SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    • France – ostatni francuski luksusowy transatlantyk
    • USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

      13 maja 2022

      Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

      6 maja 2022

      Jak rozpoznać naturalny żel pod prysznic? Co powinien mieć w składzie?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Boeing 787 Dreamliner – luksus i ekonomia w jednym
    Boeing 787 Dreamliner - luksusu i ekonomia w jednym
    Boeing 787 Dreamliner - luksusu i ekonomia w jednym
    Artykuły

    Boeing 787 Dreamliner – luksus i ekonomia w jednym

    Michał BanachBy Michał Banach15 listopada 20213 komentarze9 Mins Read
    Boeing 787 Dreamliner jest jednym z najnowszych samolotów pasażerskich Boeinga. Wyróżnia się wygodnym i nowoczesnym wnętrzem kabiny pasażerskiej i niższymi kosztami eksploatacji w porównaniu do starszych konstrukcji. Jednym z użytkowników tego typu samolotów są Polskie Linie Lotnicze LOT.

    Geneza

    W latach 90. podstawowymi średnimi szerokokadłubowymi samolotami pasażerskimi dalekiego zasięgu Boeinga były maszyny rodziny 767. Wprowadzone do eksploatacji na początku lat 80. samoloty cieszyły się dobrą opinią użytkowników, ale nie wyróżniały się na tle konkurencji ani nowoczesnością, ani ekonomią. Co istotne, Airbus, największy konkurent Boeinga na rynku pasażerskim zaczął wprowadzać do eksploatacji coraz więcej nowych samolotów, dysponujących bardziej ekonomiczną konstrukcją od amerykańskich maszyn.

    Boeing 787 Dreamliner (fot. Boeing)
    Boeing 787 Dreamliner (fot. Boeing)

    W związku z tym pod koniec lat 90. Boeing postanowił rozpocząć prace nad nowym samolotem pasażerskim, który zastąpiłby w dłuższej perspektywie czasowej model 767 i byłby w stanie rywalizować z konkurencyjnymi maszynami pod względem kosztów eksploatacji. Rozpoczęto program budowy samolotu oznaczonego jako 7E7. Zakładano, że maszyna będzie miała podobne wymiary do modelu 767, ale w przeciwieństwie do poprzednika będzie bardziej ekonomiczna i znacznie nowocześniejsza. Konstrukcja miała być lżejsza i w większej mierze oparta na kompozytach, a wyposażenie kabiny zaplanowano tak, aby zwiększać komfort podróży pasażerów, nawet kosztem mniejszej ilości miejsc.

    Pierwsze informacje o nowej maszynie zaprezentowano 29 stycznia 2003 roku. Już w lipcu ogłoszono również jego nazwę własną – Dreamliner i numer 787. Nazwa została wybrana w konkursie, w którym oddano 500 000 głosów i wręcz idealnie pasowała do założeń jakie przyświecały Boeingowi podczas projektowania samolotu. Już 26 kwietnia 2004 roku znalazł się pierwszy chętny do zakupu większej liczby Dreamlinerów – japońskie linie lotnicze All Nippon Airways, które zamówiły aż 50 maszyn. Droga do wejścia do eksploatacji nowego samolotu była jednak bardzo długa.

    Boeing 787 Dreamliner (fot. Boeing)
    Boeing 787 Dreamliner (fot. Boeing)

    Długa droga do Dreamlinera

    Według pierwszych planów, Dreamliner miał wejść do eksploatacji na przełomie 2007/2008 roku. Niestety prace nad samolotem zaczęły zaliczać liczne opóźnienia. Ich głównym powodem była po pierwsze skomplikowana konstrukcja samolotu, oparta w znacznej mierze na kompozytach (50% ciężaru samolotu (80% objętości materiałów) stanowią kompozyty, 20% aluminium, 15% tytan, 10% stal i 5% inne materiały) oraz rewolucyjny jak na Boeinga system produkcji.

    Samoloty nie miały powstawać w całości w zakładach Boeinga, tylko miały być składane w USA z elementów wytwarzanych dosłownie na całym świecie. Podział prac miał gwarantować wybór najlepszych wykonawców podzespołów oraz najniższe ceny i dodatkowo pozwalał na przyśpieszenie produkcji maszyn seryjnych. Niestety potrzeba koordynacji tak wielu podwykonawców (łącznie kilkadziesiąt firm odpowiedzialnych za poszczególne elementy samolotu) na etapie projektowania samolotu była bardzo trudna.

    Boeing 787 Dreamliner (fot. Boeing)
    Boeing 787 Dreamliner (fot. Boeing)

    Na potrzeby produkcji nowych samolotów, Boeing musiał przebudować 4 samoloty Boeing 747-400 do wariantu 747 Dreamlifter. Samoloty przystosowano do przewożenia elementów konstrukcji Boeinga 787 między poszczególnymi zakładami produkcyjnymi, a fabryką w Everett w stanie Waszyngtonie (północno-zachodnie Stany Zjednoczone), gdzie dokonywany jest finalny montaż Dreamilerów.

    Kompletowanie pierwszego prototypu Dreamlinera rozpoczęto w maju 2007 roku. Pierwszy oblot zaplanowano natomiast na sierpień 2007 roku, ale z powodu problemów z wyposażeniem, we wrześniu lot przesunięto o 3 miesiące, a w październiku ogłoszono kolejne opóźnienie. Na początku 2008 roku po raz kolejny ogłoszono opóźnienie. Powodem cały czas były problemy z dostawami wyposażenia i jakością poszczególnych podzespołów.

    Boeing 787 Dreamliner (fot. Boeing)
    Boeing 787 Dreamliner (fot. Boeing)

    Kolejne przesunięcie finalizacji prac miało miejsce w kwietniu 2008 roku. Oblot ustalono wówczas na czwarty kwartał 2008 roku, a dostawy samolotów seryjnych na trzeci kwartał 2009 roku. Niestety w listopadzie po raz kolejny przesunięto oblot prototypu, który ukończono w trzecim kwartale 2008 roku. Dopiero w grudniu Boeing rozpoczął przygotowania do uzyskania certyfikatu FAA, pozwalającego na rozpoczęcie prób w locie.

    Przez kolejne miesiące prototyp 787 brał udział w testach naziemnych, które chociaż przebiegały sprawnie, wykazywały potrzebę wprowadzania kolejnych zmian w konstrukcji samolotu. W czerwcu 2009 roku w trakcie Paris Air Show, Boeing ogłosił, że Dreamliner wzbije się w powietrze w ciągu kilku tygodni, a dostawy maszyn seryjnych rozpoczną się pod koniec 2010 roku.

    Boeing 787 Dreamliner (fot. Boeing)
    Boeing 787 Dreamliner (fot. Boeing)

    Niestety program zaliczył kolejne opóźnienia i dopiero w grudniu 2009 roku przystąpiono do przygotowań do lotu – 12 grudnia przeprowadzono próby kołowania z dużą prędkością. W swój pierwszy lot Boeing 787 Dreamliner wzbił się w powietrze 15 grudnia 2009 roku. Lot trwał 3 godziny i pomijając problemy z pogodą, które wymusiły jego skrócenie, przebiegł sprawnie i zakończył się pełnym sukcesem.

    Po udanym oblocie rozpoczęto zaplanowane na prawie 9 miesięcy próby w locie. Brało w nich udział 6 maszyn, różniących się silnikami. Pierwszy publiczny pokaz Boeinga 787 miał miejsce 18 lipca 2010 roku na Farborough Airshow w Wielkiej Brytanii. Niestety w trakcie kolejnych miesięcy testów doszło do kilku incydentów, min. z elektryką i silnikami, które doprowadziły do przedłużenia prób.

    Boeing 787 Dreamliner (fot. Boeing)
    Boeing 787 Dreamliner (fot. Boeing)

    Ostatecznie Boeing 787 Dreamliner otrzymał certyfikat FAA i European Aviation Safety Agency 26 sierpnia 2011 roku. Od tego momentu najnowsze dziecko Boeinga mogło wejść do eksploatacji, opóźnionej o blisko 4 lata. Pierwszą maszynę seryjną dostarczono liniom All Nippon Airways 25 września 2011 roku. Ostateczny koszt programu oszacowano na 32 mld dolarów.

    Boeing 787-10 Dreamliner przed pierwszym lotem (fot. Boeing)
    Boeing 787-10 Dreamliner przed pierwszym lotem (fot. Boeing)

    Pod koniec marca 2017 roku rozpoczęto próby modelu 787-10, czyli wydłużonej wersji Dreamlinera, mogącej zabrać na pokład ponad  330 pasażerów. Oblot samolotu miał miejsce 31 marca 2017 roku. Maszyna spędzi cały rok na próbach i jeśli przejdzie je pomyślnie, w 2018 roku wejdzie do eksploatacji.

    1 2
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułConsolidated R2Y – samolot pasażerski dla US Navy
    Następny artykuł Kablowiec CS Mackay-Bennett – jedna misja, która przyćmiła jego historię
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    15 maja 20228 Mins Read

    Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

    13 maja 20222 Mins Read

    Samolot pocztowy i pasażerski Boeing Monomail

    6 maja 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 201710

    Boeing B-52 Stratofortress – symbol zimnej wojny

    Jakie jest pierwsze skojarzenie z zimną wojną? Wyścig w kosmos, Gagarin i Apollo? Kryzys kubański?…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    13 maja 2022

    Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    13 maja 2022

    Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    27 sierpnia 20150

    Księga rekordów Guinnessa

    27 sierpnia 1955 roku wydano pierwszą edycję Księgi Rekordów Guinnessa. Licząca 198 stron i wydrukowana…

    Artykuły
    21 maja 20190

    Toyota 2000GT – pierwszy japoński supersamochód

    Z perspektywy czasu stare supersamochody produkowane np. w latach 60. nie robią już wrażenia pod…

    Artykuły
    25 maja 20210

    Antonow An-124-100M – Poznań Ławica 24.05.2021 – galeria

    Chociaż Antonowy An-124 pojawiają się w Polsce dosyć często, ich wizyty zawsze przyciągają uwagę i…

    Artykuły
    29 czerwca 20172

    Chiński czołg podstawowy Typ 96

    Obok Federacji Rosyjskiej i Stanów Zjednoczonych, Chińska Republika Ludowa (ChRL) posiada jedne z największych wojsk…

    Artykuły
    19 grudnia 20210

    Schron przeciwlotniczy na Winogradach w Poznaniu

    Zagłębiając się w zabudowania tworzące Osiedle Kosmonautów w Poznaniu można natrafić na około 21-metrowy betonowy…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.