Zaprojektowane tuż przed wybuchem II wojny światowej radzieckie czołgi ciężkie SMK i T-100 miały być następcą czołgów ciężkich T-35. Po niezbyt udanych próbach podczas wojny z Finlandią na przełomie 1939 i 1940 roku program ich rozwoju zakończono, a prototypy zezłomowano.

Pod koniec lat 30. podstawowym radzieckim czołgiem ciężkim był T-35. Pojazd ten wyróżniał się pięciowieżową konstrukcją i wręcz monstrualnymi rozmiarami w porównaniu do innych ówczesnych konstrukcji. Jedną z istotnych wad pojazdu było jednak słabe opancerzenie i skomplikowana konstrukcja, która zarówno utrudniała eksploatację i produkcję, jak i stwarzała problemy w trakcie walki, ponieważ kierowanie ogniem 5 wież było bardzo skomplikowanym zadaniem.

T-35
T-35

Zdając sobie sprawę z wad tego czołgu, dowództwo radzieckich wojsk pancernych zainicjowało program budowy kilku prototypów nowych czołgów ciężkich. Zakłady Kirowskie w Leningradzie rozpoczęły prace nad czołgiem SMK (skrót od Siergiej Mironowicz Kirow), a w Fabryce nr 185 im. S. M. Kirowa  rozpoczęto prace nad czołgiem Obiekt 100, nazwanym później T-100.

Oba pojazdy miały zbliżoną konstrukcję i układ dwuwieżowy (początkowo zakładano instalację 3 wież, ale ostatecznie z tego zrezygnowano). Prace rozpoczęto w 1937 roku na podstawie wytycznych uwzględniających radzieckie doświadczenia z walk w Hiszpanii. Prototyp SMK ukończono 20 września 1939 roku, a T-100 1 lipca 1939 roku.

T-100
T-100

Czołgi poddano intensywnym próbom fabrycznym, a w grudniu 1939 roku wysłano je razem z prototypem czołgu KW (KW-1) do Finlandii, gdzie wzięły udział w walkach. W ich trakcie SMK został poważnie uszkodzony i porzucony na ziemi niczyjej (załogę ewakuowano pod osłoną zapewnianą przez T-100). Ostatecznie wrak odzyskano, ale nie zdecydowano się na jego naprawę.

T-100 pozostawał w służbie do końca walk w Finlandii, po czym zabrano go do fabryki w celu przeprowadzenia oględzin. W ich trakcie stwierdzono, że czołg otrzymał kilkanaście trafień różnymi pociskami artyleryjskimi, ale żaden nie spowodował poważniejszych uszkodzeń. Na podstawie wniosków z eksploatacji czołgu, oraz losu prototypu SMK, dalsze prace nad czołgami przerwano. Rosjanie uznali, że czołgi te mają dalej zbyt skomplikowaną konstrukcję, cechują się niską mobilnością, a obsługa tak rozbudowanego uzbrojenia zmniejsza efektywność na polu walki.

T-100
T-100

W związku z tym uszkodzony prototyp SMK i jeden z dwóch prototypów T-100 zezłomowano na przełomie 1940 i 1941 roku. Przetrwał jedynie drugi prototyp T-100, który nie znalazł się na froncie. Wykorzystano go do zbudowania eksperymentalnego działa samobieżnego SU-100Y, uzbrojonego w potężną armatę morską kalibru 130 mm w nadbudówce. Pojazd ten pierwotnie miał być wykorzystany do niszczenia umocnień na granicy z Finlandią, ale zbudowano go już po zakończeniu walk.

SU-100Y skierowany został do Kubinki, gdzie poddano go intensywnym testom. Ostatecznie nie zdecydowano się na wprowadzenie go do produkcji seryjnej i pozostawiono na poligonie. Kiedy niemieckie wojska podeszły pod Moskwę, zimą 1941 roku, działo wykorzystano w obronie miasta. Nie są znane żadne szczegóły na temat wykorzystania bojowego SU-100Y, ale pojazd przetrwał wojnę i ostatecznie trafił do zbiorów muzeum w Kubince, gdzie znajduje się do dnia dzisiejszego.

Wrak SMK
Wrak SMK

Na podstawie doświadczeń z walk w Finlandii radzieckie dowództwo ostatecznie uznało, że podstawowym czołgiem ciężkim wojsk pancernych powinien zostać KW-1. Rolę czołgu wsparcia miał natomiast pełnić uzbrojony w haubicę kalibru 152 mm KW-2. Idea budowy czołgów wielowieżowych okazała się ślepą uliczką. Czołgi tego typu były drogie w produkcji, trudne w eksploatacji i nie zapewniały istotnego wzrostu możliwości bojowych.

SMK T-100 SU-100Y
Długość 8,75 m 8,5 m 10,9 m
Szerokość 3,4 m 3,4 m 3,4 m
Wysokość 3,25 m 3,4 m 3,3 m
Masa 55 ton 58 ton 60 ton
Napęd dwunastocylindrowy silnik V AM-34 o mocy 850 KM dwunastocylindrowy silnik V GAM-34-BT o mocy 890 KM dwunastocylindrowy silnik GAM-34-BT o mocy 890 KM
Prędkość maksymalna 34,5 km/h na drodze i 15 km/h w terenie 32 km/h na drodze i 12 km/h w terenie 32 km/h na drodze i 12 km/h w terenie
Zasięg 160-220 km 120-210 km 120 km
Uzbrojenie armata L-11 kalibru 76,2 mm, armata wz. 1932 kalibru 45 mm, 4 karabiny maszynowe DT kalibru 7,62 mm armata L-10 lub L-11 kalibru 76,2 mm, armata wz. 1932 kalibru 45 mm, 3 karabiny maszynowe DT kalibru 7,62 mm armata B-13 kalibru 130 mm, 3 karabiny maszynowe DT kalibru 7,62 mm
Załoga 7 7-8 6

Subskrybuj nasz newsletter!

Co tydzień, w naszym newsletterze, czeka na Ciebie podsumowanie najciekawszych artykułów, które opublikowaliśmy na SmartAge.pl. Czasem dorzucimy też coś ekstra, ale spokojnie, nie będziemy zasypywać Twojej skrzynki zbyt wieloma wiadomościami.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

×