SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    • France – ostatni francuski luksusowy transatlantyk
    • USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

      13 maja 2022

      Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

      6 maja 2022

      Jak rozpoznać naturalny żel pod prysznic? Co powinien mieć w składzie?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Żiguli – radziecki Fiat 124
    Żiguli - radziecki Fiat 124
    Żiguli - radziecki Fiat 124
    Artykuły

    Żiguli – radziecki Fiat 124

    Michał BanachBy Michał Banach8 września 2020Brak komentarzy7 Mins Read
    W połowie lat 60. we Włoszech zaprezentowano bardzo udany samochód osoby Fiat 124. Na jego licencji, w ZSRR zbudowano serię samochodów Żiguli, znanych jako Łada 2101, 2102, 2103, 2104, 2105, 2106 i 2107. Był to jedne z najdłużej produkowanych samochodów w historii.

    Włoskie korzenie – Fiat 124

    Fiat 124 pojawił się w 1966 roku. Samochód ten był nieco zubożoną wersją Fiata 125 (który stał się podstawą do stworzeni8a w Polsce Fiata 125p, tzw. Dużego Fiata). 124 odziedziczył po swoim bardziej luksusowym odpowiedniku płytę podłogową i ogólny kształt karoserii. Różnił się jednak nieco gorszym wykonaniem, słabszymi silnikami i tym samym niższą ceną.

    Fiat 124 Special
    Fiat 124 Special

    Model ten produkowano we Włoszech od 1966 roku do 1974 roku. Istniało kilka wersji, różniących się silnikami oraz wyposażeniem. Do najważniejszych należały odmiany 1200, 1400, 1400 Special T, 1600 Special T, Abarth Rally i 2000.

    Produkcję licencyjną Fiata 124 podjęto również w Hiszpanii (w latach 1968-1976), gdzie samochód nosił nazwę SEAT 124 i SEAT 124 Coupe, Indiach (w latach 1985-2001), Bułgarii (w latach 1967-1971), Turcji (w latach 1971-1994) oraz Korei (w latach 1970-1975).

    Fiat 124
    Fiat 124

    W wersji podstawowej Fiat 124 miał silnik R4 o pojemności 1,2 litra i mocy 60 KM pozwalający na osiągnięcie prędkości maksymalnej około 140 km/h. Najmocniejsza odmiana Fiata 124 – Abarth 1800 miała silnik o pojemności 1,8 litra i mocy aż 130 KM.

    Samochody te cieszyły się dobrą opinią wśród kierowców, a dzięki przystępnej cenie były jednymi z popularniejszych. Wraz z rozpoczęciem produkcji seryjnej, samochodem zainteresowali się Rosjanie. W sierpniu 1966 roku zakupili oni licencję na zmodyfikowaną Fiata 124.

    SEAT 124 - hiszpańska licencyjna wersja Fiata 124 (fot. Santuario Torreciudad)
    SEAT 124 – hiszpańska licencyjna wersja Fiata 124 (fot. Santuario Torreciudad)

    Żiguli – WAZ/Łada 2101/2102

    Rosjanie poprosili Włochów o zmodyfikowanie samochodu na potrzeby trudnych warunków panujących w ZSRR. Rosyjska wersja Fiata 124 otrzymała więc ogrzewanie, a podwozie zostało dodatkowo wzmocnione. Również silnik różnił się konstrukcją od wersji stosowanej w oryginale, chociaż zachował jego parametry.

    WAZ/Łada 2101 Żiguli (fot. Forrexp/Wikimedia Commons)
    WAZ/Łada 2101 Żiguli (fot. Forrexp/Wikimedia Commons)

    Nowy samochód otrzymał nazwę WAZ 2101, aczkolwiek w ZSRR zaczęto go nazywać Żiguli (albo Żyguli), a później Łada 2101. Z zewnątrz samochód nieznacznie różnił się od Fiata 124, głównie kształtem zderzaka i klamkami. Produkcję seryjną rozpoczęto w w Wołżańskiej Fabryce Samochodów w Togliatti 19 kwietnia 1970 roku.

    Początkowo samochód występował w jednej wersji z silnikiem o pojemności 1,2 litra i mocy 60 KM. Dysponował przyśpieszeniem od 0 do 100 km/h w 20 sekund i prędkością maksymalną 140 km/h a jadąc z prędkością około 80 km/h spalał 8,0 l/100 km. W toku produkcji powstało kilka wersji nadwozia – 2102, czyli wersja kombi i 2103, czyli wersja luksusowa oraz wersje specjalne z mocniejszymi silnikami albo nieznacznie różniące się konstrukcją. Podstawowa wersja kosztowała około 5500 rubli.

    WAZ/Łada 2101 Żiguli
    WAZ/Łada 2101 Żiguli

    Spora część Żiguli trafiła na eksport (zakończony w przypadku tego modelu w 1984 roku). Ostatecznie z taśm montażowych w latach 1970-1988 zjechało 2 710 930 WAZ-ów 2101 a w latach 1974-1981 2 317 272 WAZ-y 21011 z mocniejszymi 1,3-litrowym silnikiem. Wersję kombi (WAZ 2102) produkowano w latach 1971-1985, a łącznie powstało 666 989 samochodów.

    WAZ/Łada 2102
    WAZ/Łada 2102
    1 2 3
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułSchlörwagen – aerodynamiczny samochód z 1939 roku
    Następny artykuł Tangalooma Wrecks – cmentarzysko statków na wyspie Moreton
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Obiekt 279 – UFO-tank

    9 kwietnia 20227 Mins Read

    RPG-2 – pierwszy rosyjski ręczny granatnik przeciwpancerny

    3 kwietnia 20223 Mins Read

    Perymetr – mechanizm ostatecznej zagłady w wojnie nuklearnej

    19 marca 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 201710

    Boeing B-52 Stratofortress – symbol zimnej wojny

    Jakie jest pierwsze skojarzenie z zimną wojną? Wyścig w kosmos, Gagarin i Apollo? Kryzys kubański?…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    13 maja 2022

    Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    13 maja 2022

    Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    27 sierpnia 20150

    Księga rekordów Guinnessa

    27 sierpnia 1955 roku wydano pierwszą edycję Księgi Rekordów Guinnessa. Licząca 198 stron i wydrukowana…

    Artykuły
    21 maja 20190

    Toyota 2000GT – pierwszy japoński supersamochód

    Z perspektywy czasu stare supersamochody produkowane np. w latach 60. nie robią już wrażenia pod…

    Artykuły
    25 maja 20210

    Antonow An-124-100M – Poznań Ławica 24.05.2021 – galeria

    Chociaż Antonowy An-124 pojawiają się w Polsce dosyć często, ich wizyty zawsze przyciągają uwagę i…

    Artykuły
    29 czerwca 20172

    Chiński czołg podstawowy Typ 96

    Obok Federacji Rosyjskiej i Stanów Zjednoczonych, Chińska Republika Ludowa (ChRL) posiada jedne z największych wojsk…

    Artykuły
    19 grudnia 20210

    Schron przeciwlotniczy na Winogradach w Poznaniu

    Zagłębiając się w zabudowania tworzące Osiedle Kosmonautów w Poznaniu można natrafić na około 21-metrowy betonowy…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.