SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • 5 domowych sposobów na walkę z komarami
    • Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście
    • Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem
    • Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie
    • Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?
    • Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja
    • Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      30 czerwca 2022

      Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 lipca 2022

      5 domowych sposobów na walkę z komarami

      3 lipca 2022

      Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

      1 lipca 2022

      Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Falkirk Wheel – niesamowita winda obrotowa i śluza w Szkocji
    Falkirk Wheel - niesamowita winda obrotowa i śluza w Szkocji
    Falkirk Wheel - niesamowita winda obrotowa i śluza w Szkocji
    Artykuły

    Falkirk Wheel – niesamowita winda obrotowa i śluza w Szkocji

    Michał BanachBy Michał Banach3 stycznia 2020Updated:3 stycznia 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Zbudowana w 2002 roku winda obrotowa Falkirk Wheel to jedna z najbardziej nietypowych śluz wodnych na świecie. Łączy ona Forth and Clyde Canal z Union Canal, między którymi jest 35 m różnicy wysokości.

    Geneza

    Forth and Clyde Canal i Union Canal miały przez wiele lat duże znaczenie dla tej części Szkocji, będąc ważnymi drogami szlakami komunikacyjnymi i transportowymi. Do lat 30. XX wieku między kanałami znajdowało się 11 śluz, ale w 1933 roku z racji ich złego stanu technicznego, wyłączono je z eksploatacji.

    Falkirk Wheel
    Falkirk Wheel

    Jednym z największych problemów z śluzami był fakt, że musiały one niwelować aż 35 m różnicy wysokości, co wiązało się z zużyciem… 3 500 000 litrów wody na jedną operację, która trwała nawet cały dzień. Zamknięcie śluz sprawiło, że z czasem oba kanały straciły na znaczeniu, a ruch na nich uległ praktycznie likwidacji. W 1962 roku Forth and Clyde Canal został zamknięty, a w 1975 taki sam los spotkał Union Canal.

    W międzyczasie, w 1963 roku powołano do życia British Waterways Board, której celem było nadanie nowego życia licznym kanałom w całej Wielkiej Brytanii. W 1976 roku komisja podjęła decyzję o rekonstrukcji tego co zostało z Forth and Clyde Canal i przywróceniu możliwości pokonania go drogą wodną. Po przeprowadzeniu dokładnych analiz, w 1979 roku przygotowano raport, który wskazywał na istnienie 69 obiektów, które utrudniały żeglugę po kanale.

    Falkirk Wheel
    Falkirk Wheel

    Rozpoczęto wówczas trwające wiele lat prace nad uporządkowaniem kanału i pozbyciem się przeszkód, a także nad zbudowaniem nowych mostów o odpowiednim prześwicie (około 3 metrów). Koszt całego przedsięwzięcia, w tym budowy nowej śluzy łączącej Forth and Clyde Canal z Union Canal wyceniono na 78 mln funtów. 32 mln miały pochodzić z funduszy tzw. Millennium Commision, a pozostała kwota miała zostać zebrana w ramach zbiórek publicznych i z innych źródeł.

    Falkirk Wheel

    W 1999 roku firma Morrison-Bachy Soletanche Joint Venture Team zaprezentował oryginalny projekt specjalnej śluzy w formie obrotowej windy z 4 gondolami, która miała połączyć oba kanały (oprócz niej potrzebne było jeszcze kilka mniejszych śluz pośrednich, ale najważniejsza była winda). Projekt został oceniony jako perspektywiczny, ale wymagający dopracowania.

    Falkirk Wheel
    Falkirk Wheel

    Zespół inżynierów z British Waterways Board i kilku firm opracował nową wersję windy, składającą się z dwóch gondol. Miała ona umożliwić pokonanie 24 m różnicy wysokości między kanałami (pozostały odcinek wymagał pokonania tradycyjnych śluz). Tym razem projekt zyskał pełną akceptację, dzięki czemu rozpoczęto prace konstrukcyjne. Co ciekawe, windę budowano w firmie Butterlety Engineering w Ripley w Derbyshire, a nie w miejscy gdzie miała stanąć.

    Gotową konstrukcję rozebrano latem 2001 roku i przewieziono na miejsce docelowe w Falkirk na 35 ciężarówkach. Oprócz windy wybudowano kilkaset metrów kanałów i tuneli. Warto dodać, że winda została zaprojektowana tak, aby działała przy minimalnym zużyciu energii – jeden cykl śluzowania, trwający około 15 minut zużywa łącznie 1,5 kWh. Cała konstrukcja została natomiast zaprojektowana tak, aby wytrzymała 120 lat. Oficjalnie oddano ja do użytku 24 maja 2002 roku, a koszt prac wyniósł 17 mln funtów.

    Falkirk Wheel (fot. Sean Mack)
    Falkirk Wheel (fot. Sean Mack)

    Głównym elementem windy są dwie gondole o długości 25 m i pojemności 300 m³ wody, mogące ważyć 600 ton razem z jednostką pływającą. Gondole wyposażone są w wrota, które zamykane są po wpłynięciu statku. Dzięki systemowi przekładni, obrót windy wymaga tylko niewielkiego nakładu energii na rozruch. Warto dodać, że sama winda jest też lokalną atrakcją turystyczną, przyciągającą rocznie około 400 000 odwiedzających.

    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułFaro a Colón – Columbus Lighthouse
    Następny artykuł Fort Jefferson na Florydzie
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    28 czerwca 20223 Mins Read

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    26 czerwca 20225 Mins Read

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    22 czerwca 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    15 stycznia 20220

    ORP Orzeł (1939) – najsłynniejszy polski okręt podwodny

    O ile miano najsłynniejszego polskiego nawodnego okrętu wojennego przypisuje się najczęściej niszczycielowi ORP Błyskawica, najsłynniejszym…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lipca 2022

    5 domowych sposobów na walkę z komarami

    3 lipca 2022

    Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

    2 lipca 2022

    Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

    1 lipca 2022

    Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    1 lipca 2022

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Reklama




    Losowe
    Smart
    18 kwietnia 20210

    Jak dbać o wątrobę?

    Wątroba jest największym narządem w organizmie człowieka. Pełni wiele funkcji, oczyszcza układ pokarmowy z nagromadzonych…

    Artykuły
    12 października 20173

    Radzieckie okręty podwodne projektu 940 (NATO – India)

    Pod koniec lat 70. w ZSRR zbudowano dwa nietypowe okręty podwodne projektu 940 Lenok (NATO:…

    Artykuły
    2 stycznia 20152

    Tu-128 – największy myśliwiec ZSRR

    W czasach Zimnej Wojny rozwój lotnictwa bardzo intensywny. USA i ZSRR rozwijały coraz lepsze samoloty…

    Artykuły
    14 grudnia 201919

    Zapora Trzech Przełomów – największa hydroelektrownia na świecie

    Zapora Trzech Przełomów na rzece Jangcy w Chinach jest największą tamą i hydroelektrownią na świecie.…

    Artykuły
    8 października 20180

    Cierva C.30 – najpopularniejszy przedwojenny wiatrakowiec

    Zanim śmigłowce zaczęły zyskiwać swoją popularność, hiszpański konstruktor, Juan de la Cierva opracował w 1933…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.