SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » NASA X-43 – najszybszy bezzałogowy samolot
    NASA X-43 - najszybszy bezzałogowy statek latający
    Artykuły

    NASA X-43 – najszybszy bezzałogowy samolot

    Michał BanachBy Michał Banach20 sierpnia 2018Updated:10 lutego 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Chociaż najszybszym samolotem cały czas pozostaje SR-71 Blackbird (3529,6 km/h), najszybszym samolotem o napędzie rakietowym X-15 (7274 km/h), a najszybszym sterowanym przez człowieka statkiem powietrznym wahadłowiec Columbia (28 000 km/h), NASA X-43  jest najszybszym, bezzałogowym samolotem, zasilanym silnikiem strumieniowym o naddźwiękowej prędkości spalania (tzw. scramjet).

    W latach 80. w Stanach Zjednoczonych rozpoczęto program National Aerospace Plane, którego celem było opracowanie pojazdu latającego, zdolnego do osiągania orbity okołoziemskiej przy użyciu własnego napędu, oraz przystosowanego do przewożenia ludzi i ładunków. Na początku lat 90. program ten został skasowany jeszcze przed rozpoczęciem prób prototypu, ale zdobyte podczas prac doświadczenie wykorzystano przy kolejnym projekcie o nazwie Hyper-X.

    X-43 podwieszony pod B-52 podczas lotu testowego - bez zrzutu
    X-43 podwieszony pod B-52 podczas lotu testowego – bez zrzutu

    W ramach tego programu opracowano bezzałogowy samolot NASA X-43. Powstały trzy maszyny pierwszej, testowej wersji oznaczonej jako X-43A. Samoloty były mniejsze od planowanej finalnej wersji – 3,7 m długości, 1,5 m rozpiętości skrzydeł i masa około 1400 kg, oraz od początku zakładano, że będą służyły do jednorazowych testów, po których będą niszczone. Głównym powodem takiej decyzji była chęć ograniczenia masy poprzez brak podwozia potrzebnego do lądowania.

    Najważniejszą cechą X-43 był jednak napęd i sposób osiągania prędkości maksymalnej. Samoloty wyposażono w silnik typu scramjet (ang. Supersonic Combustion Ramjet, pol. silnik strumieniowy z naddźwiękową komorą spalania). Silnik ten może być wykorzystywany tylko przy prędkościach naddźwiękowych (co oznacza, że nie może służyć do rozpędzenia samolotu), ponieważ aby wytworzyć ciąg, powietrze musi być wtłaczane do dyfuzora wlotowego z prędkością naddźwiękową, a następnie jest sprężane a w komorze spalania dodawane jest paliwo (w tym przypadku wodór). Podczas sprężania powietrza wytwarzane jest ciepło, które spala paliwo, dzięki czemu rozprężający się strumień gazów wylotowych wytwarza bardzo duży ciąg.

    X-43 podwieszony pod B-52 podczas pierwszego lotu, 2 czerwca 2001 roku
    X-43 podwieszony pod B-52 podczas pierwszego lotu, 2 czerwca 2001 roku

    Aby osiągnąć prędkość potrzebną do uruchomienia silnika scramjet, X-43 rozpędzany był do prędkości ponad 4,5 macha przez rakietę typu Pegasus, która uruchamiała się po zrzuceniu maszyny z nosiciela, którym był bombowiec B-52. W przypadku X-43 paliwo podawane było do silnika strumieniowego tylko przez 11 sekund.

    Przeprowadzono trzy próbne loty, z których pierwszy, przeprowadzony 2 czerwca 2001 roku skończył się samozniszczeniem maszyny. Po zrzucie silnik Pegasus przestał działać poprawnie, co utrudniło kontrolę nad maszyną. Aby ograniczyć straty, samolot zniszczono w powietrzu. Kolejne dwa loty przeprowadzone w marcu 2004 roku i 16 listopada 2004 roku. Podczas pierwszego z nich X-43 osiągnął prędkość 6,83 macha, a podczas drugiej 9,6 macha na wysokości 33 500 m. Tym samym X-43 stał się najszybszym bezzałogowym, kierowanym statkiem latającym, którego silnik potrzebował zewnętrznego powietrza do działania (silniki innych maszyn, które osiągnęły większe prędkości wymagały źródła tlenu do działania). Oba loty planowano zakończyły się zniszczeniem maszyn w wodach Pacyfiku.

    X-43 podczas zrzutu, 16 listopada 2004 roku
    X-43 podczas zrzutu, 16 listopada 2004 roku

    Ze względu na wysokie prędkości, jakie osiągały X-43, wyposażono je w system schładzania krawędzi natarcia, które rozgrzewały się do bardzo wysokich temperatur.

    Wyniki prób X-43 był dobre, ale po trzech lotach program zawieszono. Nie zbudowano kolejnych maszyn, które planowano (X-43B – pełnowymiarowa maszyna, X-43C – nieco większy od X-43A, miał służyć do prób nowego paliwa oraz X-43D – miał mieć takie same rozmiary jak X-43A, ale jego prędkość maksymalna miała wynosić 15 machów). Zdobyte doświadczenie wykorzystano jednak przy pracach nad maszynami typu X-51, oraz w programie DARBA Falcon Project.

    X-43 spadający do morza po nieudanym locie 2 czerwca 2001 roku
    X-43 spadający do morza po nieudanym locie 2 czerwca 2001 roku
    X-43 podczas lotu testowego 26 kwietnia 2001 roku
    X-43 podczas lotu testowego 26 kwietnia 2001 roku
    X-43 podczas lotu testowego 28 kwietnia 2001 roku
    X-43 podczas lotu testowego 28 kwietnia 2001 roku
    X-43 podwieszony pod B-52, 16 listopada 2004 roku
    X-43 podwieszony pod B-52, 16 listopada 2004 roku
    X-43 podczas lotu 16 listopada 2004 roku
    X-43 podczas lotu 16 listopada 2004 roku

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleWyjazd integracyjny – doceń swoich pracowników w oryginalny sposób
    Next Article Zapomniany włoski samolot rozpoznawczy i myśliwiec nocny Caproni Ca.331
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    McDonnell XP-67 – nieudany supermyśliwiec

    6 stycznia 20235 Mins Read

    Bartel BM-6 – polski samolot szkolno-myśliwski

    31 grudnia 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.