Historia życia Burta Munro to opowieść o pasji i pogoni za marzeniami. Burt, a dokładniej Herbert James Munro to urodzony w Nowej Zelandii motocyklista, który za wszelką cenę chciał pobić rekord prędkości na motocyklu. Co najciekawsze, nie był to zwyczajny motocykl, ponieważ był to Indian Scout z lat 20.

Burt Munro urodził się 25 marca 1899 roku w Edendale w Nowej Zelandii. Od dziecka kochał przygody i motocykle. Ze względu na wiek, nie wziął udziału w I wojnie światowej, chociaż próbował. Po jej zakończeniu postanowił poszukać sobie innej rozrywki, jaką były wyścigi motocyklowe.

Burt Munro i jego Indian Scout w Bonneville
Burt Munro i jego Indian Scout w Bonneville

Swój pierwszy motor Burt kupił w wieku 15 lat. Był to brytyjski Clyno. W 1920 roku sprzedał go i kupił w zamian jak się później okazało legendarnego Indiana Scout. Był to prawdopodobnie 627 motocykl tego typu wyprodukowany przez te zakłady. Fabrycznie mógł on osiągnąć prędkość 89 km/h, miał silnik o pojemności 600 cm³ i mocy 12 KM. Stanowczo za mało dla nowozelandzkiego motocyklisty.

Burt Munro
Burt Munro

Burt szybko zaczął modyfikować i ulepszać swoją maszynę. Ze względu na problemy finansowe musiał robić to po najniższych kosztach. Zbierał więc złom i części z innych pojazdów (samochodów, traktorów itp.) które wykorzystywał do prac nad swoim Indianem.

Burt Munro i jego Indian Scout w Bonneville
Burt Munro i jego Indian Scout w Bonneville

W 1927 roku Burt wziął ślub z Florence Martyn. Miał z nią czwórkę dzieci, ale niestety w 1947 roku rozwiedli się. Wygrała miłość do motocykli. Przez ten cały czas Burt dopracowywał swój motor, ulepszając jego silniki. Wszystko robił samodzielnie. Równolegle pracował jako sprzedawca motocykli. W końcu uznał jednak, że nie ma tyle czasu aby pracować i modyfikować motor jednocześnie.

Pod koniec lat 40. odszedł więc z pracy i poświęcił się całkowicie swojemu Indianowi. Przeprowadził się wówczas do Invercargill, gdzie zbudował mały garaż w którym mieszkał i pracował nad motocyklem.

Burt Munro i jego Indian Scout w Bonneville
Burt Munro i jego Indian Scout w Bonneville

W latach 60. uznał, że jest gotowy zmierzyć się z najlepszymi i wyruszył wraz z swoim zmodyfikowanym Indianem do USA do Bonneville. Tamtejsza słona pustynia jest mekką wszystkich maniaków prędkości, którzy biją tam rekordy swoimi często dziwnymi konstrukcjami.

Mimo licznych problemów i kosztów podróży, Burt dotarł na miejsce kupionym za 90 dolarów używanym samochodem i po licznych perypetiach (nie dość, że motocykl nie spełniał żadnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa, Burt nie zarejestrował się do udziału w Tygodniu Prędkości) udało mu się wystartować. Nie obyło się to bez pomocy wielu fanów z USA, którzy kibicowali mu od dawna.

Burt Munro i jego Indian Scout w Bonneville
Burt Munro i jego Indian Scout w Bonneville

Łącznie podczas 10 wyjazdów do Bonneville, Burt Munro ustanowił 3 rekordy. W 1962 roku ustanowił rekord prędkości dla motocykla w klasie powyżej 850 cm³, jadąc z prędkością 288 km/h. W 1966 roku ustanowił kolejny rekord w klasie do 1000 cm³, rozpędzając się do 270,5 km/h.

Ostatni i najważniejszy, bo do dzisiaj nie pobity rekord ustanowił w 1967 roku. Rozwiercając silnik do 950 cm³ ustanowił rekord prędkości dla motocykli do 1000 cm³, wynoszący 295.5 km/h. Podczas jazdy próbnej udało mu się nawet przekroczyć 305 km/h, ale nie był to przejazd kwalifikowany. Uznano go jednak za najwyższą zarejestrowaną prędkość motocykla typu Indian (nieoficjalnie rekord wynosi 331 km/h).

Cały sprzęt Burta w Bonneville
Cały sprzęt Burta w Bonneville

Tym co wyróżniało jego motocykl była charakterystyczna opływowa obudowa wykonana przez Burta w jego garażu. Zaprojektował ją bez badań czy też testów w tunelach aerodynamicznych. Praktycznie cała konstrukcja motocykla była przerobiona, a silnik w niczym nie przypominał tego oryginalnego.

W kolejnych latach ze względu na pogarszający się stan zdrowia Burt nie mógł już startować w zawodach. W 1977 roku przeszedł zawał serca, który definitywnie przerwał jego karierę motocyklisty. Zmarł 6 stycznia 1978 roku. Jego motocykl trafił w ręce fanów i jest dzisiaj w muzeum.

Burt w swoim warsztacie
Burt w swoim warsztacie

W 2005 roku historię Burta Munro zekranizowano w filmie „Prawdziwa historia” z Anthonym Hopkinsem w roli głównej. Przedstawiona w filmie historia nie jest do końca wierna historycznie, ponieważ przedstawione wydarzenia i postacie są często oparte na różnych wyjazdach do Bonneville. Rok później Burta wpisano do Motorcycle Hall of Fame.

Burt Munro przed swoim warsztatem-domem
Burt Munro przed swoim warsztatem-domem

W 2013 roku firma Indian Motorcycles zaprezentowała specjalny motocykl o nazwie Spirit of Munro, będący hołdem dla nowozelandzkiego motocyklisty. Jego budowa trwała 90 dni.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.