Zbudowany w 1905 roku węglowiec SS River Clyde zapewne byłby jednym z wielu zwyczajnych statków towarowych, które po latach niezbyt ciekawej służby trafiłyby do stoczni złomowej. Historia tego statku w znacznej części taka właśnie była, ale statek ten wykorzystano podczas bitwy o Gallipoli jako okręt desantowy.

Zwyczajny węglowiec i improwizowany okręt desantowy

SS River Clyde był zwyczajnym brytyjskim węglowcem zbudowanym w stoczni Russell & Co dla armatora Steamship 'River Clyde’ Co Ltd. Statek zwodowano 24 lutego 1905 roku, a do służby wszedł w marcu 1905 roku. Miał 105 m długości i tonaż 3913 BRT, a jego napęd stanowił silnik parowy o mocy 374 NHP. Początkowo kariera statku nie obfitowała w specjalnie interesujące wydarzenia. Wykorzystywano go głównie na trasie między Newcastle a Manilą. Podczas jednego z rejsów w 1909 roku węglowiec musiał zostać odholowany przez inny statek do portu, ponieważ w trakcie rejsu skończył się węgiel potrzebny do zasilania kotłów. Było to najbardziej „spektakularne” wydarzenie w historii statku przed I wojną światową. Dopiero w 1915 roku w trakcie przygotowań do desantu pod Gallipoli brytyjska admiralicja podjęła decyzję o zakupie SS River Clyde i przekształceniu go w improwizowany okręt desantowy.

SS River Clyde
SS River Clyde

Po usunięciu zbędnego wyposażenia, statek poddano przebudowie, w ramach której dodano pomieszczenia dla około 2000 żołnierzy desantu. W kadłubie wycięto otwory, dzięki którym żołnierze mieli schodzić na specjalne tratwy tworzące most pontonowy łączący jednostkę z brzegiem. Na pokładzie przygotowano 11 stanowisk dla karabinów maszynowych, które osłaniały elementy obudowy kotłów oraz worki z piaskiem. Węglowiec miał być pomalowany na kolor piaskowy, ale prac nie dokończono przed rozpoczęciem operacji.

Bitwa o Gallipoli

Według założeń, SS River Clyde miał zostać wykorzystany podczas desantu na plaży V w rejonie Cape Hellas 25 kwietnia 1915 roku. Statek miał dotrzeć na plażę już po pierwszej fali desantu i zamierzano wprowadzić go na mieliznę, aby ułatwić desant. Niestety operacja zakończyła się niepowodzeniem, a okręt wszedł na mieliznę w pobliżu twierdzy Sedd el Bahr. Jej załoga bez problem u mogła ostrzeliwać statek i desantujących się żołnierzy. Po trzech nieudanych próbach desantu, które zakończyły się poważnymi stratami wśród brytyjskich żołnierzy, pozostali postanowili czekać do zmroku, aby zejść na plażę.

SS River Clyde na plaży V w pobliżu Cape Helles
SS River Clyde na plaży V w pobliżu Cape Helles

Podczas operacji, załoga okrętu utrzymywała most pontonowy i kładki, po których sprowadzano na statek rannych, pomimo silnego tureckiego ostrzału. Dopiero po ustabilizowaniu sytuacji w rejonie desantu, możliwe było zejście pozostałych żołnierzy na brzeg. Poważnie uszkodzony SS River Clyde został następnie przekształcony w falochron, punkt opatrunkowy oraz źródło słodkiej wody, którą uzyskiwano dzięki kondensatorom na pokładzie okrętu. Przez cały czas SS River Clyde był pod ostrzałem tureckiej artylerii. Poważnie uszkodzony i nienadający się do rejsu okręt porzucono wraz z ewakuacją wojsk alianckich spod Gallipoli.

Dalszy los

Po zakończeniu wojny, w 1919 roku pojawił się pomysł wyremontowania okrętu i wykorzystania go jako pomnik w Wielkiej Brytanii. Ze względu na koszty takiej operacji, zrezygnowano z niej. Ostatecznie firma Ocean Salvage Co. dokonała prowizorycznych napraw jednostki i przeholowała ją na Maltę, gdzie przeprowadzono gruntowny remont i odbudowano zniszczone i zdemontowane w trakcie wojny nadbudówki. Następnie statek sprzedano hiszpańskiej firmie A Pardo, która nadała mu nazwę Angela i przywróciła do służby w roli trampa.

SS River Clyde na plaży V w pobliżu Cape Helles
SS River Clyde na plaży V w pobliżu Cape Helles

W 1931 roku statek zmienił nazwę na Maruja y Aurora, a jego właścicielem została firma Gumersindo Junquera Blanco. 27 sierpnia 1937 roku hiszpańscy nacjonaliści przejęli jednostkę i wykorzystywali ją jako transportowiec wojska, po czym w 1939 roku zwrócono ją właścicielowi.

Firma Gumersindo Junquera Blanco, a od 1948 roku Gumersindo Junquera S.A. wykorzystywała Maruja y Aurora aż do 1965 roku. Gdy informacje o wycofaniu jednostki ze służby dotarły do Wielkiej Brytanii, ponownie pojawił się pomysł odkupienia statku i przekształcenia go w muzeum. Pomysłu jednak nie zrealizowano, a w 1966 roku wysłużony Maruja y Aurora został zezłomowany.

Podsumowanie

SS River Clyde byłby zapewne zapomnianym statkiem, gdyby nie jego ważny udział w bitwie o Gallipoli. Niestety mimo prób zachowania jednostki w roli muzeum lub pomnika, nie udało się tego zrobić. Mimo to, najpierw jako węglowiec, a później jako tramp, statek ten miał długą i ogólnie udaną karierę, chociaż poza udziałem w bitwie o Gallipoli niczym się nie wyróżniał.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.