SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      25 września 2023

      Athens Flying Week 2023 – relacja

      24 września 2023

      Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      24 września 2023

      Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

      22 września 2023

      Zapomniany Heinkel He 280

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      27 września 2023

      Kolejkowo – świat w miniaturze

      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      3 września 2023

      Neft Daşları – pierwsza morska platforma wiertnicza

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Burt Munro i jego Indian Scout
    Artykuły

    Burt Munro i jego Indian Scout

    Michał BanachBy Michał Banach18 maja 2015Updated:24 marca 2023Jeden komentarz4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Burt Munro i jego Indian Scout
    Historia życia Burta Munro to opowieść o pasji i pogoni za marzeniami. Burt, a dokładniej Herbert James Munro to urodzony w Nowej Zelandii motocyklista, który za wszelką cenę chciał pobić rekord prędkości na motocyklu. Co najciekawsze, nie był to zwyczajny motocykl, ponieważ był to Indian Scout z lat 20.

    Burt Munro urodził się 25 marca 1899 roku w Edendale w Nowej Zelandii. Od dziecka kochał przygody i motocykle. Ze względu na wiek, nie wziął udziału w I wojnie światowej, chociaż próbował. Po jej zakończeniu postanowił poszukać sobie innej rozrywki, jaką były wyścigi motocyklowe.

    Burt Munro i jego Indian Scout w Bonneville
    Burt Munro i jego Indian Scout w Bonneville

    Swój pierwszy motor Burt kupił w wieku 15 lat. Był to brytyjski Clyno. W 1920 roku sprzedał go i kupił w zamian jak się później okazało legendarnego Indiana Scout. Był to prawdopodobnie 627 motocykl tego typu wyprodukowany przez te zakłady. Fabrycznie mógł on osiągnąć prędkość 89 km/h, miał silnik o pojemności 600 cm³ i mocy 12 KM. Stanowczo za mało dla nowozelandzkiego motocyklisty.

    Burt Munro
    Burt Munro

    Burt szybko zaczął modyfikować i ulepszać swoją maszynę. Ze względu na problemy finansowe musiał robić to po najniższych kosztach. Zbierał więc złom i części z innych pojazdów (samochodów, traktorów itp.) które wykorzystywał do prac nad swoim Indianem.

    Burt Munro i jego Indian Scout w Bonneville
    Burt Munro i jego Indian Scout w Bonneville

    W 1927 roku Burt wziął ślub z Florence Martyn. Miał z nią czwórkę dzieci, ale niestety w 1947 roku rozwiedli się. Wygrała miłość do motocykli. Przez ten cały czas Burt dopracowywał swój motor, ulepszając jego silniki. Wszystko robił samodzielnie. Równolegle pracował jako sprzedawca motocykli. W końcu uznał jednak, że nie ma tyle czasu aby pracować i modyfikować motor jednocześnie.

    Pod koniec lat 40. odszedł więc z pracy i poświęcił się całkowicie swojemu Indianowi. Przeprowadził się wówczas do Invercargill, gdzie zbudował mały garaż w którym mieszkał i pracował nad motocyklem.

    Burt Munro i jego Indian Scout w Bonneville
    Burt Munro i jego Indian Scout w Bonneville

    W latach 60. uznał, że jest gotowy zmierzyć się z najlepszymi i wyruszył wraz z swoim zmodyfikowanym Indianem do USA do Bonneville. Tamtejsza słona pustynia jest mekką wszystkich maniaków prędkości, którzy biją tam rekordy swoimi często dziwnymi konstrukcjami.

    Mimo licznych problemów i kosztów podróży, Burt dotarł na miejsce kupionym za 90 dolarów używanym samochodem i po licznych perypetiach (nie dość, że motocykl nie spełniał żadnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa, Burt nie zarejestrował się do udziału w Tygodniu Prędkości) udało mu się wystartować. Nie obyło się to bez pomocy wielu fanów z USA, którzy kibicowali mu od dawna.

    Burt Munro i jego Indian Scout w Bonneville
    Burt Munro i jego Indian Scout w Bonneville

    Łącznie podczas 10 wyjazdów do Bonneville, Burt Munro ustanowił 3 rekordy. W 1962 roku ustanowił rekord prędkości dla motocykla w klasie powyżej 850 cm³, jadąc z prędkością 288 km/h. W 1966 roku ustanowił kolejny rekord w klasie do 1000 cm³, rozpędzając się do 270,5 km/h.

    Ostatni i najważniejszy, bo do dzisiaj nie pobity rekord ustanowił w 1967 roku. Rozwiercając silnik do 950 cm³ ustanowił rekord prędkości dla motocykli do 1000 cm³, wynoszący 295.5 km/h. Podczas jazdy próbnej udało mu się nawet przekroczyć 305 km/h, ale nie był to przejazd kwalifikowany. Uznano go jednak za najwyższą zarejestrowaną prędkość motocykla typu Indian (nieoficjalnie rekord wynosi 331 km/h).

    Cały sprzęt Burta w Bonneville
    Cały sprzęt Burta w Bonneville

    Tym co wyróżniało jego motocykl była charakterystyczna opływowa obudowa wykonana przez Burta w jego garażu. Zaprojektował ją bez badań czy też testów w tunelach aerodynamicznych. Praktycznie cała konstrukcja motocykla była przerobiona, a silnik w niczym nie przypominał tego oryginalnego.

    W kolejnych latach ze względu na pogarszający się stan zdrowia Burt nie mógł już startować w zawodach. W 1977 roku przeszedł zawał serca, który definitywnie przerwał jego karierę motocyklisty. Zmarł 6 stycznia 1978 roku. Jego motocykl trafił w ręce fanów i jest dzisiaj w muzeum.

    Burt w swoim warsztacie
    Burt w swoim warsztacie

    W 2005 roku historię Burta Munro zekranizowano w filmie „Prawdziwa historia” z Anthonym Hopkinsem w roli głównej. Przedstawiona w filmie historia nie jest do końca wierna historycznie, ponieważ przedstawione wydarzenia i postacie są często oparte na różnych wyjazdach do Bonneville. Rok później Burta wpisano do Motorcycle Hall of Fame.

    Burt Munro przed swoim warsztatem-domem
    Burt Munro przed swoim warsztatem-domem

    W 2013 roku firma Indian Motorcycles zaprezentowała specjalny motocykl o nazwie Spirit of Munro, będący hołdem dla nowozelandzkiego motocyklisty. Jego budowa trwała 90 dni.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleOstatnie parowozy Pennsylvania Railroad – S1 i T1
    Next Article Pokonać Atlantyk samolotem
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    23 września 20232 Mins Read1 Views

    Pustynia Dasht-e Lut – najgorętsze miejsce na Ziemi

    By Michał Banach0
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    By Michał Banach0
    13 sierpnia 20236 Mins Read146 Views

    Gee Bee – najpiękniejszy najbrzydszy samolot świata

    By Michał Banach0
    19 lipca 20234 Mins Read2K Views

    Najdłuższe celne strzały snajperów

    By Michał Banach9
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    25 sierpnia 20234 Mins Read

    GM Aerotrain – pociąg, który miał odmienić kolej

    W latach 50. kolej w USA zaczęła przeżywać kryzys związany z rozwojem transportu samochodowego. W…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    27 września 2023

    Kolejkowo – świat w miniaturze

    26 września 2023

    Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    25 września 2023

    Athens Flying Week 2023 – relacja

    24 września 2023

    Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    23 września 2023

    Pustynia Dasht-e Lut – najgorętsze miejsce na Ziemi

    Reklama




    Losowe
    Podróże
    8 marca 20222 Mins Read

    Luksusowe wczasy na Riwierze Tureckiej – sprawdź TOP3 hoteli, które warto wybrać!

    Marzysz o ekskluzywnych wakacjach we dwoje, w czasie których nie będziesz musiał się o nic…

    Artykuły
    11 lutego 20233 Mins Read

    Nie taki bezpieczny Gwinn Aircar

    Zaprojektowany w 1937 roku Gwinn Aircar miał być małym, lekkim i łatwym w obsłudze samolotem…

    Artykuły
    23 września 20192 Mins Read

    Jedyny w swoim rodzaju Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 Pininfarina Coupe

    W 1969 roku pewien holenderski przedsiębiorca postanowił sprawić sobie wymarzonego Mercedesa model 300 SEL 6.3.…

    Artykuły
    12 października 20193 Mins Read

    Zapomniany SFW-1 Sanok

    Zbudowany w 1958 roku prototypowy autobus SFW-1 Sanok był jednym z ciekawszych projektów samochodów stworzonych…

    Artykuły
    1 grudnia 20213 Mins Read

    Zapora Gleno – włoska katastrofa

    Proces projektowania i budowy zapór zarówno tworzących sztuczne zbiorniki wodne jak i będących częścią elektrowni…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.