SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Okręty podwodne Drzewieckiego
    Okręty podwodne Drzewieckiego
    Okręty podwodne Drzewieckiego
    Artykuły

    Okręty podwodne Drzewieckiego

    Michał BanachBy Michał Banach21 lipca 2019Updated:26 lipca 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    Urodzony w 1844 roku Stefan Drzewiecki jest jednym z ciekawszych i niedocenionych polskich inżynierów. W latach 1877-1879 stworzyły projekty trzech okrętów podwodnych, z których ostatni wszedł do służby w Carskiej Marynarce Wojennej.

    Stefan Drzewiecki urodził się 26 lipca 1844 roku w miejscowości Kunka na Podolu. Jego rodzina miała patriotyczne tradycyjne, a jego dziadek służył w oddziałach dowodzonych przez Tadeusza Kościuszkę i Jana Henryka Dąbrowskiego. Ojciec Drzewieckiego brał natomiast udział w powstaniu listopadowym. Rodzina wysłała go do Francji, gdzie zdobył edukację i ukończył studia.

    Stefan Drzewiecki
    Stefan Drzewiecki

    Do Polski wrócił w 1863 roku aby wziąć udział w powstaniu styczniowym, ale po jego klęsce wyemigrował ponownie do Francji, a później przeniósł się do Wiednia. To właśnie wówczas rozpoczął swoją karierę inżyniera i konstruktora. W 1872 roku na Wystawie Wiedeńskiej zaprezentował swoje pierwsze wynalazki, z których najważniejszym okazał się dromograf – przyrząd automatycznie kreślący kurs płynącego statku. Przykuł on uwagę rosyjskiego Wielkiego Księcia Konstantego, który zaproponował Drzewieckiemu posadę doradcy Komitetu Technicznego Marynarki Wojennej, oraz możliwość realizacji jego śmiałych projektów.

    Konstruktor przyjął ofertę i wyemigrował do Rosji. W 1877 roku, w trakcie wojny rosyjsko-tureckiej opracował swój pierwszy, jednoosobowy okręt podwodny (dokładnie półzanurzalny okręt podwodny). Jednostka miała oryginalną konstrukcję dwukadłubową, długości 4,5 m. Napędzana była przez poruszany za pomocą pedałów wał i osiągała prędkość 1,5 węzła. Uzbrojenie stanowiły dwie miny dynamitowe, mocowane za pomocą przyssawek do kadłuba atakowanej jednostki.

    Okręt podwodny Drzewieckiego
    Okręt podwodny Drzewieckiego

    Projekt spotkał się z dużym zainteresowaniem, ale nie został przyjęty do eksploatacji. Nie zniechęciło to Drzewieckiego, który rozpoczął prace nad kolejnym, 2,5-tonowym okrętem podwodnym o długości 6 metrów. Jednostka miała czteroosobową załogę i osiągała prędkość 2 węzłów. Uzbrojenie było takie samo jak w przypadku wcześniejszego okrętu. Największą nowością było jednak zastosowanie peryskopu.

    Na bazie tego projektu, Carska Marynarka Wojenna zamówiła kolejny okręt, który tym razem miał wejść do służby. Nowa jednostka miała podobną konstrukcję do poprzednich, ale jej kadłub był bardziej dopracowany, co pozwoliło na zwiększenie prędkości do 3 węzłów.

    Okręt podwodny Drzewieckiego (fot. Wikimedia Commons)
    Okręt podwodny Drzewieckiego (fot. Wikimedia Commons)

    Zbudowano łącznie 50 okrętów określanych potocznie jako typ Drzewiecki 3. W toku eksploatacji, jeden z okrętów otrzymał silnik elektryczny o mocy 1,8 KM, pozwalający na osiągnięcie prędkości 4 węzłów przez około 10 godzin. Kolejna jednostka otrzymała silnik elektryczny i pędnik wodnoodrzutowy o mocy 1 KM.

    Okręty nie miały specjalnie interesującej służby, ponieważ po roku 1881, gdy dostarczono ostatni z nich, rozpoczął się gwałtowny rozwój technologii budowania okrętów podwodnych. Drzewiecki chciał kontynuować prace nad kolejnymi projektami, ale nie wszystkie spotkały się z aprobatą władz, przez co konstruktor podjął decyzję o opuszczeniu Rosji i wyjeździe do Francji.

    Przez kolejne lata Drzewiecki kontynuował prace badawcze nad uzbrojeniem morskim, w tym wyrzutniami torped, stworzył kilka niezrealizowanych projektów o wiele większych okrętów podwodnych z napędem elektrycznym i parowym, a także zajął się badaniami nad aerodynamiką. Zmarł 23 kwietnia 1938 roku w Paryżu. Projekty Drzewieckiego miały bardzo duży wpływ na rozwój okrętów podwodnych w Rosji. Do dzisiaj w rożnych muzeach i w formie pomników zachowało się kilka replik jego okrętów.

    Okręt podwodny Drzewieckiego (fot. Wikimedia Commons)
    Okręt podwodny Drzewieckiego (fot. Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleMark VIII „Liberty” – międzynarodowy czołg z I wojny światowej
    Next Article T92 – prototypowy amerykański czołg powietrznodesantowy
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Amerykański monitor USS Monterey

    13 stycznia 20233 Mins Read

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.