W zatoce Firth of Clyde w Szkocji, pomiędzy miastami Helensburgh i Greenock znajduje się wystający niewiele ponad powierzchnię wody wrak statku MV Captayannis, który zatonął w 1974 roku. Był to grecki frachtowiec zbudowany w 1946 roku wykorzystywany głównie do transportu cukru, w związku z czym lokalnie nazywany jest Suger Boat.

Historia statku sięga połowy lat 40. Zwodowano go 15 czerwca 1946 roku w duńskiej stoczni A/S Nakskov Skibbs dla armatora Norden D/S – Brown P. Jr. i nadano nazwę MV Norden. Był to zwyczajny frachtowiec o długości 121 m i tonażu 4576 BRT, którego napęd stanowił sześciocylindrowy silnik diesla o mocy 2300 KM, zapewniający prędkość maksymalną około 12 węzłów. Załoga liczyła 25 osób.

MV Norden
MV Norden

Kariera MV Norden nie należała do zbyt ciekawych. Przez wiele lat pływał pod duńską banderą między różnymi europejskimi portami. W 1963 roku został kupiony przez greckiego armatora M.& S.J. Paleocrassas Bros., który nadał mu nazwę MV Captayannis. Nowy właściciel wykorzystywał statek głównie do transportu cukru między różnymi europejskimi portami.

Na początku 1974 roku mający już swoje lata frachtowiec wpłynął do zatoki Firth of Clyde zmierzając do Greenock z ładunkiem cukru z Mozambiku. Zanim jednak możliwe było jego rozładowanie, załoga musiała poczekać na swoją kolej na kotwicowisku w pobliżu Tail of the Bank. 27 stycznia 1974 roku do zatoki dotarł silny sztorm. Był on na tyle silny, że MV Captayannis zaczął dryfować mimo zarzuconej kotwicy. W tej sytuacji dowodzący jednostką kapitan Theodorakis Ionnis podjął decyzję o podniesieniu kotwicy, uruchomieniu silników i przepłynięciu na spokojniejsze wody w głębi zatoki.

MV Captayannis (fot. scottishshipwrecks.com)
MV Captayannis (fot. scottishshipwrecks.com)

Niestety zanim mający swoje lata silnik uzyskał odpowiednie obroty, wiatr zepchnął frachtowiec w kierunku należącego do BP zbiornikowca British Light. Grecka jednostka wpadła na łańcuch kotwicy zbiornikowca, który uszkodził burtę frachtowca. Skala uszkodzeń okazała się bardzo duża, w związku z czym kapitan Ionnis wezwał pomoc i nakazał skierowanie statku na płytsze wody, aby osadzić go na mieliźnie. Niestety szybko wlewająca się woda sprawiła, że załoga musiała opuścić pokład frachtowca, który następnego ranka przewrócił się na burtę i częściowo zatonął.

Z powodu problemów prawnych, wrak MV Captayannis pozostawiono dosłownie na środku zatoki, ponieważ nikt nie chciał wziąć na siebie odpowiedzialności za jednostkę. Z czasem wrak popadł w ruinę i zaczął się rozpadać, chociaż jego kadłub cały czas opiera się falom i stał się lokalną atrakcją turystyczną. Miejscowi nadali mu nazwę Suger Boat. Ze względu na swoje położenie, wrak z jednej strony stanowi cały czas zagrożenie dla pływających po Firth of Clyde statków, ale z drugiej nikt nie chce się nim zająć.

Źródło zdjęć: depositphotos.com


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.