SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Boeing 787 Dreamliner – luksus i ekonomia w jednym
    Boeing 787 Dreamliner - luksusu i ekonomia w jednym
    Boeing 787 Dreamliner - luksusu i ekonomia w jednym
    Artykuły

    Boeing 787 Dreamliner – luksus i ekonomia w jednym

    Michał BanachBy Michał Banach15 listopada 20213 komentarze9 Mins Read
    Boeing 787 Dreamliner jest jednym z najnowszych samolotów pasażerskich Boeinga. Wyróżnia się wygodnym i nowoczesnym wnętrzem kabiny pasażerskiej i niższymi kosztami eksploatacji w porównaniu do starszych konstrukcji. Jednym z użytkowników tego typu samolotów są Polskie Linie Lotnicze LOT.

    Geneza

    W latach 90. podstawowymi średnimi szerokokadłubowymi samolotami pasażerskimi dalekiego zasięgu Boeinga były maszyny rodziny 767. Wprowadzone do eksploatacji na początku lat 80. samoloty cieszyły się dobrą opinią użytkowników, ale nie wyróżniały się na tle konkurencji ani nowoczesnością, ani ekonomią. Co istotne, Airbus, największy konkurent Boeinga na rynku pasażerskim zaczął wprowadzać do eksploatacji coraz więcej nowych samolotów, dysponujących bardziej ekonomiczną konstrukcją od amerykańskich maszyn.

    Boeing 787 Dreamliner (fot. Boeing)
    Boeing 787 Dreamliner (fot. Boeing)

    W związku z tym pod koniec lat 90. Boeing postanowił rozpocząć prace nad nowym samolotem pasażerskim, który zastąpiłby w dłuższej perspektywie czasowej model 767 i byłby w stanie rywalizować z konkurencyjnymi maszynami pod względem kosztów eksploatacji. Rozpoczęto program budowy samolotu oznaczonego jako 7E7. Zakładano, że maszyna będzie miała podobne wymiary do modelu 767, ale w przeciwieństwie do poprzednika będzie bardziej ekonomiczna i znacznie nowocześniejsza. Konstrukcja miała być lżejsza i w większej mierze oparta na kompozytach, a wyposażenie kabiny zaplanowano tak, aby zwiększać komfort podróży pasażerów, nawet kosztem mniejszej ilości miejsc.

    Pierwsze informacje o nowej maszynie zaprezentowano 29 stycznia 2003 roku. Już w lipcu ogłoszono również jego nazwę własną – Dreamliner i numer 787. Nazwa została wybrana w konkursie, w którym oddano 500 000 głosów i wręcz idealnie pasowała do założeń jakie przyświecały Boeingowi podczas projektowania samolotu. Już 26 kwietnia 2004 roku znalazł się pierwszy chętny do zakupu większej liczby Dreamlinerów – japońskie linie lotnicze All Nippon Airways, które zamówiły aż 50 maszyn. Droga do wejścia do eksploatacji nowego samolotu była jednak bardzo długa.

    Boeing 787 Dreamliner (fot. Boeing)
    Boeing 787 Dreamliner (fot. Boeing)

    Długa droga do Dreamlinera

    Według pierwszych planów, Dreamliner miał wejść do eksploatacji na przełomie 2007/2008 roku. Niestety prace nad samolotem zaczęły zaliczać liczne opóźnienia. Ich głównym powodem była po pierwsze skomplikowana konstrukcja samolotu, oparta w znacznej mierze na kompozytach (50% ciężaru samolotu (80% objętości materiałów) stanowią kompozyty, 20% aluminium, 15% tytan, 10% stal i 5% inne materiały) oraz rewolucyjny jak na Boeinga system produkcji.

    Samoloty nie miały powstawać w całości w zakładach Boeinga, tylko miały być składane w USA z elementów wytwarzanych dosłownie na całym świecie. Podział prac miał gwarantować wybór najlepszych wykonawców podzespołów oraz najniższe ceny i dodatkowo pozwalał na przyśpieszenie produkcji maszyn seryjnych. Niestety potrzeba koordynacji tak wielu podwykonawców (łącznie kilkadziesiąt firm odpowiedzialnych za poszczególne elementy samolotu) na etapie projektowania samolotu była bardzo trudna.

    Boeing 787 Dreamliner (fot. Boeing)
    Boeing 787 Dreamliner (fot. Boeing)

    Na potrzeby produkcji nowych samolotów, Boeing musiał przebudować 4 samoloty Boeing 747-400 do wariantu 747 Dreamlifter. Samoloty przystosowano do przewożenia elementów konstrukcji Boeinga 787 między poszczególnymi zakładami produkcyjnymi, a fabryką w Everett w stanie Waszyngtonie (północno-zachodnie Stany Zjednoczone), gdzie dokonywany jest finalny montaż Dreamilerów.

    Kompletowanie pierwszego prototypu Dreamlinera rozpoczęto w maju 2007 roku. Pierwszy oblot zaplanowano natomiast na sierpień 2007 roku, ale z powodu problemów z wyposażeniem, we wrześniu lot przesunięto o 3 miesiące, a w październiku ogłoszono kolejne opóźnienie. Na początku 2008 roku po raz kolejny ogłoszono opóźnienie. Powodem cały czas były problemy z dostawami wyposażenia i jakością poszczególnych podzespołów.

    Boeing 787 Dreamliner (fot. Boeing)
    Boeing 787 Dreamliner (fot. Boeing)

    Kolejne przesunięcie finalizacji prac miało miejsce w kwietniu 2008 roku. Oblot ustalono wówczas na czwarty kwartał 2008 roku, a dostawy samolotów seryjnych na trzeci kwartał 2009 roku. Niestety w listopadzie po raz kolejny przesunięto oblot prototypu, który ukończono w trzecim kwartale 2008 roku. Dopiero w grudniu Boeing rozpoczął przygotowania do uzyskania certyfikatu FAA, pozwalającego na rozpoczęcie prób w locie.

    Przez kolejne miesiące prototyp 787 brał udział w testach naziemnych, które chociaż przebiegały sprawnie, wykazywały potrzebę wprowadzania kolejnych zmian w konstrukcji samolotu. W czerwcu 2009 roku w trakcie Paris Air Show, Boeing ogłosił, że Dreamliner wzbije się w powietrze w ciągu kilku tygodni, a dostawy maszyn seryjnych rozpoczną się pod koniec 2010 roku.

    Boeing 787 Dreamliner (fot. Boeing)
    Boeing 787 Dreamliner (fot. Boeing)

    Niestety program zaliczył kolejne opóźnienia i dopiero w grudniu 2009 roku przystąpiono do przygotowań do lotu – 12 grudnia przeprowadzono próby kołowania z dużą prędkością. W swój pierwszy lot Boeing 787 Dreamliner wzbił się w powietrze 15 grudnia 2009 roku. Lot trwał 3 godziny i pomijając problemy z pogodą, które wymusiły jego skrócenie, przebiegł sprawnie i zakończył się pełnym sukcesem.

    Po udanym oblocie rozpoczęto zaplanowane na prawie 9 miesięcy próby w locie. Brało w nich udział 6 maszyn, różniących się silnikami. Pierwszy publiczny pokaz Boeinga 787 miał miejsce 18 lipca 2010 roku na Farborough Airshow w Wielkiej Brytanii. Niestety w trakcie kolejnych miesięcy testów doszło do kilku incydentów, min. z elektryką i silnikami, które doprowadziły do przedłużenia prób.

    Boeing 787 Dreamliner (fot. Boeing)
    Boeing 787 Dreamliner (fot. Boeing)

    Ostatecznie Boeing 787 Dreamliner otrzymał certyfikat FAA i European Aviation Safety Agency 26 sierpnia 2011 roku. Od tego momentu najnowsze dziecko Boeinga mogło wejść do eksploatacji, opóźnionej o blisko 4 lata. Pierwszą maszynę seryjną dostarczono liniom All Nippon Airways 25 września 2011 roku. Ostateczny koszt programu oszacowano na 32 mld dolarów.

    Boeing 787-10 Dreamliner przed pierwszym lotem (fot. Boeing)
    Boeing 787-10 Dreamliner przed pierwszym lotem (fot. Boeing)

    Pod koniec marca 2017 roku rozpoczęto próby modelu 787-10, czyli wydłużonej wersji Dreamlinera, mogącej zabrać na pokład ponad  330 pasażerów. Oblot samolotu miał miejsce 31 marca 2017 roku. Maszyna spędzi cały rok na próbach i jeśli przejdzie je pomyślnie, w 2018 roku wejdzie do eksploatacji.

    Related

    1 2
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleConsolidated R2Y – samolot pasażerski dla US Navy
    Next Article Kablowiec CS Mackay-Bennett – jedna misja, która przyćmiła jego historię
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    McDonnell XP-67 – nieudany supermyśliwiec

    6 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.