Zbudowana w 1973 roku wywrotka (wozidło) Terex 33-19 Titan była w swoim czasie największym tego typu pojazdem na świecie. Zbudowano jeden egzemplarz, który miał zapoczątkować seryjną produkcję, ale ostatecznie nigdy jej nie rozpoczęto. Prototyp przetrwał do naszych czasów i został zachowany w muzeum.

Rozwój przemysłu górniczego na początku lat 70. sprawił, że firma Terex, będąca częścią koncernu General Motors zainicjowała prace nad nowymi pojazdami dla kopalni węgla. Jednym z projektów było wozidło Terex 33-19 Titan, czyli olbrzymia sześciokołowa wywrotka, przeznaczona do transportu rud żelaza w kopalniach odkrywkowych.

Terex 33-19 Titan (fot. James Heilman)
Terex 33-19 Titan (fot. James Heilman)

Pojazd miał 20,35 m długości i 6,88 m wysokości, oraz masę własną 231 ton (sam pojazd bez płynów eksploatacyjnych i paliwa). Masa robocza wynosiła 548 ton. Maksymalna masa ładunku wynosiła 320 ton. Pojazd posiadał napęd elektryczny, ale prąd wytwarzany był przez potężny, 16-cylindrowy silnik diesla 16-645E4 o mocy 3300 KM i pojemności 169 litrów. Podwozie składało się z 3 osi, na których łącznie umieszczono 10 opon. Koszt budowy wyniósł około 1,5 mln dolarów (współcześnie około 7 mln dolarów).

Titan powstał w zakładach General Motors w Kanadzie. Po zakończeniu testów fabrycznych w styczniu 1975 roku oddelegowano go do firmy Kaiser Steel, gdzie wykorzystywano go do transportu rud żelaza w kopalniach znajdujących się w Eagle Maintain w Kalifornii. W 1978 roku pojazd trafił do kopalni w Sparwood, w Kolumbii Brytyjskiej w Kanadzie.

Terex 33-19 Titan (fot. James Heilman)
Terex 33-19 Titan (fot. James Heilman)

W 1983 roku wywrotka zmieniła swoje barwy z charakterystycznych żółto-cytrynowych na żółto-niebieskie, gdy kopalnia zmieniła właściciela. Krótko później Terex 33-19 Titan zmienił właściciela. General Motors sprzedał go za 200 000 dolarów (współcześnie około 540 000 dolarów), plus 1 mln dolarów (współcześnie 3 mln dolarów) za części zamienne.

Ostatecznie w 1991 roku Titan został jednak wycofany z eksploatacji z powodu kosztów operacyjnych, braku zapotrzebowania na tak duży pojazd oraz problemów z awaryjnością zastosowanych podzespołów. Początkowo zakładano, że wywrotka zostanie zezłomowana, ale ostatecznie zachowano ją po odrestaurowaniu i usunięciu silnika w muzeum, zlokalizowanym w Titan Park, 126B Aspen Drive w Sparwood w Kolumbii Brytyjskiej w Kanadzie.

W swoim czasie Terex 33-19 Titan był największym wozidłem na świecie. Dopiero w 1998 roku utracił to miano na rzecz Caterpillara 797. W trakcie eksploatacji Titan jako pojazd prototypowy cierpiał z powodu licznych awarii. Dodatkowo koszty jego eksploatacji były bardzo duże, a zmiany w przemyśle górniczym w połowie lat 70. sprawiły, że zaczęło brakować dla niego zajęcia.

Jako ciekawostkę warto dodać, że Titan zagrał w reklamie firmy Terex w 1977 roku. W spocie zagrał również amerykański golfiarz Jack Nicklaus.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.