Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl. Mimo ambitnych planów twórców, którzy chcieli dostarczać jednoślady wojsku, po zaledwie 3 latach projekt upadł z powodów ekonomicznych.

Historia motocykla Lech rozpoczęła się na początku lat 20. gdy do Polski wrócił inżynier Władysław Zalewski. Miał on doświadczenie w pracach nad pojazdami mechanicznymi, które chciał wykorzystać w odbudowywanej Polsce. W Polsce poznał Wacława Sawickiego, fabrykanta, który szukał dla siebie nowego biznesu. Po wspólnych rozmowach postanowili wspólnie zbudować całkowicie polski motocykl.

1 stycznia 1929 roku w Opalenicy przy ulicy Wielkopolskiej 38 uruchomiono warsztat i firmę Lech, która miała zająć się zaprojektowaniem i produkcją motocykla. Głównym inżynierem został oczywiście Władysław Zalewski. Od początku zakładano, że pojazd produkowany będzie ręcznie, a nie maszynowo (głównie z powodów finansowych), a każdy egzemplarz będzie traktowany indywidualnie.

Motocykl Lech
Motocykl Lech

Prototyp motocykla miał dwucylindrowy silnik w układzie widlastym, dolnozaworowy i napędzający tylne koło za pomocą łańcucha. Silnik miał pojemność 500 cm³ i moc około 5KM. Zapewniał on prędkość maksymalną około 75 km/h. Początkowo zastosowano hamulec ręczny i nożny na tylne koło (taśmowy i szczękowy), które w 1930 roku zmodernizowano, dodając hamulec bębnowy na przednie koło. Większość podzespołów wytwarzano w Polsce. Z zagranicy sprowadzano instalację elektryczną, łańcuchy, łożyska i gaźniki.

Motocykl nazwano otrzymał nazwę Lech i został zaprezentowany na targach w Poznaniu. Jeszcze w 1929 roku Wacław Sawicki zwrócił się do Wojska Polskiego z pytaniem, czy interesuje ich możliwość pozyskania motocykli polskiej produkcji. W odpowiedzi przedstawiciele sił zbrojnych poddali próbom Lecha i uznali go za konstrukcję perspektywiczną, ale wymagającą wielu poprawek i przede wszystkim dopracowania konstrukcji oraz projektu – kolejne egzemplarze motocykla produkowano bowiem bez szczegółowych planów, przez co różniły się od siebie szczegółami konstrukcji.

Replika-pomnik motocykla Lech (fot. Bialo-zielony/Wikimedia Commons)
Replika-pomnik motocykla Lech (fot. Bialo-zielony/Wikimedia Commons)

Niestety z powodu Wielkiego Kryzysu proces wdrażania Lecha do produkcji wielkoseryjnej uległ spowolnieniu. Wojsko również nie było skore do szybkich decyzji w sprawie pozyskania Lecha (równocześnie prowadzono prace nad pozyskaniem mocniejszych motocykli marki Sokół). W związku z brakiem decyzji ze strony wojska, w 1932 roku zakład w Opalenicy został zamknięty, a projekt trafił do kosza. Powstało tylko kilkanaście do kilkudziesięciu egzemplarzy Lecha, a do naszych czasów nie przetrwał żaden z nich. Musiało minąć kilka lat zanim zaczęły powstawać nowe seryjne motocykle polskiej produkcji.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.