SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Bishop – pierwsza brytyjska samobieżna haubicoarmata
    Bishop - pierwsza brytyjska samobieżna haubicoarmata
    Bishop - pierwsza brytyjska samobieżna haubicoarmata
    Artykuły

    Bishop – pierwsza brytyjska samobieżna haubicoarmata

    Michał BanachBy Michał Banach17 grudnia 2018Brak komentarzy4 Mins Read
    Chociaż pomysł budowy samobieżnej artylerii zrodził się wraz z pierwszymi czołgami, w okresie międzywojennym nie interesowano się tego typu pojazdami. Dopiero na początku II wojny światowej wraz z intensyfikacją działań manewrowych kolejne armie zaczęły zamawiać tego typu konstrukcje. Pierwszą brytyjską samobieżną haubicoarmatą był skonstruowany w 1942 roku Bishop.

    Na początku II wojny światowej brytyjska armia, podobnie zresztą jak większość ówczesnych armii posiadała jedynie holowaną artylerię.  W związku z tym wraz z intensyfikacją działań bojowych w Afryce Północnej, oddziały prowadzące działania manewrowe szybko zaczęły cierpieć na brak odpowiedniego wsparcia artyleryjskie. Starcia toczono na dużych otwartych przestrzeniach, przez co artyleria holowana nie tylko musiała często zmieniać pozycje (co w przypadku tego typu artylerii zajmuje sporo czas), ale była również narażona na ostrzał przeciwnika na szybko zmieniającym się froncie.

    Bishop
    Bishop

    Ten sam problem zauważyli również Niemcy, którzy w przeciwieństwie do Brytyjczyków mieli już w tym czasie pierwsze doświadczenia z budową samobieżnych haubic, które zaczęto wykorzystywać także w Afryce. Brytyjscy wojskowi oficjalnie wyrazili potrzebę zaprojektowania samobieżnej artylerii w czerwcu 1941 roku. Zamówienie na projekt takie pojazdu złożono w zakładach Birmingham Railway Carriage and Wagon Company.

    Aby maksymalnie przyśpieszyć prace nad pojazdem, jako bazę wybrano sprawdzone podwozie czołgu Valentine. Były one cały czas produkowane, ale ze względu na niską prędkość ich przydatność na froncie, zwłaszcza w Afryce Północnej nie była zbyt duża. Nie było to jednak wadą w przypadku artylerii samobieżnej, która wystarczało, że była mobilna. Pierwszy prototyp nowego pojazdu oznaczonego oficjalnie jako Ordnance QF 25-pdr on Carrier Valentine 25-pdr Mk 1 ukończono już w sierpniu 1941 roku, a próby zakończono w listopadzie.

    Bishop
    Bishop

    Pojazd spełniał oczekiwania wojskowych, ale miał sporo wad, z których tylko część wyeliminowano na etapie prób. Największą z nich był małe kąty podniesienia lufy, które ograniczały zasięg haubicy o połowę w porównaniu do wersji holowanej. Kolejną wadą była dosyć siermiężna konstrukcja nadbudówki, w której zamontowano haubicę, oraz stosunkowo cienki pancerz, co przy bardzo wysokiej sylwetce narażało załogę. Z drugiej strony oddziały na froncie pilnie potrzebowały jakiegokolwiek wsparcia artyleryjskie, przez co wad tych nie było kiedy usunąć.

    Bishop – pojazd miał 5,56 m długości, 2,77 m szerokości i 3 m wysokości oraz masę 17,5 tony. Napęd stanowił silnik diesla AEC A190 o mocy 131 KM, zapewniający prędkość maksymalną 24 km/h i zasięg 145 km. Opancerzenie miało grubość 8-60 mm na kadłubie oraz 13-51 mm na nadbudówce. Uzbrojenie składało się z haubicy QF 25 pdr kalibru 87,6 mm oraz karabinu maszynowego Bren. Załoga liczyła 4 osoby.

    Bishop
    Bishop

    Początkowo zamówiono 100 wozów, z opcją na kolejnych 200. Zanim jednak pierwsze Bishopy, jak w skrócie je nazwano (Bishop – ang. biskup, wszystkie kolejne brytyjskie samobieżne haubice i haubicoarmaty otrzymywały nazwy związane z kościołem) trafiły na front, brytyjscy wojskowi zapoznali się z amerykańskim działem samobieżnym M7 105 mm SP howitzer, które znacząco przewyższało brytyjską konstrukcję pod wieloma względami. Tym samym przyjęto je na uzbrojenie, jako podstawowe samobieżne haubice brytyjskiej armii, co pociągnęło za sobą rezygnację z budowy 200 kolejnych Bishopów. Ze względu na trudną sytuację na froncie, zmieniono jednak decyzję i oprócz już zamówionych 100 pojazdów, domówiono 50 kolejnych wozów.

    Bishop
    Bishop

    Żołnierze nie byli do końca zadowoleni z możliwości otrzymanych pojazdów, ale mimo to intensywnie je wykorzystywali przez całą kampanię w Północnej Afryce. Jednym z sposobów radzenia sobie z niewielkim zasięgiem haubicy było budowanie stanowisk artyleryjskich z niewielkim nasypem, na który pojazd wjeżdżał, uzyskując lepsze kąty ostrzału. Bardzo szybko do oddziałów korzystających z Bishopów dotarły amerykańskie M7, które wykorzystywano równolegle.

    Bishopy wykorzystywano aż do zakończenia walk w Afryce Północnej. Następnie pojazdy, które przetrwały walki zostały oddelegowane w większości do oddziałów szkoleniowych, które następnie trafiły do Włoch. Podobnie jak inne pojazdy oparte na podwoziu czołgu Valentine, również i Bishopy z czasem zaczęto wycofywać z eksploatacji.

    Bishop
    Bishop
    Bishop
    Bishop
    Bishop
    Bishop

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleRailplane – pociąg o napędzie śmigłowym
    Next Article Relaks w SPA – dlaczego warto się skusić?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.