wiele maszyn oddelegowano wówczas do zadań transportowych, jednak w trakcie walk w Grecji część SM.81 wykorzystano w roli bombowców nocnych. Jako samoloty transportowe maszyny te sprawdzały się bardzo dobrze, dlatego wznowiono ich produkcję, dzięki czemu łącznie zbudowano 535 samoloty tego typu, oraz jeden eksperymentalny egzemplarz oznaczony jako SM.81B z dwoma silnikami i przeszklonym nosem.

    Savoia-Marchetti SM.81
    Savoia-Marchetti SM.81

    Transportowe SM.81 używano do kapitulacji Włoch we wrześniu 1943 roku. Kilka egzemplarzy znalazło się po alianckiej stronie, ale większość pozostała na terenach zajętych przez Niemców. Wykorzystywali oni je do końca wojny. Samoloty które przetrwały wojnę i były w relatywnie dobrym stanie pozostawiono w eksploatacji we włoskich siłach powietrznych aż do 1950 roku.

    Savoia-Marchetti SM.81 w hiszpańskich barwach
    Savoia-Marchetti SM.81 w hiszpańskich barwach
    Savoia-Marchetti SM.81 w hiszpańskich barwach
    Savoia-Marchetti SM.81 w hiszpańskich barwach

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleLacrosse – co to za sport i jakie są zasady gry
    Next Article Tallboy – 5-tonowa bomba sejsmiczna
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    6 lutego 20233 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    8 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.