SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    • Jak zachować świeżość żywności na dłużej?
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      17 maja 2022

      Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Bishop – pierwsza brytyjska samobieżna haubicoarmata
    Bishop - pierwsza brytyjska samobieżna haubicoarmata
    Bishop - pierwsza brytyjska samobieżna haubicoarmata
    Artykuły

    Bishop – pierwsza brytyjska samobieżna haubicoarmata

    Michał BanachBy Michał Banach17 grudnia 2018Brak komentarzy4 Mins Read
    Chociaż pomysł budowy samobieżnej artylerii zrodził się wraz z pierwszymi czołgami, w okresie międzywojennym nie interesowano się tego typu pojazdami. Dopiero na początku II wojny światowej wraz z intensyfikacją działań manewrowych kolejne armie zaczęły zamawiać tego typu konstrukcje. Pierwszą brytyjską samobieżną haubicoarmatą był skonstruowany w 1942 roku Bishop.

    Na początku II wojny światowej brytyjska armia, podobnie zresztą jak większość ówczesnych armii posiadała jedynie holowaną artylerię.  W związku z tym wraz z intensyfikacją działań bojowych w Afryce Północnej, oddziały prowadzące działania manewrowe szybko zaczęły cierpieć na brak odpowiedniego wsparcia artyleryjskie. Starcia toczono na dużych otwartych przestrzeniach, przez co artyleria holowana nie tylko musiała często zmieniać pozycje (co w przypadku tego typu artylerii zajmuje sporo czas), ale była również narażona na ostrzał przeciwnika na szybko zmieniającym się froncie.

    Bishop
    Bishop

    Ten sam problem zauważyli również Niemcy, którzy w przeciwieństwie do Brytyjczyków mieli już w tym czasie pierwsze doświadczenia z budową samobieżnych haubic, które zaczęto wykorzystywać także w Afryce. Brytyjscy wojskowi oficjalnie wyrazili potrzebę zaprojektowania samobieżnej artylerii w czerwcu 1941 roku. Zamówienie na projekt takie pojazdu złożono w zakładach Birmingham Railway Carriage and Wagon Company.

    Aby maksymalnie przyśpieszyć prace nad pojazdem, jako bazę wybrano sprawdzone podwozie czołgu Valentine. Były one cały czas produkowane, ale ze względu na niską prędkość ich przydatność na froncie, zwłaszcza w Afryce Północnej nie była zbyt duża. Nie było to jednak wadą w przypadku artylerii samobieżnej, która wystarczało, że była mobilna. Pierwszy prototyp nowego pojazdu oznaczonego oficjalnie jako Ordnance QF 25-pdr on Carrier Valentine 25-pdr Mk 1 ukończono już w sierpniu 1941 roku, a próby zakończono w listopadzie.

    Bishop
    Bishop

    Pojazd spełniał oczekiwania wojskowych, ale miał sporo wad, z których tylko część wyeliminowano na etapie prób. Największą z nich był małe kąty podniesienia lufy, które ograniczały zasięg haubicy o połowę w porównaniu do wersji holowanej. Kolejną wadą była dosyć siermiężna konstrukcja nadbudówki, w której zamontowano haubicę, oraz stosunkowo cienki pancerz, co przy bardzo wysokiej sylwetce narażało załogę. Z drugiej strony oddziały na froncie pilnie potrzebowały jakiegokolwiek wsparcia artyleryjskie, przez co wad tych nie było kiedy usunąć.

    Bishop – pojazd miał 5,56 m długości, 2,77 m szerokości i 3 m wysokości oraz masę 17,5 tony. Napęd stanowił silnik diesla AEC A190 o mocy 131 KM, zapewniający prędkość maksymalną 24 km/h i zasięg 145 km. Opancerzenie miało grubość 8-60 mm na kadłubie oraz 13-51 mm na nadbudówce. Uzbrojenie składało się z haubicy QF 25 pdr kalibru 87,6 mm oraz karabinu maszynowego Bren. Załoga liczyła 4 osoby.

    Bishop
    Bishop

    Początkowo zamówiono 100 wozów, z opcją na kolejnych 200. Zanim jednak pierwsze Bishopy, jak w skrócie je nazwano (Bishop – ang. biskup, wszystkie kolejne brytyjskie samobieżne haubice i haubicoarmaty otrzymywały nazwy związane z kościołem) trafiły na front, brytyjscy wojskowi zapoznali się z amerykańskim działem samobieżnym M7 105 mm SP howitzer, które znacząco przewyższało brytyjską konstrukcję pod wieloma względami. Tym samym przyjęto je na uzbrojenie, jako podstawowe samobieżne haubice brytyjskiej armii, co pociągnęło za sobą rezygnację z budowy 200 kolejnych Bishopów. Ze względu na trudną sytuację na froncie, zmieniono jednak decyzję i oprócz już zamówionych 100 pojazdów, domówiono 50 kolejnych wozów.

    Bishop
    Bishop

    Żołnierze nie byli do końca zadowoleni z możliwości otrzymanych pojazdów, ale mimo to intensywnie je wykorzystywali przez całą kampanię w Północnej Afryce. Jednym z sposobów radzenia sobie z niewielkim zasięgiem haubicy było budowanie stanowisk artyleryjskich z niewielkim nasypem, na który pojazd wjeżdżał, uzyskując lepsze kąty ostrzału. Bardzo szybko do oddziałów korzystających z Bishopów dotarły amerykańskie M7, które wykorzystywano równolegle.

    Bishopy wykorzystywano aż do zakończenia walk w Afryce Północnej. Następnie pojazdy, które przetrwały walki zostały oddelegowane w większości do oddziałów szkoleniowych, które następnie trafiły do Włoch. Podobnie jak inne pojazdy oparte na podwoziu czołgu Valentine, również i Bishopy z czasem zaczęto wycofywać z eksploatacji.

    Bishop
    Bishop
    Bishop
    Bishop
    Bishop
    Bishop
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułRailplane – pociąg o napędzie śmigłowym
    Następny artykuł Relaks w SPA – dlaczego warto się skusić?
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    HMS Vanguard – ostatni pancernik

    12 maja 20226 Mins Read

    HMS Devastation – pancernik który wyprzedził swoje czasy

    19 kwietnia 20225 Mins Read

    Włoski eksperymentalny czołg szybki Carro Armato Celere Sahariano

    17 kwietnia 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 maja 20160

    Bojowa stacja kosmiczna Polus

    W latach 80. Amerykanie i Rosjanie prowadzili prace nad budową bojowych satelitów i stacji kosmicznych.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    17 maja 2022

    Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

    17 maja 2022

    Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 stycznia 20200

    Praca zdalna w IT: czy grozi ci izolacja?

    Nie ulega wątpliwości, że zdecydowana większość z nas ceni sobie posiadanie możliwości pracy spoza biura.…

    Smart
    20 czerwca 20200

    Paski zębate. Do czego służą i jakie są ich rodzaje?

    Paski zębate służą do przenoszenia napędu w przekładni pasowej. Są to elementy, które powszechnie stosuje…

    Artykuły
    8 września 20142

    Mikasa – ostatni istniejący pre-dreadnought

    Gdy w 1862 roku na wodach Hampton Roads starły się amerykańskie okręty pancerne USS Monitor…

    Artykuły
    29 sierpnia 20180

    Controlled Impact Demonstration (1984)

    W 1984 roku NASA wspólnie z FAA (Federal Aviation Administration) przeprowadziła eksperyment podczas którego w…

    Artykuły
    22 sierpnia 20164

    Operation Cottage – walka z niewidzialnym wrogiem

    Walki na Pacyfiku należały do jednych z najkrwawszych w trakcie II wojny światowej. Wycofujący się…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.