SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      3 grudnia 2023

      Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

      1 grudnia 2023

      Portugalski pancernik Vasco da Gama

      30 listopada 2023

      Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      3 grudnia 2023

      Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

      1 grudnia 2023

      Portugalski pancernik Vasco da Gama

      30 listopada 2023

      Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      5 grudnia 2023

      Faworyci do wygrania Ligi Mistrzów 2023/24

      2 grudnia 2023

      Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      4 grudnia 2023

      Opuszczona Armenia – filmy

      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Samolot transportowy Savoia-Marchetti S.73
    Artykuły

    Samolot transportowy Savoia-Marchetti S.73

    Michał BanachBy Michał Banach20 sierpnia 2020Brak komentarzy2 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Samolot transportowy Savoia-Marchetti S.73
    Samolot transportowy Savoia-Marchetti S.73
    Zaprojektowany w 1934 roku Savoia-Marchetti S.73 powstał z myślę o eksploatacji w liniach lotniczych. Na bazie samolotów tego typu zaprojektowano wersję wojskową, oznaczoną jako Savoia-Marchetti S.81, która służyła w Regia Aeronautica podczas II Wojny Światowej jako samolot transportowy i bombowiec.

    Wstępne prace nad S.73 rozpoczęto w 1933 roku, ale budowę prototypu rozpoczęto wiosną 1934 roku. Oblot prototypu miał miejsce 4 lipca 1934 roku, a za sterami zasiadł Adriano Bacula. Samolot miał 17,4 m długości, 23 m rozpiętości skrzydeł i maksymalną masę 9280 kg. Napęd zapewniały 3 silniki – dwa na skrzydłach i jeden na nosie. Prototyp otrzymał silniki Gnome-Rhone 9Kfs o mocy 600 KM, jednak w wersjach seryjnych używane były silniki Piaggio Stella P.IX R.C., Wright R-1820 o mocy 770 KM lub Gnome-Rhone 14K Mistral Major o mocy 900 KM. Prędkość maksymalna wynosiła około 330-345 km/h, przelotowa około 280 km/h, a zasięg 1600 km.

    Savoia-Marchetti S.73
    Savoia-Marchetti S.73

    S.73 miał mieszaną, metalowo-drewnianą konstrukcję, krytą płótnem i drewnem, oraz stałe podwozie. Silnik na nosie posiadał czterołopatowe śmigło, a silniki na skrzydłach miały dwułopatowe śmigła. Kabina pasażerska mieściła 18 pasażerów. Załoga składała się z dwóch pilotów, radiooperatora i mechanika pokładowego.

    Pierwsze próby wykazały, że samolot spisuje się bardzo dobrze i jest łatwy w pilotażu oraz obsłudze nawet na nieutwardzonych lotniskach. Jedynym problemem była mieszana konstrukcja o małej trwałości, stałe podwozie obniżające osiągi, oraz zbyt słabe silniki. Po zakończeniu prób podjęto decyzję o wprowadzeniu maszyny do produkcji seryjnej.

    Savoia-Marchetti S.73
    Savoia-Marchetti S.73

    Zbudowano wraz z prototypami prawdopodobnie 55 maszyn, które trafiły do eksploatacji w liniach lotniczych SABENA z Belgii (4 maszyny zbudowano we Włoszech, pozostałych 7 na licencji w Belgii), czechosłowackich CSA oraz włoskich liniach Ala Littoria i Avio Linee Italian. Samoloty wykorzystywano głównie na trasach długodystansowych oraz do przewozu poczty. Pod koniec lat 30. S.73 były jednak już całkowicie przestarzałe. Mimo to pozostawały w eksploatacji.

    Włoskie cywilne egzemplarze, które przetrwały do wybuchu wojny (kilka uległo wypadkom w toku eksploatacji), zostały przejęte przez Regia Aeronautica i wykorzystywane do zadań transportowych w Afryce. Belgijskie maszyny zostały wycofane do Wielkiej Brytanii gdzie przejął je RAF. Następnie oddelegowano je do Afryki Północnej. Los czechosłowackich maszyn nie jest do końca znany.

    Savoia-Marchetti S.73
    Savoia-Marchetti S.73

    Wojskowe S.73 eksploatowano prawie do końca wojny. Pojedyncze egzemplarze często zmieniły ręce. Kilka zostało przejętych przez oddziały włoskie współpracujące po 1943 roku z Aliantami, a pozostałe przez oddziały lojalne Mussoliniemu.

    Savoia-Marchetti S.73
    Savoia-Marchetti S.73
    Savoia-Marchetti S.73
    Savoia-Marchetti S.73
    Savoia-Marchetti S.73
    Savoia-Marchetti S.73
    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleIron Bridge – pierwszy na świecie całkowicie żelazny most
    Next Article Co może powstać z gruzów – rzecz o recyklingu
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    19 listopada 20237 Mins Read2 Views

    Junkers G.38 – od samolotu pasażerskiego do tajnego bombowca

    By Michał Banach0
    16 listopada 20233 Mins Read175 Views

    Focke-Wulf A 16 – pokraczny debiut

    By Michał Banach0
    9 listopada 20235 Mins Read47 Views

    Lockheed R6V Constitution – za duży na swoje czasy

    By Michał Banach0
    28 października 202310 Mins Read141 Views

    Pancerniki typu Littorio – ostatnie i największe włoskie pancerniki

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    29 listopada 20238 Mins Read

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    Bojowe wozy piechoty są podstawowym środkiem transportu dla żołnierzy na współczesnym polu walki. Pojazdy te…

    Artykuły
    10 listopada 20233 Mins Read

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej, Amerykanie przejęli japońskie okręty wojenne, które przetrwały wojnę. Część…

    Artykuły
    11 listopada 202312 Mins Read

    Amerykańskie atomowe okręty podwodne typu Ohio

    Jednym z ważniejszych, jeśli nie najważniejszym elementem strategicznych sił nuklearnych USA są atomowe okręty podwodne…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 grudnia 2023

    Faworyci do wygrania Ligi Mistrzów 2023/24

    4 grudnia 2023

    Opuszczona Armenia – filmy

    3 grudnia 2023

    Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    2 grudnia 2023

    Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

    1 grudnia 2023

    Portugalski pancernik Vasco da Gama

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    22 września 20193 Mins Read

    Flakturme – niemieckie wieże przeciwlotnicze

    W czasie II wojny światowej na terenach zajmowanych przez III Rzeszę zaczęto budować tzw. Flaktürme,…

    Artykuły
    14 sierpnia 20184 Mins Read

    Eastland – od promu, przez tragedię do długiej służby w wojsku

    Zbudowany w 1903 roku statek pasażerski SS Eastland przez 12 lat wykorzystywany był do przewozu…

    Artykuły
    24 września 20223 Mins Read

    Breda-Zappata BZ.308 – ofiara pokoju

    Zbudowany w 1948 roku Breda-Zappata BZ.308 pod wieloma względami przypominał Lockheeda Constellation. Maszyna miała przynieść…

    Artykuły
    21 stycznia 20232 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    Huragan Sandy sklasyfikowany był jako huragan 2 kategorii. W dniach 22.10.-2.11. 2012 roku spustoszył on…

    Historia
    10 listopada 20172 Mins Read

    Zamek w Wąsowie – galeria

    W niewielkiej wsi Wąsowo w powiecie nowotomyskim w gminie Kuślin, znajduje się zbudowany w latach…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.