SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Sterowiec LZ 129 Hindenburg
    Sterowiec LZ 129 Hindenburg
    Sterowiec LZ 129 Hindenburg
    Artykuły

    Sterowiec LZ 129 Hindenburg

    Michał BanachBy Michał Banach6 maja 2016Updated:17 maja 2021Brak komentarzy6 Mins Read
    Zanim samoloty na dobre zawładnęły przestworzami, najlepszym sposobem na pokonanie Atlantyku był lot sterowcem. Złota era ich rozwoju przypadła na początek lat 30. i zakończyła się 6 maja 1937 roku. Tego dnia na lotnisku Lakehurst w stanie New Jersey spłonął największy sterowiec w historii – LZ 129 Hindenburg.

    Duma Niemiec

    W 1931 roku w niemieckich zakładach Luftschiffbau Zeppelin GmbH rozpoczęto budowę olbrzymiego sterowca LZ 129 Hindenburg o długości 245 m. Niestety Wielki Kryzys doprowadził do wstrzymania prac na blisko 4 lata. Dopiero w 1935 roku dzięki wsparciu nowego, nazistowskiego rządu udało się zebrać fundusze na dokończenie prac. Władze chciały, aby maszyna była symbolem potęgi Niemiec.

    Sterowiec LZ 129 Hindenburg
    Sterowiec LZ 129 Hindenburg

    Hindenburg miał aluminiową konstrukcję mieszczącą 16 zbiorników na wodór o pojemności 200 000 m³. Początkowo planowano użycie helu, ale z powodu amerykańskiego embarga (USA były największym producentem tego gazu na świecie), trzeba było skorzystać z łatwopalnego wodoru.

    Wodór miał jednak kilka zalet w porównaniu do bezpieczniejszego helu. Przede wszystkim był znacznie tańszy w produkcji a także zapewniał lepszą siłę nośną. Pozwalało to na zwiększenie ilości kabin pasażerskich i ogólne obniżenie kosztów eksploatacyjnych.

    Hindenburg w trakcie budowy
    Hindenburg w trakcie budowy

    Cała maszyna miała 245 m długości i średnicę 41,2 m. Napęd stanowiły 4 silniki Daimler-Benz DB 602 o mocy 1200 KM każdy. Pozwalały one na osiągnięcie prędkości około 135 km/h. Sterowiec zaprojektowano tak, że wszystkie pomieszczenia dla załogi i pasażerów umieszczone były w kadłubie, a nie w podwieszanej gondoli. Jedynie mostek umieszczono w niewielkiej gondoli z przodu. Łącznie na pokładzie mogło przebywać od 40 do 61 członków załogi i 50 do 72 pasażerów (w przypadku lotów transatlantyckich zabierano maksymalnie 50 pasażerów).

    Hindenburg został zaprojektowany jako maszyna do lotów transatlantyckich i długodystansowych. W związku z tym pasażerowie otrzymali do swojej dyspozycji wiele wygód, a wnętrza urządzono bardzo luksusowo. Autorem wystroju był  Fritz August Breuhaus. Oprócz salonów i restauracji pasażerowie dysponowali również… palarnią.

    Wnętrze Hindenburga
    Wnętrze Hindenburga

    Pomieszczenie to wyposażono w zamocowaną na stałe elektryczną zapalniczkę – jedyną na pokładzie (pasażerowie nie mogli wnosić na pokład zapałek i zapalniczek) oraz schowek na papierosy, fajki i cygara. Po wyjściu z pomieszczenia załoga sprawdzała czy pasażerowie nie wynoszą używek. Dodatkowo, aby nie doszło do pożaru, w pomieszczeniu panowało nadciśnienie, a aby dostać się do środka trzeba było skorzystać z specjalnej śluzy.

    Eksploatacja

    Sterowiec odbył swój pierwszy lot 4 marca 1936 roku z 87 osobami na pokładzie. Przez kolejnych kilka tygodni prowadzono próby, połączone z lotami propagandowymi promującymi Remilitaryzację Nadrenii (która nastąpiła 7 marca). Zakończono je 29 marca, po czym sterowiec przeszedł przegląd przygotowujący go do pierwszego lotu przez Atlantyk, do Rio de Janeiro zaplanowany na 31 marca.

    Sterowiec LZ 129 Hindenburg
    Sterowiec LZ 129 Hindenburg

    W trakcie ceremonii otwarcia Letnich Igrzysk Olimpijskich, 1 sierpnia 1936 roku sterowiec wykonał przelot nad Stadionem Olimpijskim w Berlinie. W całej swojej historii Hindenburg odbył 37 lotów przez Atlantyk – 20 do Ameryki Północnej i 17 do Ameryki Południowej. Rekordowy, najszybszy przelot przez Atlantyk rozpoczął się 10 sierpnia 1936 roku we Frankfurcie. Po 43 godzinach i 2 minutach sterowiec dotarł do New Jersey. Żaden inny ówczesny środek transportu nie pozwalał na tak szybkie i wygodne pokonanie tej trasy.

    W 1936 roku bilet na lot przez Atlantyk na pokładzie Hindenburga kosztował 400 dolarów, a rok później jego cena wzrosła do 450 dolarów (współcześnie odpowiednio byłoby to 7380 dolarów i 8300 dolarów).

    Pomieszczenia załogi na pokładzie Hindenburga
    Pomieszczenia załogi na pokładzie Hindenburga

    Related

    1 2
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleOperacja Frigate Bird
    Next Article Pomnik klawiatury w Jekaterynburgu
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read

    Bojowy wóz piechoty Marder 1

    19 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.