SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Custer Channel Wing
    Custer Channel Wing
    Custer Channel Wing
    Artykuły

    Custer Channel Wing

    Michał BanachBy Michał Banach16 października 2016Updated:12 lipca 201923 komentarze4 Mins Read
    W latach 40. i 50. w USA powstało kilka nietypowych samolotów stworzonych przez konstruktora, Willarda Raya Custer. Wyróżniał je nietypowy kształt skrzydeł, z tzw. tunelem w którym umieszczono silniki. Taka konfiguracja miała zapewniać większą siłę nośną przy bardzo niskich prędkościach. Oryginalny pomysł nie zyskał jednak szerszego zainteresowania.

    Willard Ray Custer

    Twórcą tych niecodziennych samolotów był konstruktor Willard Ray Custer urodzony 6 czerwca 1899 roku. W połowie lat 20. nie posiadający większego wykształcenia inżynier zainteresował się lotnictwem, a w szczególności możliwością zbudowania samolotu krótkiego startu i lądowania (STOL).

    Willard Ray Custer
    Willard Ray Custer

    Po latach badań i zdobywania wiedzy, w 1939 roku Custer założył firmę National Aircraft Corporation, której celem było zbudowanie samolotów według oryginalnych i niecodziennych projektów konstruktora. Zakładał on budowę samolotów krótkiego startu i lądowania, wyposażonych w dwa silniki w układzie pchającym, umieszczone w skrzydłach w tzw. tunelach.

    Willard Ray Custer i CCW-5
    Willard Ray Custer i CCW-5

    Układ taki miał generować większy przepływ powietrza na górnych powierzchniach skrzydeł, dzięki czemu samolot mógłby startować z bardzo niską prędkością – nawet kilkunastu km/h. Prace nad pierwszym samolotem w tym układzie rozpoczęto w 1942 roku.

    Custer prowadził badania swoich samolotów aż do lat 80.. Zmarł 25 grudnia 1985 roku.

    CCW-1

    Pierwszym samolotem zbudowanym według planów Custera był CCW-1, niewielki, jednoosobowy samolot eksperymentalny wyposażony w dwa silniki Lycoming O-145 o mocy 75 KM. Oblot samolotu miał miejsce przypadkowo 12 listopada 1942 roku w trakcie… prób naziemnych. W trakcie kołowania po pasie startowym, maszyna uniosła się w powietrze i przeleciała kilkaset metrów, po czym wylądowała uszkadzając podwozie.

    CCW-1
    CCW-1

    Za sterami samolotu zasiadał sam Willard Custer, który co ciekawe, nie posiadał żadnych umiejętności w pilotowaniu samolotów, a tego dnia po prostu chciał sprawdzić hamulce swojego samolotu oraz zaprezentować go potencjalnym sponsorom. Mimo uszkodzenia prototypu, maszyna zyskała zainteresowanie i przede wszystkim finansowanie.

    CCW-1 był testowany do końca lat 40., po czym trafił do kolekcji muzeum National Air and Space Museum w Silver Hill w stanie Maryland, gdzie znajduje się do dnia dzisiejszego.

    CCW-2

    Kolejnym samolotem zaprojektowanym przez Custera był model CCW-2. Była to również maszyna jednoosobowa, wyposażona w dwa silniki. Zbudowano jeden egzemplarz, który wzbił się w powietrze 3 lipca 1948 roku.

    CCW-2
    CCW-2

    Mimo całkiem udanych prób oraz potwierdzenia możliwości startu przy bardzo niskich prędkościach, samolot nie zyskał zainteresowania i przegrał rywalizację z wprowadzanym wówczas do eksploatacji Piperem Cub, który również mógł startować przy bardzo niskich prędkościach, ale dysponował większym udźwigiem.

    Po wykonaniu serii prób samolot został prawdopodobnie rozebrany.

    CCW-5

    Najbardziej zaawansowanym technicznie i ostatnim zaprojektowanym przez Custera samolotem był CCW-5, zbudowany w latach 50.. Maszyna powstała w wyniku współpracy zakładów Custer Channel Wing Corporation (stworzonych w miejsce wcześniejszej firmy Custera) i Baumann Corporation.

    CCW-5
    CCW-5

    CCW-5 wykorzystywał więc podzespoły samolotu Baumann Brigadier. Napęd stanowiły dwa silniki Continental O-470 o mocy 225 KM (w przypadku drugiego egzemplarza były to silniki Continental O-470P), umieszczone w skrzydłach, tak jak w poprzednich maszynach w specjalnych tunelach i układzie pchającym. Dzięki zastosowaniu większego kadłuba, w samolocie mieściło się aż 5 osób.

    Łącznie zbudowano dwa egzemplarze, z których pierwszy wzbił się w powietrze 13 lipca 1954 roku, a drugi dopiero 19 czerwca 1964 roku. Mimo planów rozpoczęcia produkcji seryjnej, ograniczono się jedynie do serii testów, prowadzonych do końca lat 70..

    CCW-5
    CCW-5
    CCW-5
    CCW-5

    Chociaż potwierdzały one słuszność tezy Custera, że taki układ skrzydeł pozwala na skrócenie drogi startowej do kilkudziesięciu metrów, a prędkości minimalnej nawet do 50 km/h, samoloty nie zyskały popularności. Z dwóch zbudowanych CCW-5 przetrwał jeden, który trafił do prywatnej kolekcji i obecnie znajduje się pod opieką Mid-Atlantic Air Museum, gdzie przechodzi trwającą od lat renowację.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleInferno – recenzja
    Next Article GAZ GL-1 – radziecki rekordzista
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    McDonnell XP-67 – nieudany supermyśliwiec

    6 stycznia 20235 Mins Read

    Bartel BM-6 – polski samolot szkolno-myśliwski

    31 grudnia 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.