SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Handley Page H.P.42 – „latający galeon”
    Handley Page H.P.42 - "latający galeon"
    Handley Page H.P.42 - "latający galeon"
    Artykuły

    Handley Page H.P.42 – „latający galeon”

    Michał BanachBy Michał Banach7 stycznia 2017Updated:30 marca 20195 komentarzy5 Mins Read
    Pod koniec lat 20. brytyjskie linie lotnicze Imperial Airways złożyły w zakładach Handley Page zamówienie na 8 dużych samolotów pasażerskich dalekiego zasięgu typu Handley Page H.P.42. Samoloty wykorzystywano do 1940 roku, ale ostatecznie wszystkie oprócz jednego zostały zniszczone.

    Brytyjskie linie lotnicze Imperial Airways powstały 31 marca 1924 roku. Ich głównym zadaniem była obsługa połączeń międzynarodowych między Wielką Brytanią a najważniejszymi stolicami europejskimi oraz przede wszystkim obsługa długodystansowych tras między koloniami i dominiami brytyjskimi.

    Handley Page H.P.42E Hanno
    Handley Page H.P.42E Hanno

    Ze względu na długość tras linie potrzebowały odpowiednich samolotów pasażerskich dysponujących dużym zasięgiem oraz ładownością a także zdolnych do operowania z trawiastych lotnisk. Dodatkowo linie zażyczyły sobie, aby nowe samoloty miały jak najniższą prędkość lądowania, a tym samym dużą siłę nośną skrzydeł.

    W odpowiedzi na zamówienie firma Handley Page zbudowała osiem potężnych, czterosilnikowych, dwupłatowych samolotów pasażerskich o mieszanej konstrukcji (metalowa konstrukcja kryta częściowo płótnem). Samoloty otrzymały oznaczenie H.P.42.E i H.P.42W (nazywany również H.P.45). Maszyny wyróżniały się olbrzymimi jak na swoje lata rozmiarami i wręcz majestatyczną sylwetką, przez co niektórzy nazywali je latającymi galeonami.

    Handley Page H.P.42E Hanno
    Handley Page H.P.42E Hanno

    Według zamówienia powstały dwie wersje, różniące się zastosowanymi silnikami i układem kabiny pasażerskiej. Wariant H.P.42E (East – pol. wschód) miał obsługiwać trasy między Kairem a Azją, a H.P.42W (West – pol. zachód) miał obsługiwać trasy europejskie.Samoloty wyróżniały się nietypowym układem kabiny pasażerskiej, którą podzielono na dwie części – przednią i tylną. Dodatkowo kokpit był w pełni zamknięty, co nie było standardem na początku lat 30.

    Niestety mimo luksusowego wykończenia w środku podróż na pokładzie H.P.42 nie zawsze była przyjemna. Olbrzymie skrzydła zapewniające dużą siłę nośną, podczas lotu w złych generowały zawirowania powietrza powodujące turbulencje. Wielu pasażerów skarżyło się więc na chorobę lokomocyjną.

    Handley Page H.P.42W Helena
    Handley Page H.P.42W Helena

    Oblot prototypu miał miejsce 17 listopada 1930 roku (inne źródła podają 14 listopada). Wszystkie zbudowane samoloty otrzymały nazwy własne zaczynające się na literę H. Wszystkie samoloty wycofano z eksploatacji cywilnej w 1939 roku i przekazano do RAF-u, który wykorzystywał je do 1940 roku. Ostatecznie 7 maszyn zostało zniszczonych w wypadkach i katastrofach a jedną rozebrano.

    H.P.42E H.P.42W
    Załoga 4 osoby
    Pasażerowie 18-24 38
    Długość 28 m
    Rozpiętość skrzydeł 39,6 m
    Wysokość 8,2 m
    Maksymalna masa startowa 12,7 tony 13,3 tony
    Napęd 4x Bristol Jupiter XIF o mocy 490 KM 4x Bristol Jupiter XFB o mocy 555 KM
    Prędkość maksymalna 193 km/h
    Prędkość przelotowa 161 km/h 169 km/h
    Zasięg 805 km 402 km

     

    H.P.42E

    G-AAGX Hannibal – pierwszy zbudowany egzemplarz, oblatany 14 lub 17 listopada 1930 roku. W trakcie lotu z Croydon do Paryża 8 sierpnia 1931 roku maszyna z powodu awarii silnika uległa uszkodzeniu podczas lądowania. Po naprawie samolot przywrócono do służby i wykorzystywano do 1939 roku, a następnie przekazano do RAF-u. Samolot zaginął podczas lotu nad zatoką Omańską 1 marca 1940 roku. Nigdy nie odnaleziono jego szczątków.

    Wnętrze Handley Page H.P.42
    Wnętrze Handley Page H.P.42

    G-AAUE Hadrian – pierwszy lot miał miejsce 24 czerwca 1931 roku. Po przekazaniu do RAF-u, samolot został uszkodzony podczas burzy 8 grudnia 1940 roku na lotnisku Doncaster i nie nadawał się do naprawy.

    G-AAUD Hanno – pierwszy lot miał miejsce 19 lipca 1931 roku. W trakcie eksploatacji samolot przebudowano do standardu H.P.42W. Po przekazaniu do RAF-u maszyna uległa uszkodzeniu podczas burzy 19 marca 1940 roku na lotnisku Whitchurch i nie nadawała się do naprawy.

    G-AAUC Horsa – pierwszy lot miał miejsce 11 września 1931 roku. Wykorzystywano go bez incydentów do 1939 roku po czym przekazano do RAF-u. Maszyna spłonęła po przymusowym lądowaniu niedaleko Moresby Parks, Whitehaven w hrabstwie Cumberland 7 sierpnia 1940 roku.

    Handley Page H.P.42E Hanno
    Handley Page H.P.42E Hanno

    H.P.42W

    G-AAXC Heracles – pierwszy lot miał miejsce 8 sierpnia 1931 roku. Po przekazaniu do RAF-u, samolot uległ uszkodzeniu podczas burzy 19 marca 1940 roku na lotnisku Whitchurch i nie nadawała się do naprawy.

    G-AAXD Horatius – pierwszy lot miał miejsce 6 listopada 1931 roku. Podczas lotu z Paryża do Croydon w maszynę uderzył piorun. Podczas awaryjnego lądowania samolot doznał tylko lekkich uszkodzeń i po naprawach powrócił do służby. We wrześniu 1938 roku maszyna została uszkodzona podczas kolejnego awaryjnego lądowania. Po przekazaniu do RAF-u, samolot rozbił się 7 listopada 1939 roku, kiedy załoga z powodu złej pogody nie była w stanie odnaleźć lotniska.

    Handley Page H.P.42W Helena
    Handley Page H.P.42W Helena

    G-AAXE Hengist – pierwszy lot miał miejsce 8 grudnia 1931 roku. Podczas eksploatacji samolot przebudowano do standardu H.P.42E. 31 maja 1937 roku maszyna spłonęła w pożarze hangaru na lotnisku w Karaczi w Indiach. Był to jedyny samolot utracony przed wybuchem II wojny światowej.

    G-AAXF Helena – pierwszy lot miał miejsce 30 grudnia 1931 roku. Podczas eksploatacji samolot przebudowano do standardu H.P.42E. Po przekazaniu do RAF-u maszyna uległa uszkodzeniu podczas lądowania. Z powodu uszkodzeń i stwierdzonego po wypadku dużego zużycia podjęto decyzję o złomowaniu w 1941 roku.

    Handley Page H.P.42W Helena
    Handley Page H.P.42W Helena

    Przodek Airbusa A380

    W momencie wprowadzenia do służby w 1931 roku H.P.42 był jednym z najbardziej luksusowych brytyjskich samolotów pasażerskich. Przez całe lata 30. samoloty te królowały na trasach długodystansowych, ale w 1939 roku był całkowicie przestarzałe.

    Największą wadą była niska prędkość i wysokie koszty utrzymania. Mimo to H.P.42 uznaje się za jeden z ważniejszych samolotów pasażerskich w historii lotnictwa długodystansowego.

    Handley Page H.P.42E Hanno
    Handley Page H.P.42E Hanno
    Handley Page H.P.42W Heracles
    Handley Page H.P.42
    Handley Page H.P.42
    Handley Page H.P.42
    Handley Page H.P.42W Hengist
    Handley Page H.P.42W Hengist
    Handley Page H.P.42W Hengist
    Handley Page H.P.42W Hengist
    Wnętrze Handley Page H.P.42
    Wnętrze Handley Page H.P.42
    Handley Page H.P.42
    Handley Page H.P.42
    Handley Page H.P.42
    Handley Page H.P.42

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleEthereal: Icelandic Highlands in Aerial 4K60 – film
    Next Article Boeing 777-200ER na lotnisku Poznań-Ławica – zdjęcia
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.