SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Lotnisko Bartolomeu de Gusmão w Rio de Janeiro
    Lotnisko Bartolomeu de Gusmão w Rio de Janeiro
    Lotnisko Bartolomeu de Gusmão w Rio de Janeiro
    Artykuły

    Lotnisko Bartolomeu de Gusmão w Rio de Janeiro

    Michał BanachBy Michał Banach21 października 2018Updated:21 października 2018Brak komentarzy3 Mins Read
    Niemieckie sterowce obsługiwały w latach 30. nie tylko regularne połączenia między Niemcami a USA, ale również z Brazylią. W latach 1931-1937 wykonano kilkanaście regularnych lotów sterowców, których bazą po drugiej stronie Atlantyku był port lotniczy Bartolomeu de Gusmão w Rio de Janeiro.

    Pierwszy lot sterowca z Friedrichshafen w Niemczech do Brazylii miał miejsce w maju 1930 roku. Kolejne trzy loty zorganizowano w 1931 roku  i dziewięć w 1932 roku. Spotkały się one z pozytywnym odbiorem zarówno przedstawicieli Deutsche Luft Hansa, jak i brazylijskich władz. W związku z tym, w 1933 roku podjęto decyzję o budowie bazy dla sterowców, przystosowanej do obsługi największych niemieckich zeppelinów – LZ-127 Graf Zeppelin i LZ-129 Hindenburg.

    Lotnisko Bartolomeu de Gusmão
    Lotnisko Bartolomeu de Gusmão

    Za projekt bazy całkowicie odpowiadali Niemcy, którzy przyjechali do Brazylii i przeprowadzili szczegółowe badania, mające pomóc w wybraniu najlepszego miejsca pod budowę lotniska. Wybór padł na rejon Santa Cruz w zachodniej części Rio de Janeiro. Miejsce to wybrano ponieważ zapewniało najlepsze warunki do obsługi sterowców pod względem kierunku wiatrów, oraz dostępnej przestrzeni.

    Sterowiec Graf Zeppelin na lotnisku Bartolomeu de Gusmão
    Sterowiec Graf Zeppelin na lotnisku Bartolomeu de Gusmão

    Budowę lotniska zlecono brazylijskiej firmie, która działała według zaleceń niemieckich inżynierów. Dodatkowo, z Niemiec przywieziono elementy konstrukcji hali sterowcowej o długości 274 m, wysokości 58 m i szerokości 58 m, wyposażony w ważące po 80 ton i sterowane elektrycznie dwuczęściowe wrota.  Hala posiadała na swoim szczycie niewielkie centrum dowodzenia. Ponadto na lotnisku zbudowano terminal, placówkę straży granicznej i celników oraz zakłady do przetwarzania wodoru, potrzebnego dla niemieckich sterowców. Wzniesiono również maszt cumowniczy.

    Sterowiec LZ 129 Hindenburg

    Oficjalnie budowę lotniska, któremu nadano nazwę Bartolomeu de Gusmão zakończono 26 grudnia 1936 roku. W ciągu kolejnych kilku miesięcy obsłużyło ono cztery loty sterowca Graf Zeppelin i pięć Hindenburga. Niestety po katastrofie tego ostatniego, 17 czerwca 1937 roku Luftschiffbau Zeppelin odpowiedzialna za obsługę sterowców zawiesiła połączenie. Warto dodać, że połączenie sterowcowe było powiązane z kilkoma trasami obsługiwanymi przez samoloty pasażerskie, które przewoziły pasażerów dalej, do innych krajów w Ameryce Południowej.

    Następnie lotnisko wykorzystywano przez krótki czas do obsługi połączeń cywilnych, a 12 lutego 1942 roku przekształcono je w bazę wojskową Santa Cruz. Po włączeniu się Brazylii do wojny, dawny hangar zeppelinów wykorzystywały amerykańskie sterowce patrolowe, które wykorzystywano do poszukiwania niemieckich u-bootów na Atlantyku.

    Lotnisko Bartolomeu de Gusmão współcześnie (fot. opinardireito.blogspot.com)
    Lotnisko Bartolomeu de Gusmão współcześnie (fot. opinardireito.blogspot.com)

    Obecnie lotnisko i baza cały czas funkcjonują, a dawne zabudowania będące częścią portu lotniczego zaadaptowano do nowych celów. Przetrwała również hala sterowcowa, która jest obecnie jedną z kilku zachowanym w oryginalnym stanie hal. Wpisaną ją również do rejestru zabytków.

    Lotnisko Bartolomeu de Gusmão współcześnie (fot. easyfly.club)
    Lotnisko Bartolomeu de Gusmão współcześnie (fot. easyfly.club)
    Lotnisko Bartolomeu de Gusmão współcześnie (fot. Wikimedia Commons)
    Lotnisko Bartolomeu de Gusmão współcześnie (fot. Wikimedia Commons)
    Lotnisko Bartolomeu de Gusmão współcześnie (fot. Ricardo Pereira)
    Lotnisko Bartolomeu de Gusmão współcześnie (fot. Ricardo Pereira)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleEksperymentalny lekki pojazd powietrznodesantowy ELC AMX
    Next Article Zapomniana Lancia Stratos Zero z 1970 roku
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    6 lutego 20233 Mins Read

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Bojowy wóz piechoty Marder 1

    19 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.