Na początku lat 30. w ZSRR zauważono potrzebę wymiany dotychczasowych łodzi latających wykorzystywanych do patroli i atakowania celów na morzu. Potrzebna była o wiele większa maszyna, dysponująca dużym udźwigiem oraz zasięgiem. W 1937 roku oblatano pierwszy z dwóch prototypów samolotu Tupolew ANT-44 (MTB-2). Z powodu rozwoju innych samolotów, projekt ostatecznie zamknięto w 1940 roku, a maszyna, która przetrwała próby została zniszczona w trakcie wojny.

Geneza

Na początku lat 30. w ZSRR wykorzystywano kilka różnych typów łodzi latających dysponujących niezbyt dużym zasięgiem. Dowództwo radzieckiej floty zdawało sobie sprawę z potrzeby rozbudowania swoich sił powietrznych, których zadaniem miało być zarówno prowadzenie działań patrolowych dalekiego zasięgu na morzu, jak i atakowanie celów zarówno na otwartym morzu jak i na wybrzeżu. Nowe samoloty miały pełnić rolę morskich bombowców strategicznych. Naturalnie wybrano dla nich konfigurację łodzi latającej, jako najbardziej uniwersalną do planowanych zadań i dającą możliwość prowadzenia dodatkowo działań ratowniczych.

Tupolew MTB-2 (ANT-44)
Tupolew MTB-2 (ANT-44)

Na początkowym etapie prac rozważano zamówienie projektu takiej maszyny poza ZSRR. Prowadzono nawet rozmowy z brytyjską firmą Short Brothers, specjalizującą się budowie różnych dużych łodzi latających. Rozważano pozyskanie czterosilnikowych łodzi latających Short S.23 (Empire), które miały być produkowane w zmilitaryzowanej wersji w ZSRR.

W trakcie analiz projektu Rosjanie uznali jednak, że zakłady Tupolewa są w stanie opracować podobną maszynę, a nawet lepszą. Wpływ na tę opinię miały zapewne próby łodzi latającej Tupolew MK-1, z której zrezygnowano z powodu zbyt dużych rozmiarów. Nowa maszyna miała być nieco mniejsza, aby ułatwić jej eksploatację, ale równocześnie miała dysponować dużym udźwigiem.

Tupolew MTB-2 (ANT-44)
Tupolew MTB-2 (ANT-44)

Długie narodziny

Prace nad samolotem rozpoczęto od przygotowania wymagań w marcu 1935 roku. Według założeń, maszyna miała dysponować osiągami pozwalającymi na uzyskanie prędkości maksymalnej 300 km/h i zasięgiem 1000 km przy ładunku 2000 kg bomb. Jej wnętrze miało być na tyle pojemne, aby w wersji transportowej zabrać na pokład 35-40 osób lub inny ładunek.

Zespół projektowy zakładów Tupolewa przygotował projekt takiej maszyny, posiadający skrzydła w układzie mewiego płata oraz kadłub podzielony na 7 wodoszczelnych przedziałów. Całą konstrukcję wykonano z metalu. Uzbrojenie obronne umieszczono z przodu, w ogonie oraz na kadłubie, a dzięki podwieszeniom pod skrzydłami możliwe było zabranie ładunku bomb lub torped o masie 2500 kg. Jako napęd wybrano cztery silniki gwiazdowe Gnome-Rhône Mistral Major 14Kdrs M-85 o mocy 810 KM każdy.

Tupolew MTB-2 (ANT-44)
Tupolew MTB-2 (ANT-44)

Oblot prototypu miał miejsce 19 kwietnia 1937 roku. Samolot nie posiadający jeszcze pływaków pod skrzydłami wyposażono w tymczasowe podwozie kołowe, aby mógł wystartować z lądu. Dopiero 1 listopada 1937 roku wykonano pierwszy start z wody. Wcześniej, w lipcu rozpoczęto budowę drugiego prototypu. Obie maszyny poddawano wielu przeróbkom – większość z nich testowano na pierwszym prototypie, a potem implementowano w drugim.

Tupolew ANT-44 miał 22,4 m długości i 36,4 m rozpiętości skrzydeł. Maksymalna masa startowa wynosiła 22 tony. Docelowo napęd stanowiły cztery dziewięciocylindrowe silniki gwiazdowe Tumanski M-87A o mocy 950 KM, zapewniające prędkość maksymalną 355 km/h i przelotową 250 km/h. Uzbrojenie obronne składało się z 2 działek kalibru 20 mm i 2 karabinów maszynowych kalibru 7,62 mm. Ładunek bomb wynosił około 2000-2500 kg. Załoga liczyła 7-8 osób.

Tupolew MTB-2 (ANT-44)
Tupolew MTB-2 (ANT-44)

Próby prototypów

Pierwszą istotną zmianą w projekcie ANT-44 było zainstalowanie już w grudniu 1937 roku nowych silników Tumanski M-87 o mocy 840 KM oraz zastąpienie przedniego i ogonowego karabinu maszynowego działkami kalibru 20 mm. Dodatkowo na kadłubie zainstalowano wieżyczkę zamiast dotychczasowego stanowiska strzeleckiego oraz dodano kolejny karabin maszynowy w kadłubie.

Prace modernizacyjne były długie, a próby wznowiono dopiero w lipcu 1938 roku. Nieco wcześniej, 26 czerwca oblatano drugi prototyp oznaczony jako ANT-44bis, Krótko po wznowieniu prób po raz kolejny zmodernizowano prototypy, instalując podwozie, przez co Tupolew ANT-44 stał się wodnosamolotem. Dodatkowo zainstalowano mocniejsze silniki M-87A o mocy 950 KM. Dopiero we wrześniu 1938 roku wznowiono próby. Niestety w nocy z 27 na 28 lutego 1939 roku pierwszy prototyp uległ zniszczeniu po twardym lądowaniu na wodzie. W tej sytuacji dalsze prowadzono na drugim prototypie. 27 marca 1939 roku zakończono próby zakładowe, a w dniach 1-16 maja przeprowadzono próby państwowe.

Tupolew MTB-2 (ANT-44)
Tupolew MTB-2 (ANT-44)

Wyniki prób mimo utraty prototypu były zadowalające i rekomendowano rozpoczęcie produkcji. Sugerowano jednak zainstalowanie mocniejszych silników Tumanski M-88 o mocy 1100 KM. Wybrano nawet zakłady, które miały prowadzić produkcję seryjną maszyn, ale w styczniu 1940 roku zrezygnowano z dalszego rozwoju projektu ANT-44. Powodem było wprowadzenie do służby w jednostkach lotniczych marynarki wojennej samolotów Iljuszyn DB-3. Mógł on wykonywać większość zadań przewidzianych dla ANT-44 i był od niego tańszy. Nie był jednak wodnosamolotem.

Eksploatacja

Zakończenie projektu ANT-44 nie oznaczało końca kariery drugiego prototypu. Maszyna po usunięciu podwozia została wykorzystana do ustanowienia wielu rekordów, w tym wysokości lotu z ładunkiem oraz prędkości maksymalnej z ładunkiem.

Po niemieckiej inwazji na ZSRR 22 lipca 1941 roku ANT-44bis był intensywnie wykorzystywany do atakowania celów w Rumunii, a podczas oblężenia Sewastopolu do ewakuacji rannych. Podczas większości misji samolot był eskortowany przez myśliwce, ale 10 sierpnia 1942 roku eskorta nie dotarła. Tego dnia samolot otrzymał maksymalny ładunek bomb i miał trudności z startem. Dopiero za trzecim podejściem maszyna wzniosła się w powietrze, ale została równocześnie zaatakowana przez niemieckie myśliwce i rozbiła się. Pilot przeżył, ale zginęła reszta załogi. Władze próbowały ukryć informacje o zestrzeleniu, twierdząc, że doszło do katastrofy z powodu błędu załogi.

Tupolew MTB-2 (ANT-44)
Tupolew MTB-2 (ANT-44)

Podsumowanie

Tupolew ANT-44 uzyskał z czasem standaryzowaną nazwę MTB-2. Jego kariera była krótka i ogólnie niezbyt udana, chociaż sam samolot był oceniany pozytywnie. Wrak MTB-2 został odnaleziony dopiero w 1988 roku. W jego szczątkach cały czas znajdowały się bomby, w związku z czym wrak wysadzono w powietrze niszcząc go kompletnie.

Dopiero po wojnie powrócono do projektów łodzi latających w podobnej konfiguracji. Powstały wówczas bardzo charakterystyczne samoloty Berijew Be-6 i Be-12, które pozostawały w eksploatacji przez wiele lat. Co ciekawe, Tupolew MTB-2 jest bardzo podobny do opracowanych później łodzi latających Martin PBM Mariner oraz Short Sunderland.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.