SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read78 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read78 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read74 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read26 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read169 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read9 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Heckler & Koch G11 – prototypowy karabin na amunicję bezłuskową
    Artykuły

    Heckler & Koch G11 – prototypowy karabin na amunicję bezłuskową

    Michał BanachBy Michał Banach7 lipca 2019Brak komentarzy5 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Heckler & Koch G11 - prototypowy karabin na amunicję bezłuskową
    Heckler & Koch G11 - prototypowy karabin na amunicję bezłuskową
    Pod koniec lat 60. w RFN rozpoczęto prace nad oryginalnym karabinkiem przystosowanym do amunicji bezłuskowej. Efektem trwających do końca lat 80. prac było powstanie karabinka szturmowego Heckler & Koch G11. Broń ta mimo długich testów nie weszła do eksploatacji.

    Geneza

    Pod koniec lat 60. w NATO pojawił się pomysł zaprojektowania nowego karabinka szturmowego dla piechoty, korzystającego z amunicji mniejszego kalibru (w tym czasie w NATO standardowo używano amunicji 7,62×51 mm NATO), ale zapewniającej większą celność i szybkostrzelność. W toku przeprowadzonych analiz zwrócono uwagę na amunicję bezłuskową, która w teorii mogła spełnić oczekiwania wojskowych.

    Pomysł zaprojektowania takiej broni tak szybko jak się pojawił, utracił zainteresowanie wojska i większości producentów broni, głównie z powodu niedopracowanych wytycznych oraz możliwych problemów z amunicją bezłuskową. Mimo to, dowództwo Bundeswehry zainteresowało się projektem na tyle, żeby zainicjować prace nad takim karabinkiem z myślą przede wszystkim o  żołnierzach RFN. Sam karabinek miał docelowo zastąpić HK G3 jako standardowa broń niemieckiej armii.

    Prototyp mechaniczny karabinka HK G11 (fot. Wikimedia Commons)
    Prototyp mechaniczny karabinka HK G11 (fot. Wikimedia Commons)

    Początkowo w pracach uczestniczyły trzy firmy – Diehl, IWKA Mauser i Heckler & Koch, ale ostatecznie do dalszych prac skierowano projekt Heckler & Kocha, mający największy potencjał. Ze względu na wytyczne wojska (bardzo wysoka celność przy zachowaniu dużej szybkostrzelności), oprócz samej broni należało dopracować konstrukcję amunicji bezłuskowej oraz celowników, co wymagało współpracy między wieloma firmami.

    Długa droga do HK G11

    W latach 1968-1969 przeprowadzono intensywne badania, które miały pomóc w stworzeniu samej koncepcji nowej broni. W ich trakcie zauważono potrzebę zaprojektowania całkowicie nowych celowników optycznych, które miały być integralną częścią nowego karabinka. Przy zakładanych wymiarach broni oraz celności standardowe przyrządy celownicze nie mogły być zastosowane. Prace nad celownikiem powierzono firmie Hensoldt AG, która wykorzystała swoje wcześniejsze doświadczenie i patenty związane z celownikami kolimatorowymi.

    W latach 1970-1971 przystąpiono natomiast do prac nad amunicją bezłuskową. Heckler & Koch współpracował wówczas z firmą Dynamit Nobel. Zastosowanie amunicji tego typu przynosiło sporo zalet – brak mechanizmu wyrzucania łuski czy też możliwość zastosowania amunicji mniejszego kalibru, a co za tym idzie zwiększenie szybkostrzelności. Amunicja ta ma jednak sporo wad. Największy problem związany był z konstrukcją komory amunicyjnej i zamka, które musiały być maksymalnie szczelne – brak łuski sprawiał, że większa część gazów prochowych mogła uciekać przy oddawaniu strzału. Dodatkowo sam ładunek miotający był problemem, ponieważ należało znaleźć sposób na jego ładowanie wraz z amunicją. W trakcie prób pojawił się jeszcze jeden problem – samozapłon amunicji. Bardzo często podczas strzelania dochodziło do samozapłonu amunicji z powodu temperatury panującej w komorze.

    Prototypy 13 i 14 karabinka HK G11 (fot. Wikimedia Commons)
    Prototypy 13 i 14 karabinka HK G11 (fot. Wikimedia Commons)

    Ostatecznie w 1973 po serii testów udało się rozwiązać większość problemów z amunicją, dzięki czemu możliwe było przystąpienie do właściwych prac nad bronią. Według założeń, karabinek miał trafić do testów polowych w 1976 roku, a już rok później miał trafić do produkcji seryjnej. W tym czasie bronią zainteresowało się ponownie NATO, sugerując, że karabinek mógłby trafić na uzbrojenie wojsk Sojuszu.

    Harmonogram prac nie został dotrzymany ze względu na piętrzące się problemy z bronią i jej komponentami. W toku prac zmieniono kaliber amunicji z 4,9 mm do 4,75 mm. Warto w tym miejscu dodać, że równolegle w różnych krajach NATO prowadzono prace nad bardziej konwencjonalnymi karabinkami wykorzystującymi tradycyjną amunicję, co doprowadziło do przyjęcia 28 października 1980 roku amunicji 5,56×45 mm NATO jako standardowego drugiego kalibru amunicji.

    Prototyp mechaniczny karabinka HK G11 (fot. Wikimedia Commons)
    Prototyp mechaniczny karabinka HK G11 (fot. Wikimedia Commons)

    W zaistniałej sytuacji dalsze prace nad bronią na amunicję bezłuskową zaczęły tracić sens, ale mimo to kontynuowano je głównie z myślą o Bundeswehrze. Heckler & Koch zaprojektował łącznie kilkanaście prototypów nowego karabinka, który otrzymał oznaczenie G11. Poszczególne wersje różniły się głównie zastosowaną amunicją i jej kalibrem – ostatecznie wybrano amunicję kalibru 4,73×33 mm.

    8 grudnia 1986 roku oficjalnie zakończono prace nad celownikiem Zieloptik ZO 1, który miał być częścią karabinka. Dzięki temu, w marcu 1987 roku zakończono prace nad karabinkiem i skierowano go do testów polowych. W ich trakcie udało się uzyskać znaczący wzrost celności wobec G3, ale dalej niższy niż pierwotnie zakładano. Mimo to próby kontynuowano, a w 1989 roku podjęto decyzję o zabezpieczeniu środków finansowych na zakup 300 000 karabinków, które do 2002 roku miały zastąpić stare G3 w jednostkach liniowych.

    Karabinek HK G11
    Karabinek HK G11

    Karabinek HK G11 miał 75 cm długości, aż 29 cm wysokości i 5,8 cm szerokości, a jego masa bez amunicji wynosiła 3,6 kg. Po załadowaniu magazynka mieszczącego 50 naboi, masa wzrastała do 4,3 kg. Broń zapewniała szybkostrzelność teoretyczną 450 strz./min. oraz zasięg skutecznego ognia do 400 m – z zintegrowanym celownikiem kolimatorowym.

    Zakończenie projektu

    Wydawało się, że HK G11 jest na prostej drodze do wejścia do eksploatacji, ale na przeszkodzie stanęły zmiany polityczne w Niemczech. Wraz z zjednoczeniem Niemiec i zakończeniem Zimnej Wojny, zmieniły się priorytety Bundeswehry. Zakładana wcześniej liczba karabinków nie była wystarczająca dla nowej,  powiększonej armii, a z drugiej strony, należało najpierw ujednolicić struktury, zanim wprowadzono by do służby tak nietypową broń.

    Karabinek HK G11
    Karabinek HK G11

    Ostatecznie w kwietniu 1990 roku zakończono projekt HK G11, uznając, że nie zapewnia on odpowiednich parametrów – zwłaszcza celności. Cały czas wątpliwości budziła również amunicja bezłuskowa, co tym bardziej zniechęcało decydentów do podejmowania ryzyka wprowadzenia jej w większej ilości do eksploatacji.

    Jeszcze przez kilka lat temat HK G11 wracał w dyskusjach na temat przyszłości Bundeswehry, ale ostatecznie wraz z opracowaniem karabinka HK G36, przystosowanego do amunicji 5,56×45 mm ostatecznie broń na amunicję bezłuskową trafiła do kosza.

    Amunicja bezłuskowa 4,73x33 mm z HK G11
    Amunicja bezłuskowa 4,73×33 mm z HK G11

    HK G11 pozostaje więc tylko ciekawostką militarną, oraz źródłem inspiracji dla pisarzy, twórców gier komputerowych i filmów, którzy wykorzystują futurystyczną sylwetkę karabinka w swojej twórczości. Sam nabój bezłuskowy również nie zyskał popularności, aczkolwiek wykorzystano go w kilku projektach broni strzeleckiej, z których żaden nie trafił do eksploatacji.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleLatarnia morska Cordouan – najstarsza latarnia morska we Francji
    Next Article HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    28 marca 20239 Mins Read78 Views

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    By Michał Banach0
    26 marca 20234 Mins Read2K Views

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    By Michał Banach0
    15 marca 20232 Mins Read3K Views

    Zapomniany karabin Cei-Rigotti

    By Michał Banach0
    11 marca 20233 Mins Read2K Views

    Eksplozja w Oppau (1921)

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    26 marca 2023

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    25 marca 2023

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    24 marca 2023

    Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    13 grudnia 20175 Mins Read12 Views

    Brazylijskie pancerniki Riachuelo i Aquidabã

    Pod koniec XIX wieku Brazylia zamówiła w Wielkiej Brytanii dwa pancerniki – Riachuelo i Aquidabã.…

    Artykuły
    19 października 20172 Mins Read13 Views

    Brutalistyczny wieżowiec Torre Velasca w Mediolanie

    W centrum Mediolanu znajduje się nietypowy, ponad 100-metrowy brutalistyczny wieżowiec Torre Velasca, zbudowany pod koniec…

    Artykuły
    7 września 20173 Mins Read29 Views

    Pożar lasu koło Kuźni Raciborskiej (1992)

    Pożar lasu koło Kuźni Raciborskiej, który wybuchł 26 sierpnia 1992 roku uznawany jest za największy…

    Artykuły
    5 lipca 20213 Mins Read11 Views

    Okrąglak – jedna z ikon Poznania

    W Poznaniu znajduje się kilka bardzo charakterystycznych budynków, które są wręcz ikonami miasta. Jedną z…

    Artykuły
    26 stycznia 20223 Mins Read48 Views

    Vernon C. Bain Correctional Center – największe na świecie pływające więzienie

    Czasami w filmach pojawiają się nietypowe, olbrzymie, często futurystyczne statki więzienne. Mało kto wie, że…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.