Niemieckie sterowce obsługiwały w latach 30. nie tylko regularne połączenia między Niemcami a USA, ale również z Brazylią. W latach 1931-1937 wykonano kilkanaście regularnych lotów sterowców, których bazą po drugiej stronie Atlantyku był port lotniczy Bartolomeu de Gusmão w Rio de Janeiro.
Pierwszy lot sterowca z Friedrichshafen w Niemczech do Brazylii miał miejsce w maju 1930 roku. Kolejne trzy loty zorganizowano w 1931 roku i dziewięć w 1932 roku. Spotkały się one z pozytywnym odbiorem zarówno przedstawicieli Deutsche Luft Hansa, jak i brazylijskich władz. W związku z tym, w 1933 roku podjęto decyzję o budowie bazy dla sterowców, przystosowanej do obsługi największych niemieckich zeppelinów – LZ-127 Graf Zeppelin i LZ-129 Hindenburg.
![Lotnisko Bartolomeu de Gusmão](https://www.smartage.pl/wp-content/uploads/2018/10/1-18-900x600.jpg)
Za projekt bazy całkowicie odpowiadali Niemcy, którzy przyjechali do Brazylii i przeprowadzili szczegółowe badania, mające pomóc w wybraniu najlepszego miejsca pod budowę lotniska. Wybór padł na rejon Santa Cruz w zachodniej części Rio de Janeiro. Miejsce to wybrano ponieważ zapewniało najlepsze warunki do obsługi sterowców pod względem kierunku wiatrów, oraz dostępnej przestrzeni.
![Sterowiec Graf Zeppelin na lotnisku Bartolomeu de Gusmão](https://www.smartage.pl/wp-content/uploads/2018/10/3-17-1080x771.jpg)
Budowę lotniska zlecono brazylijskiej firmie, która działała według zaleceń niemieckich inżynierów. Dodatkowo, z Niemiec przywieziono elementy konstrukcji hali sterowcowej o długości 274 m, wysokości 58 m i szerokości 58 m, wyposażony w ważące po 80 ton i sterowane elektrycznie dwuczęściowe wrota. Hala posiadała na swoim szczycie niewielkie centrum dowodzenia. Ponadto na lotnisku zbudowano terminal, placówkę straży granicznej i celników oraz zakłady do przetwarzania wodoru, potrzebnego dla niemieckich sterowców. Wzniesiono również maszt cumowniczy.
Oficjalnie budowę lotniska, któremu nadano nazwę Bartolomeu de Gusmão zakończono 26 grudnia 1936 roku. W ciągu kolejnych kilku miesięcy obsłużyło ono cztery loty sterowca Graf Zeppelin i pięć Hindenburga. Niestety po katastrofie tego ostatniego, 17 czerwca 1937 roku Luftschiffbau Zeppelin odpowiedzialna za obsługę sterowców zawiesiła połączenie. Warto dodać, że połączenie sterowcowe było powiązane z kilkoma trasami obsługiwanymi przez samoloty pasażerskie, które przewoziły pasażerów dalej, do innych krajów w Ameryce Południowej.
Następnie lotnisko wykorzystywano przez krótki czas do obsługi połączeń cywilnych, a 12 lutego 1942 roku przekształcono je w bazę wojskową Santa Cruz. Po włączeniu się Brazylii do wojny, dawny hangar zeppelinów wykorzystywały amerykańskie sterowce patrolowe, które wykorzystywano do poszukiwania niemieckich u-bootów na Atlantyku.
![Lotnisko Bartolomeu de Gusmão współcześnie (fot. opinardireito.blogspot.com)](https://www.smartage.pl/wp-content/uploads/2018/10/5-13-1080x810.jpg)
Obecnie lotnisko i baza cały czas funkcjonują, a dawne zabudowania będące częścią portu lotniczego zaadaptowano do nowych celów. Przetrwała również hala sterowcowa, która jest obecnie jedną z kilku zachowanym w oryginalnym stanie hal. Wpisaną ją również do rejestru zabytków.
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.