SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Łada Niva – radziecki siermiężny (prawie) SUV
    Łada Niva - radziecki siermiężny (prawie) SUV
    Łada Niva - radziecki siermiężny (prawie) SUV
    Artykuły

    Łada Niva – radziecki siermiężny (prawie) SUV

    Michał BanachBy Michał Banach24 lipca 2020Brak komentarzy6 Mins Read
    Radzieckie samochody miały jedną charakterystyczną cechę – były proste, brzydkie i praktycznie niezniszczalne. To właśnie dzięki tym cechom zyskiwały popularność na rynkach, na których nikt nie wpadł by na pomysł sprzedaży takich aut. Najlepszym tego przykładem jest Łada Niva produkowana w praktycznie niezmienionej formie od 1977 roku.

    Geneza

    Na początku lat 70. w Wołżańskiej Fabryce Samochodów w Togliatti rozpoczęto produkcję licencyjnego Fiata 124, nazwanego WAZ/Łada 2101 Żiguli. Samochód ten stał się jednym z najdłużej produkowanych aut na świecie. W tej samej fabryce w połowie lat 70. rozpoczęto jednak prace nad zupełnie innym samochodem – Ładą Niva.

    WAZ/Łada 2101 Żiguli (fot. Forrexp/Wikimedia Commons)
    WAZ/Łada 2101 Żiguli (fot. Forrexp/Wikimedia Commons)

    O ile Żiguli świetnie spisywał się w miastach i częściowo na terenach wiejskich, tak kompletnie nie nadawał się do jazdy w trudnych warunkach terenowych, zwłaszcza na dalekim wschodzie Rosji. W związku z tym konstruktorzy z zakładów WAZ – Władimir Siergiejewicz Sołowiow i Walerij Pawłowicz Siemuszkin rozpoczęli prace nad pojazdem dostosowanych do najgorszych warunków, jakie można znaleźć w Rosji i o jakich nie myśleli konstruktorzy innych samochodów na świecie.

    Początkowo zakładali oni stworzenie samochodu będącego ucywilizowanym UAZ-em 469, ale z czasem ich projekt zaczął ewoluować w zupełnie inną stronę. Inżynierowie postanowili wyciągnąć z Żiguli wszystkie przydatne elementy, połączyć je z samodzielnie zaprojektowanym napędem 4×4 i osadzić na zupełnie nowym podwoziu z prostą i łatwą w produkcji karoserią. Od początku zakładano, że chociaż będzie to samochód użytkowy, nie znajdą się w nim żadne zbędne dodatki i udogodnienia.

    Łada Niva
    Łada Niva

    Pierwszy prototyp terenówki ukończono w 1973 roku. Rozpoczęte testy wykazały wówczas, że konstruktorom z Togliatti udało się stworzyć niesamowity pojazd o wspaniałych zdolnościach terenowych. Produkcję nowego samochodu nazwanego Łada Niva rozpoczęto 5 kwietnia 1977 roku.

    Ponadczasowa Łada Niva

    Od rozpoczęcia w 1977 roku produkcji, aż do naszych czasów Łada Niva praktycznie w ogóle się nie zmieniła. Za wyjątkiem kilku drobnych face liftingów w latach 90., oraz wypuszczenia w 1995 roku powiększonego, pięciodrzwiowego modelu Łada Niva 2131, samochód ten jest cały czas taki sam.

    W podstawowej, trzydrzwiowej wersji Niva ma 3,72 m długości, 1,64 m szerokości i 1,68 m wysokości. Masa własna wynosi zaledwie 1210 kg, a pod maską znalazł się początkowo gaźnikowy, czterocylindrowy, 1,6-litrowy silnik o mocy 72 KM z Łady 2107. Samochód ma stały napęd 4×4, czterobiegową skrzynię biegów, reduktor, mechanizm różnicowy i blokadę centralnego dyferencjału.

    Łada Niva
    Łada Niva

    W toku produkcji pojawiło się kilka nowych wersji silnikowych, jednak większość z nich przeznaczona była na rynki zagraniczne. W 1993 roku dotychczasowy silnik zamieniono na nową jednostkę napędową o pojemności 1,7 litra z wtryskiem paliwa, nieznacznie zmieniono tylną klapę bagażnika i lekko odświeżono wnętrze. Zmiany były jednak kosmetyczne.

    W 1993 roku zaprezentowano, a w 1995 roku wprowadzono do produkcji powiększoną Nivę, z pięciodrzwiowym nadwoziem o długości 4,24 m i masie 1350 kg. W tej wersji od początku zastosowano silnik o pojemności 1,7 litra.

    Łada Niva
    Łada Niva
    Łada Niva
    Łada Niva

    Łada Niva szybko podbiła rynek w ZSRR, ponieważ z jednej strony miała bardzo prostą i wytrzymałą konstrukcję, a z drugiej radziła sobie znakomicie w każdym terenie. Rosjanie rozpoczęli więc produkcję eksportową swojej terenówki, wysyłając ją w najróżniejsze zakątki świata. Mimo trwającej zimnej wojny, Nivy trafiły m.in. do Wielkiej Brytanii, Australii, Włoch, Japonii, Niemiec czy nawet Urugwaju, gdzie w 2004 roku rozpoczęto produkcję licencyjną Łady pod nazwą Bognor Diva.

    Zagraniczni użytkownicy Nivy zachwycali się przede wszystkim zdolnościami terenowymi i stosunkowo niską ceną. Chociaż jakość wykonania zawsze była na kiepskim poziomie, nie przeszkadzało to w ekspansji tego samochodu na wszystkich rynkach gdziekolwiek się pojawił.

    Łada Niva
    Łada Niva

    W toku produkcji zarówno na eksport jak i na rynek rosyjskie, powstały dziesiątki wersji specjalistycznych. Wielu użytkowników modyfikowało swoje auta samodzielnie, tworząc często bardzo nietypowe konstrukcje. Chociaż obecnie Niva jest całkowicie przestarzała i wyjątkowo niebezpieczna (oblała wszystkie crash testy), AwtoWAZ nie zamierza póki co wprowadzać większych zmian w konstrukcji.

    Chevrolet Niva

    W 1998 roku podczas Międzynarodowego Salonu Motoryzacyjnego w Moskwie zaprezentowano zupełnie nową Nivę. Samochód posiadał podzespoły znane z oryginalnego modelu, ale wszystko zapakowano w zupełnie nową, znacznie nowocześniejszą karoserię. Niestety model początkowo nie zyskał zbyt dużej popularności.

    Chevrolet Niva (fot Atorero/Wikimedia Commons)
    Chevrolet Niva (fot Atorero/Wikimedia Commons)

    Pierwsze egzemplarze seryjne zjechały z taśm montażowych w 2001 roku, ale po zbudowaniu 2000 egzemplarzy zaczęły się problemy finansowe z utrzymaniem produkcji. W 2002 roku amerykański koncern General Motors zainteresował się nową Nivą i doprowadził do powstania firmy GM-AwtoWAZ, która rozpoczęła 23 września 2002 roku produkcję na większą skalę.

    Nowa Niva (stara jest cały czas w produkcji) ma 4 m długości, 1,8 m szerokości i 1,65 m wysokości. Masa wynosi 1410 kg, a pod maską znalazł się czterocylindrowy silnik o pojemności 1,7 litra i mocy 80 KM, z pięciobiegową skrzynią biegów.

    Nowy Chevrolet Niva (fot. Milhouse35/Wikimedia Commons)
    Nowy Chevrolet Niva (fot. Milhouse35/Wikimedia Commons)
    Nowy Chevrolet Niva (fot. Milhouse35/Wikimedia Commons)
    Nowy Chevrolet Niva (fot. Milhouse35/Wikimedia Commons)

    Wszystko to umieszczono pod zupełnie nową karoserią, która bardziej pasowała do ówczesnych trendów motoryzacyjnych. W 2006 oku samochód otrzymał oficjalnie nazwę Chevrolet Niva. Od tego czasu produkowany przez AwtoWAZ stary model oferowany jest pod nazwą Łada 4×4, ponieważ to GM przejął prawa do nazwy Niva.

    W 2014 roku w Moskwie zaprezentowano znacznie odświeżoną Nivę Chevroleta z mocniejszym, 1,8-litrowym silnikiem, która prawdopodobnie wejdzie do produkcji w 2018 roku. Samochód ten jest już jednak bardziej SUV-em, niż toporną rosyjską terenówką z której się wywodzi.

    Pierwszy SUV?

    Ze względu na swoją konstrukcję, niektórzy uważają, że Łada Niva z 1977 roku była pierwszym na świecie SUV-em. Przemawiać ma za tym konstrukcja, będąca połączeniem samochodu terenowego i miejskiego (sami konstruktorzy mówili, że ich pojazd to połączenie Renault 5 z Land Roverem). Ciężko ocenić czy jest to słuszna opinia, ale bez wątpienia Niva zainspirowała wielu producentów na świecie, którzy w kolejnych latach zaczęli projektować coraz więcej ucywilizowanych samochodów terenowych, takich jak np. Suzuki Vitara lub Toyota RAV4.

    Obecnie Nivy – głównie stare wersje, można spotkać praktycznie na całym świecie. Mimo swojej przestarzałej konstrukcji, braku poduszek powietrznych czy też elektrycznie opuszczanych szyb, samochody te są całkiem popularne wśród osób, które potrzebują samochodów do przemieszczania się w trudnym terenie, ale nie chcą kupować drogich i wyspecjalizowanych aut terenowych. Kariera Nivy czy też Łady 4×4 na pewno będzie się jeszcze długo rozwijała.

    Łada Niva (fot nieznany)
    Łada Niva (fot nieznany)
    Łada Niva (fot. Flominator/Wikimedia Commons)
    Łada Niva (fot. Flominator/Wikimedia Commons)
    Łada Niva (fot. Wikimedia Commons)
    Łada Niva (fot. Wikimedia Commons)
    Łada Niva (fot. Andshel/Wikimedia Commons)
    Łada Niva (fot. Andshel/Wikimedia Commons)
    Łada Niva (fot nieznany)
    Łada Niva (fot nieznany)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePatryk Vega – geniusz czy zwykły prowokator?
    Next Article Pomysł na ciekawy wyjazd do Poznania
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    28 stycznia 20232 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.