SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Mercedes-Benz W31 G4 – terenowa limuzyna przywódców III Rzeszy
    Mercedes-Benz W31 G4 - terenowa limuzyna przywódców III Rzeszy
    Mercedes-Benz W31 G4 - terenowa limuzyna przywódców III Rzeszy
    Artykuły

    Mercedes-Benz W31 G4 – terenowa limuzyna przywódców III Rzeszy

    Michał BanachBy Michał Banach5 sierpnia 2021Updated:7 sierpnia 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Z tysięcy zaprojektowanych przed i w trakcie II wojny światowej samochodów, tylko niektóre zapisały się w historii. Jednym z nich jest Mercedes-Benz W31 G4, czyli terenowa limuzyna stworzona dla nazistowskich dygnitarzy, oficerów Wehrmachtu oraz samego przywódcy III Rzeszy, Adolfa Hitlera.

    Historia Mercedesa W31 G4 zaczęła się w 1934 roku. Opracowano wówczas w zakładach Mercedes-Benz specjalną terenową limuzynę dla niemieckich oficerów. Pojazd wzorowano na projekcie oznaczonym jako G1. Według założeń, trzyosiowa limuzyna miała zapewniać wysoki komfort i bezpieczeństwo najważniejszym oficerom Wehrmachtu.

    Adolf Hitler w swoim Mercedesie W31 G4
    Adolf Hitler w swoim Mercedesie W31 G4

    Zbudowano 11egzemplarzy w pierwszej wersji.Miały one 5,9 m długości, 1,87 m szerokości i 1,9 m wysokości, a masa wynosiła 3700 kg. Pod maską umieszczono pięciolitrowy, ośmiocylindrowy silnik M24 o mocy 100 KM. Pozwalał on na rozpędzenie się do 67 km/h (niska prędkość spowodowana była również zastosowanymi oponami).

    Samochody nie trafiły jednak do Wehrmachtu, jak zakładano, tylko do jednostek podległych m.in. SS. W 1937 roku wprowadzono kolejną serię produkcyjną z mocniejszym silnikiem o pojemności 5,3 litra i mocy 110 KM. Tym razem zbudowano 18 egzemplarzy, które trafiły do różnych odbiorców. Ostatnia seria produkcyjna przypadła na lata 1938-1939 i liczyła aż 30 egzemplarzy. Pod maską umieszczono mocniejszy silnik o pojemności 5,4 litra i mocy 115 KM.

    Mercedes-Benz W31 G4
    Mercedes-Benz W31 G4

    Z 57 zbudowanych Mercedesów W31 G4 zaledwie 11 trafiło do Wehrmachtu oraz Luftwaffe. Pozostałe wykorzystywała Kancelaria Rzeszy, a to oznaczało, że jeździli nimi najważniejsi nazistowscy dygnitarze oraz sam Adolf Hitler, który użytkował 6 takich pojazdów. Jeden egzemplarz trafił później do Hiszpanii jako prezent dla generała Franco.

    Warto dodać, że tylko 8 egzemplarzy miało pełen dach. Pozostałe wyposażono w płócienny, składany dach. Poszczególne egzemplarze różniły się od siebie szczegółami wyposażenia i konstrukcji. Niektóre dysponowały opancerzeniem, część przystosowano jako pojazdy sztabowe albo typowo defiladowe.

    Mercedes-Benz W31 G4
    Mercedes-Benz W31 G4

    Mała produkcja spowodowana była kilkoma czynnikami. Po pierwsze Mercedesy W31 G4 był drogie w produkcji, a po drugie miały słabe osiągi, przez co bardziej nadawały się do defilad, niż do praktycznego wykorzystania w terenie. Mimo to wykorzystywano je intensywnie, a po wojnie, ocalałe egzemplarze znajdywało nowe zastosowania.

    Do naszych czasów przetrwały 3 egzemplarze Mercedesów W31 G4. Jeden znajduje się w Sinsheim Auto & Technik Museum, jest to oryginalny egzemplarz, który Adolf Hitler wykorzystywał w trakcie defilad po aneksji Austrii i Czechosłowacji. Co ciekawe, po wojnie samochód ten przebudowano na wóz strażacki i przez długi czas wykorzystywano w tej roli. Dopiero po pewnym czasie podjęto decyzję o jego odbudowie. Drugi to samochodów podarowany generałowi Franco. Obecnie znajduje się w kolekcji historycznych aut należących do hiszpańskiej armii.

    Mercedes-Benz W31 G4 (fot. Valder137/Wikimedia Commons)
    Mercedes-Benz W31 G4 (fot. Valder137/Wikimedia Commons)

    Ostatni egzemplarz zawędrował aż do Hollywood, gdzie wykorzystywano go w filmach, m.in. pojawił się w czołówce serialu Hogan’s Heroes. Czasami na aukcjach pojawiają się informacje o rzekomych zapomnianych egzemplarzach Mercedesów W31 G4, ale zwykle nie posiadają żadnej dokumentacji, która pozwalałaby na ich zidentyfikowanie.

    Model Mercedesa W31 G4 znaleźć można w najnowszej kolekcji De Agostini, Samochody wojskowe II wojny światowej. Więcej informacji o tej kolekcji jak i możliwość zamówienia jej prenumeraty znajdziecie na stronie www.deagostini.com

    Zamawiając prenumeratę warto skorzystać z kodu promocyjnego:

    MILITARYPROMO

    Mercedes W31 Typ G4-540
    Mercedes W31 Typ G4-540
    Mercedes W31 Typ G4-540
    Mercedes W31 Typ G4-540
    Mercedes W31 Typ G4-540
    Mercedes W31 Typ G4-540

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleOdpowiednia izolacja termiczna domu – zadbaj o nią
    Next Article Jedyny w swoim rodzaju Dodge Firearrow II
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    6 lutego 20233 Mins Read

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.