SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Kanadyjski samobieżny zestaw przeciwlotniczy Skink
    Kanadyjski samobieżny zestaw przeciwlotniczy Skink
    Kanadyjski samobieżny zestaw przeciwlotniczy Skink
    Artykuły

    Kanadyjski samobieżny zestaw przeciwlotniczy Skink

    Michał BanachBy Michał Banach11 czerwca 2022Updated:28 czerwca 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Podczas II wojny światowej na podwoziu czołgów M4 Sherman zbudowano wiele specjalistycznych pojazdów. Jedną z ciekawszych konstrukcji był kanadyjski samobieżny zestaw przeciwlotniczy Skink, zbudowany podczas II wojny światowej na podwoziu czołgu Grizzly I (kanadyjska wersja M4A1 Sherman). Ze względu na zmianę sytuacji na froncie, pojazd nie wszedł do produkcji seryjnej.

    Dla oddziałów lądowych w trakcie II wojny światowej lotnictwo było dużym zagrożeniem. Tradycyjne holowane działa przeciwlotnicze nie mogły zapewniać wsparcia na takim samym poziomie jak konstrukcje samobieżne. W 1943 roku dowództwo kanadyjskiej armii podjęło decyzję o zainicjowaniu prac nad własnym, samobieżnym zestawem przeciwlotniczym Skink.

    Samobieżny zestaw przeciwlotniczy Skink
    Samobieżny zestaw przeciwlotniczy Skink

    Pojazd miał wykorzystywać podwozie czołgu Grizzly I, czyli produkowanego w Kanadzie czołgu M4A1 Sherman. Dzięki temu produkcja zestawu miała być tańsza, a eksploatacja wygodniejsza. Uzbrojenie miało składać się z 4 działek kalibru 20 mm w zamkniętej wieżyczce.

    Prace rozpoczęto w marcu 1943 roku w ramach tzw. Projektu 47. Pojazd miał otrzymać nazwę Skink. Projekt wieżyczki stworzono w Army Engineering Design Branch we współpracy z Inspection Board, a jej drewnianą makietę zbudowano w Waterloo Manufacturing Co. Prace nad projektem zakończono 18 września 1943 roku, po czym rozpoczęto produkcję wież. Pierwszą z nich ukończono w połowie grudnia 1943 roku, a w styczniu 1944 roku rozpoczęto jej testy.

    blank

    Początkowo w wieży zainstalowano cztery działka 20 mm Hispano-Suiza, ale dowództwo kanadyjskiej armii podjęło decyzję o standaryzacji uzbrojenia i wybrano działko 20 mm Polsten. Zmiana uzbrojenia spowodowała potrzebę przeprojektowania wieży, co wydłużyło prace o 4 miesiące. W tym czasie zmieniła się sytuacja na froncie, a zagrożenie ze strony niemieckiego lotnictwa spadło praktycznie do zera. W tej sytuacji zrezygnowano z dalszych prac nad pojazdem i skasowano zamówienie. Do tego czasu zbudowano 3 prototypy i 8 wież, które poddano testom w Europie.

    Co ciekawe, Skink podczas testów wykorzystywany był częściej do atakowania celów naziemnych niż lotniczych. Mimo to uznano go za udany i wartościowy pojazd, ale nie mimo to nie wznowiono prac. Po wojnie pojazdy i wieże zmagazynowano, a następnie zezłomowano. Do naszych czasów przetrwały jedynie fragmenty odlewów wież.

    Samobieżny zestaw przeciwlotniczy Skink
    Samobieżny zestaw przeciwlotniczy Skink

    Skink miał 5,8 m długości i masę 28,5 tony. Napęd stanowił silnik Continental R975C1 o mocy 350 KM, zapewniający prędkość maksymalną 38,5 km/h i zasięg 193 km. Uzbrojenie składało się z 4 działek Polsten kalibru 20 mm umieszczonych w sterowanej hydraulicznie, odlewanej i całkowicie zamkniętej wieży. Załoga pojazdu liczyła 3 żołnierzy.

    Zestaw przeciwlotniczy Tank AA, 20 mm Quad Skink jak formalnie nazywano pojazd, był udaną wersją rozwojową Shermana, ale powstał zbyt późno, aby znaleźć praktyczne zastosowanie jako pojazd przeciwlotniczy. Mimo to był to jeden z kilku tego typu pojazdów, które stały się podstawą do zbudowania współcześnie znanych nam samobieżnych zestawów przeciwlotniczych.

    Samobieżny zestaw przeciwlotniczy Skink
    Samobieżny zestaw przeciwlotniczy Skink
    Samobieżny zestaw przeciwlotniczy Skink
    Samobieżny zestaw przeciwlotniczy Skink
    Samobieżny zestaw przeciwlotniczy Skink
    Samobieżny zestaw przeciwlotniczy Skink

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePortal SmartAge.pl oczami czytelników – ankieta nr. 3
    Next Article Chrysler Building – jedna z ikon Nowego Jorku
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    18 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.