SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Burt Munro i jego Indian Scout
    Burt Munro i jego Indian Scout
    Artykuły

    Burt Munro i jego Indian Scout

    Michał BanachBy Michał Banach18 maja 2015Updated:3 kwietnia 2018Jeden komentarz4 Mins Read
    Historia życia Burta Munro to opowieść o pasji i pogoni za marzeniami. Burt, a dokładniej Herbert James Munro to urodzony w Nowej Zelandii motocyklista, który za wszelką cenę chciał pobić rekord prędkości na motocyklu. Co najciekawsze, nie był to zwyczajny motocykl, ponieważ był to Indian Scout z lat 20..

    Burt Munro urodził się 25 marca 1899 roku w Edendale w Nowej Zelandii. Od dziecka kochał przygody i motocykle. Ze względu na wiek, nie wziął udziału w I wojnie światowej, chociaż próbował. Po jej zakończeniu postanowił poszukać sobie innej rozrywki, jaką były wyścigi motocyklowe.

    Burt Munro i jego Indian Scout w Bonneville
    Burt Munro i jego Indian Scout w Bonneville

    Swój pierwszy motor Burt kupił w wieku 15 lat. Był to brytyjski Clyno. W 1920 roku sprzedał go i kupił w zamian jak się później okazało legendarnego Indiana Scout. Był to prawdopodobnie 627 motocykl tego typu wyprodukowany przez te zakłady. Fabrycznie mógł on osiągnąć prędkość 89 km/h, miał silnik o pojemności 600 cm³ i mocy 12 KM. Stanowczo za mało dla nowozelandzkiego motocyklisty.

    Burt Munro
    Burt Munro

    Burt szybko zaczął modyfikować i ulepszać swoją maszynę. Ze względu na problemy finansowe musiał robić to po najniższych kosztach. Zbierał więc złom i części z innych pojazdów (samochodów, traktorów itp.) które wykorzystywał do prac nad swoim Indianem.

    Burt Munro i jego Indian Scout w Bonneville
    Burt Munro i jego Indian Scout w Bonneville

    W 1927 roku Burt wziął ślub z Florence Martyn. Miał z nią czwórkę dzieci, ale niestety w 1947 roku rozwiedli się. Wygrała miłość do motocykli. Przez ten cały czas Burt dopracowywał swój motor, ulepszając jego silniki. Wszystko robił samodzielnie. Równolegle pracował jako sprzedawca motocykli. W końcu uznał jednak, że nie ma tyle czasu aby pracować i modyfikować motor jednocześnie.

    Pod koniec lat 40-tych odszedł więc z pracy i poświęcił się całkowicie swojemu Indianowi. Przeprowadził się wówczas do Invercargill, gdzie zbudował mały garaż w którym mieszkał i pracował nad motocyklem.

    Burt Munro i jego Indian Scout w Bonneville
    Burt Munro i jego Indian Scout w Bonneville

    W latach 60. uznał, że jest gotowy zmierzyć się z najlepszymi i wyruszył wraz z swoim zmodyfikowanym Indianem do USA do Bonneville. Tamtejsza słona pustynia jest mekką wszystkich maniaków prędkości, którzy biją tam rekordy swoimi często dziwnymi konstrukcjami.

    Mimo licznych problemów i kosztów podróży, Burt dotarł na miejsce kupionym za 90 dolarów używanym samochodem i po licznych perypetiach (nie dość, że motocykl nie spełniał żadnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa, Burt nie zarejestrował się do udziału w Tygodniu Prędkości) udało mu się wystartować. Nie obyło się to bez pomocy wielu fanów z USA, którzy kibicowali mu od dawna.

    Burt Munro i jego Indian Scout w Bonneville
    Burt Munro i jego Indian Scout w Bonneville

    Łącznie podczas 10 wyjazdów do Bonneville, Burt Munro ustanowił 3 rekordy. W 1962 roku ustanowił rekord prędkości dla motocykla w klasie powyżej 850 cm³, jadąc z prędkością 288 km/h. W 1966 roku ustanowił kolejny rekord w klasie do 1000 cm³, rozpędzając się do 270,5 km/h.

    Ostatni i najważniejszy, bo do dzisiaj nie pobity rekord ustanowił w 1967 roku. Rozwiercając silnik do 950 cm³ ustanowił rekord prędkości dla motocykli do 1000 cm³, wynoszący 295.5 km/h. Podczas jazdy próbnej udało mu się nawet przekroczyć 305 km/h, ale nie był to przejazd kwalifikowany. Uznano go jednak za najwyższą zarejestrowaną prędkość motocykla typu Indian (nieoficjalnie rekord wynosi 331 km/h).

    Cały sprzęt Burta w Bonneville
    Cały sprzęt Burta w Bonneville

    Tym co wyróżniało jego motocykl była charakterystyczna opływowa obudowa wykonana przez Burta w jego garażu. Zaprojektował ją bez badań czy też testów w tunelach aerodynamicznych. Praktycznie cała konstrukcja motocykla była przerobiona, a silnik w niczym nie przypominał tego oryginalnego.

    W kolejnych latach ze względu na pogarszający się stan zdrowia Burt nie mógł już startować w zawodach. W 1977 roku przeszedł zawał serca, który definitywnie przerwał jego karierę motocyklisty. Zmarł 6 stycznia 1978 roku. Jego motocykl trafił w ręce fanów i jest dzisiaj w muzeum.

    Burt w swoim warsztacie
    Burt w swoim warsztacie

    W 2005 roku historię Burta Munro zekranizowano w filmie „Prawdziwa historia” z Anthonym Hopkinsem w roli głównej. Przedstawiona w filmie historia nie jest do końca wierna historycznie, ponieważ przedstawione wydarzenia i postacie są często oparte na różnych wyjazdach do Bonneville. Rok później Burta wpisano do Motorcycle Hall of Fame.

    Burt Munro przed swoim warsztatem-domem
    Burt Munro przed swoim warsztatem-domem

    W 2013 roku firma Indian Motorcycles zaprezentowała specjalny motocykl o nazwie Spirit of Munro, będący hołdem dla nowozelandzkiego motocyklisty. Jego budowa trwała 90 dni.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleOstatnie parowozy Pennsylvania Railroad – S1 i T1
    Next Article Pokonać Atlantyk samolotem
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    22 grudnia 20223 Mins Read

    James Craig – jeden z ostatnich XIX-wiecznych barków

    3 sierpnia 20222 Mins Read

    Mil Mi-10 – latający dźwig

    15 czerwca 20225 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.