SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Eksperymentalne, wielowieżowe czołgi ciężkie SMK i T-100 oraz SU-100Y
    Eksperymentalne, wielowieżowe czołgi ciężkie SMK i T-100 oraz SU-100Y
    Eksperymentalne, wielowieżowe czołgi ciężkie SMK i T-100 oraz SU-100Y
    Artykuły

    Eksperymentalne, wielowieżowe czołgi ciężkie SMK i T-100 oraz SU-100Y

    Michał BanachBy Michał Banach6 lipca 2020Brak komentarzy4 Mins Read
    Zaprojektowane tuż przed wybuchem II wojny światowej radzieckie czołgi ciężkie SMK i T-100 miały być następcą czołgów ciężkich T-35. Po niezbyt udanych próbach podczas wojny z Finlandią na przełomie 1939 i 1940 roku program ich rozwoju zakończono, a prototypy zezłomowano.

    Pod koniec lat 30. podstawowym radzieckim czołgiem ciężkim był T-35. Pojazd ten wyróżniał się pięciowieżową konstrukcją i wręcz monstrualnymi rozmiarami w porównaniu do innych ówczesnych konstrukcji. Jedną z istotnych wad pojazdu było jednak słabe opancerzenie i skomplikowana konstrukcja, która zarówno utrudniała eksploatację i produkcję, jak i stwarzała problemy w trakcie walki, ponieważ kierowanie ogniem 5 wież było bardzo skomplikowanym zadaniem.

    T-35
    T-35

    Zdając sobie sprawę z wad tego czołgu, dowództwo radzieckich wojsk pancernych zainicjowało program budowy kilku prototypów nowych czołgów ciężkich. Zakłady Kirowskie w Leningradzie rozpoczęły prace nad czołgiem SMK (skrót od Siergiej Mironowicz Kirow), a w Fabryce nr 185 im. S. M. Kirowa  rozpoczęto prace nad czołgiem Obiekt 100, nazwanym później T-100.

    Oba pojazdy miały zbliżoną konstrukcję i układ dwuwieżowy (początkowo zakładano instalację 3 wież, ale ostatecznie z tego zrezygnowano). Prace rozpoczęto w 1937 roku na podstawie wytycznych uwzględniających radzieckie doświadczenia z walk w Hiszpanii. Prototyp SMK ukończono 20 września 1939 roku, a T-100 1 lipca 1939 roku.

    T-100
    T-100

    Czołgi poddano intensywnym próbom fabrycznym, a w grudniu 1939 roku wysłano je razem z prototypem czołgu KW (KW-1) do Finlandii, gdzie wzięły udział w walkach. W ich trakcie SMK został poważnie uszkodzony i porzucony na ziemi niczyjej (załogę ewakuowano pod osłoną zapewnianą przez T-100). Ostatecznie wrak odzyskano, ale nie zdecydowano się na jego naprawę.

    T-100 pozostawał w służbie do końca walk w Finlandii, po czym zabrano go do fabryki w celu przeprowadzenia oględzin. W ich trakcie stwierdzono, że czołg otrzymał kilkanaście trafień różnymi pociskami artyleryjskimi, ale żaden nie spowodował poważniejszych uszkodzeń. Na podstawie wniosków z eksploatacji czołgu, oraz losu prototypu SMK, dalsze prace nad czołgami przerwano. Rosjanie uznali, że czołgi te mają dalej zbyt skomplikowaną konstrukcję, cechują się niską mobilnością, a obsługa tak rozbudowanego uzbrojenia zmniejsza efektywność na polu walki.

    T-100
    T-100

    W związku z tym uszkodzony prototyp SMK i jeden z dwóch prototypów T-100 zezłomowano na przełomie 1940 i 1941 roku. Przetrwał jedynie drugi prototyp T-100, który nie znalazł się na froncie. Wykorzystano go do zbudowania eksperymentalnego działa samobieżnego SU-100Y, uzbrojonego w potężną armatę morską kalibru 130 mm w nadbudówce. Pojazd ten pierwotnie miał być wykorzystany do niszczenia umocnień na granicy z Finlandią, ale zbudowano go już po zakończeniu walk.

    SU-100Y skierowany został do Kubinki, gdzie poddano go intensywnym testom. Ostatecznie nie zdecydowano się na wprowadzenie go do produkcji seryjnej i pozostawiono na poligonie. Kiedy niemieckie wojska podeszły pod Moskwę, zimą 1941 roku, działo wykorzystano w obronie miasta. Nie są znane żadne szczegóły na temat wykorzystania bojowego SU-100Y, ale pojazd przetrwał wojnę i ostatecznie trafił do zbiorów muzeum w Kubince, gdzie znajduje się do dnia dzisiejszego.

    Wrak SMK
    Wrak SMK

    Na podstawie doświadczeń z walk w Finlandii radzieckie dowództwo ostatecznie uznało, że podstawowym czołgiem ciężkim wojsk pancernych powinien zostać KW-1. Rolę czołgu wsparcia miał natomiast pełnić uzbrojony w haubicę kalibru 152 mm KW-2. Idea budowy czołgów wielowieżowych okazała się ślepą uliczką. Czołgi tego typu były drogie w produkcji, trudne w eksploatacji i nie zapewniały istotnego wzrostu możliwości bojowych.

    SMK T-100 SU-100Y
    Długość 8,75 m 8,5 m 10,9 m
    Szerokość 3,4 m 3,4 m 3,4 m
    Wysokość 3,25 m 3,4 m 3,3 m
    Masa 55 ton 58 ton 60 ton
    Napęd dwunastocylindrowy silnik V AM-34 o mocy 850 KM dwunastocylindrowy silnik V GAM-34-BT o mocy 890 KM dwunastocylindrowy silnik GAM-34-BT o mocy 890 KM
    Prędkość maksymalna 34,5 km/h na drodze i 15 km/h w terenie 32 km/h na drodze i 12 km/h w terenie 32 km/h na drodze i 12 km/h w terenie
    Zasięg 160-220 km 120-210 km 120 km
    Uzbrojenie armata L-11 kalibru 76,2 mm, armata wz. 1932 kalibru 45 mm, 4 karabiny maszynowe DT kalibru 7,62 mm armata L-10 lub L-11 kalibru 76,2 mm, armata wz. 1932 kalibru 45 mm, 3 karabiny maszynowe DT kalibru 7,62 mm armata B-13 kalibru 130 mm, 3 karabiny maszynowe DT kalibru 7,62 mm
    Załoga 7 7-8 6

    SMK
    SMK
    SMK
    SMK
    SU-100Y (fot. Alf van Beem)
    SU-100Y (fot. Alf van Beem)
    SU-100Y (fot. Alf van Beem)
    SU-100Y (fot. Alf van Beem)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleM38 Wolfhound – zapomniany następca M8 Greyhound
    Next Article Grumman FF „Fifi” – pierwszy myśliwiec pokładowy US Navy z chowanym podwoziem
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.