BiełAZ 75710 to największa wywrotka na świecie. Pojazdy tego typu określa się jako wozidła sztywno-ramowe. Pojazdy te wykorzystywane są do przewozu ładunków w kopalniach odkrywkowych. BiełAZy produkowane są na Białorusi.

Pierwszy BiełAZ 75710 zbudowano w 2013 roku – pierwszy publiczny pokaz miał miejsce 25 września 2013 roku. Pojazdy tego typu mają 20,6 metra długości, 9,7 szerokości i 8,1 wysokości, ważąc przy tym 360 ton. Pojazdy te mogą transportować około 450 ton ładunku, ale w 2014 na jeden z pojazdów załadowano rekordowy ładunek 503,5 tony. Maksymalna masa pojazdu wynosi około 810 ton.

BiełAZ 75710 obok mniejszych wywrotek BiełAZ 75440 i BiełAZ 75602

BiełAZ 75710 obok mniejszych wywrotek BiełAZ 75440 i BiełAZ 75602

Napęd stanowią dwa szesnastocylindrowe silniki diesla MTU DD 16V4000 o mocy 4664 KM każdy. Zapewniają one prędkość maksymalną około 64 km/h. Pojazd wyposażony jest w dwa zbiorniki paliwa o pojemności 2800 litrów każdy.

BiełAZy 75710 są znacznie większe i cięższe od poprzednich rekordzistów – wywrotek Liebherr T 282B ważących 203 tony i mogących przewozić ładunek 363 ton. Produkcją jednej takiej ciężarówki trwa od 6-12 miesięcy i jest olbrzymim wyzwaniem logistycznym.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.