SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Gąsienicowa amfibia Landwasserschlepper
    Gąsienicowa amfibia Landwasserschlepper
    Gąsienicowa amfibia Landwasserschlepper
    Artykuły

    Gąsienicowa amfibia Landwasserschlepper

    Michał BanachBy Michał Banach18 października 2017Updated:18 października 2017Brak komentarzy3 Mins Read
    W trakcie II wojny światowej Niemiecka armia praktycznie nie posiadała pojazdów amfibijnych. Nieliczne dostępne pojazdy często nie spełniały stawianych im wymagań, albo przedstawiały niewielką wartość bojową. Jednym z ciekawszych pojazdów, jakie powstały w tym czasie w Niemczech, był Landwasserschlepper.

    Historia pojazdu sięga 1935 roku, kiedy to Heereswaffenamt  (Departament Inżynieryjny Ministerstwa Uzbrojenia) złożył w zakładach Rheinmetall-Borsig zamówienie na specjalistyczny, gąsienicowy pojazd amfibijny, który miał być wykorzystywany do holowania barek głównie przez rzeki, oraz w razie potrzeby do poruszania się po lądzie. Do 1939 roku zbudowano 1-3 prototypów, które wysłano na testy (w zależności od źródeł próby przeprowadzono pod koniec 1939 roku, lub na początku 1940).

    Landwasserschlepper
    Landwasserschlepper

    Pojazdy otrzymały oznaczenie Landwasserschlepper I i cechowały się kadłubem wzorowanym na motorówkach, wyposażonym w podwozie gąsienicowe z z czterema dwukołowymi wózkami po każdej stronie. Napęd w wodzie zapewniały dwie śruby umieszczone z tyłu. Moc dostarczał dwunastocylindrowy silnik Maybach HL 120 TRM o pojemności 12 litrów i mocy 300 KM. Cały pojazd miał 9,2 m długości, 3 m szerokości oraz 3,5 m wysokości, natomiast masa bojowa wynosiła 16 ton. Prędkość maksymalna na lądzie wynosiła 40 km/h a w wodzie około 12,5 km/h.

    W nadbudówce znajdowało się miejsce dla 2-3 członków załogi oraz około 20 pasażerów. Landwasserschlepper nie posiadał żadnego uzbrojenia ani opancerzenia.

    Landwasserschlepper
    Landwasserschlepper

    Oficjalnie prototypy zaprezentowano przedstawicielom niemieckiej armii 2 sierpnia 1940 roku. Prezentacja nie wzbudziła jednak zbyt pozytywnych emocji, a generał Franz Halder stwierdził, że tak wysoki pojazd po pierwsze będzie miał niską dzielność morską, oraz będzie łatwym celem. Mimo to podjęto decyzję o kontynuowaniu prac, ponieważ Niemcy pilnie potrzebowali pojazdów amfibijnych do planowanego desantu na Wielką Brytanię. Zakładano, że zbudowane już prototypy będą wykorzystywane do holowania barek na plaże, oraz transportu zaopatrzenia dla walczących oddziałów.

    Do końca roku zbudowano jeszcze jeden prototyp, a dwa z pojazdów zmodernizowano (zmieniając układ nadbudówki). Pod koniec 1940 roku podjęto również decyzję o rozpoczęciu produkcji seryjnej, która miała wynosić 2 pojazdy miesięcznie. Rezygnacja z planów desantu na Wielką Brytanię sprawiła jednak, że projekt utracił znaczenie militarne, przez co prace posuwały się bardzo wolno. Ostatecznie powstało około 21-23 pojazdów (plus prototypy) różniących się między sobą konstrukcją, jednak dokładne dane nie są dostępne.

     

    Landwasserschlepper
    Landwasserschlepper

    Większość z nich trafiła na Front Wschodni, jednak kilka wozów wykorzystywano jako pojazdy transportowe w Afryce Północnej. Wnioski płynące z eksploatacji potwierdziły wcześniejsze obawy co do przydatności pojazdów w różnych warunkach. W związku z tym już w kwietniu 1941 roku Heereswaffenamt zamówiło kolejny pojazd, oznaczony jako Landwasserschlepper II. W porównaniu do swojego poprzednika był on opancerzony, a układ jezdny pochodził z czołgu PzKpfw IV.

    Mimo poprawionej konstrukcji, pojazdy te nie zyskały popularności. Zbudowano jedynie dwa prototypy, które wykorzystywano do końca wojny. Oba LWS II zatonęły w kwietniu 1945 roku w cieśninie Peenestrom, a po wojnie zostały wydobyte przez Rosjan i przewiezione do Związku Radzieckiego. LWS I wykorzystywano również do końca wojny, a część pojazdów utracono w walkach. Kilka egzemplarzy dostało się w brytyjskie ręce, po czym przetestowano je.

    Landwasserschlepper
    Landwasserschlepper

    Podczas II wojny światowej Niemcy nie posiadali dobrze wyposażonych sił desantowych. Brak perspektywy prowadzenia dużych operacji desantowych sprawił, że nie podejmowano prac nad tego typu pojazdami. Landwasserschlepper były jedynie pojazdami testowymi, które w praktyce okazały się średnio użyteczne, zwłaszcza na tle podobnych konstrukcji projektowanych w USA.

    Landwasserschlepper
    Landwasserschlepper
    Landwasserschlepper
    Landwasserschlepper
    Landwasserschlepper
    Landwasserschlepper
    Landwasserschlepper
    Landwasserschlepper

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSalon Książki Historycznej w Krakowie
    Next Article Brutalistyczny wieżowiec Torre Velasca w Mediolanie
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    10 kwietnia 20160

    Polski karabinek modułowy MSBS

    Karabinek MSBS „Grot” stworzony przez Fabrykę Broni „Łucznik” jest najnowocześniejszym zaprojektowanym w Polsce karabinkiem. Broń…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    20 listopada 20200

    Prezenty dla Żeglarza, dekoracje marynistyczne, morskie upominki

    Nie ważne, czy pływacie na rejsy dalekomorskie, oceaniczne czy pod żaglami na wodach śródlądowych. Spędzacie…

    Artykuły
    15 września 20180

    Niszczyciele typu Daring – ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy

    Wprowadzone do służby w latach 50. niszczyciele typu Daring były ostatnimi okrętami tej klasy służącymi…

    Artykuły
    22 grudnia 20210

    Ił-86 – pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski

    Zaprojektowany w drugiej połowie lat 70. Iljuszyn Ił-86 był pierwszym radzieckim szerokokadłubowym samolotem pasażerskim. Samolot…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.