W latach 50. w Niemczech zakłady Krupp, specjalizujące się w budowie ciężkiego sprzętu zbudowały pierwszą z serii koparek wielonaczyniowych typu Bagger – Bagger 281. Ten monstrualny pojazd stworzono do pracy w kopalniach odkrywkowych. W kolejnych latach zbudowano kilka kolejnych pojazdów, które do dnia dzisiejszego są jednymi z największych na świecie.
Koparki wielonaczyniowe, czy też koparki odkrywkowe służą do usuwania olbrzymich ilości skał oraz piasku z terenu kopalni, dzięki czemu możliwe jest rozpoczęcie wydobycia. Łącznie zakłady Kruppa zbudowały 5 koparek typu Bagger – 281 (w 1958 r.), 285 (w 1975 r.), 287 (w 1976 r.), 288 (w 1978 r.) i 293 (w 1995 r.). Każdy z pojazdów ma inną konstrukcję i wymiary, ale ze względu na podobne rozwiązania techniczne uznaje się je za koparki tego samego typu. Nie są to oczywiście jedyne pojazdy tego typu. W wielu krajach powstają podobne konstrukcje, jednakże ich rozmiary są znacznie mniejsze.
Z wszystkich zbudowanych pojazdów, najsłynniejsze są Bagger 288 i Bagger 293, ponieważ są największe z całej serii. Uznaje się je również za największe pojazdy lądowe na świecie i największe pojazdy gąsienicowe.
Bagger 288
Zbudowany w 1978 roku Bagger 288 aż do 1995 roku był największym pojazdem na świecie. Ma 220-240 m długości, około 96 m wysokości i waży 13 500 ton. Podwozie koparki, o szerokości 46 m składa się z 3 rzędów gąsienic, po 4 wózki każda. Taki układ sprawia, że nacisk jednostkowy na grunt jest bardzo mały, dzięki czemu pojazd może poruszać się nawet po miękkim gruncie.
Sama głowica koparki ma średnicę 21,6 m i składa się z 18 czerpaków. Dzięki temu, dzienna wydajność wydobycia wynosi około 240 000 m³. Można to porównać do rozmiarów boiska piłkarskiego o głębokości 24 m. Tak monstrualny pojazd nie może jednak poruszać się zbyt szybko. Jego prędkość wynosi jedynie 0,1 do 0,6 km/h.
Początkowo Bagger 288 pracował w kopalni Hambach, w której pozostawał do 2001 roku, kiedy wykonał całkowicie swoje zadanie. Następnie skierowano go do odległej o 22 km kopalni Garzweiler. Trwająca 3 tygodnie podróż była olbrzymim przedsięwzięciem logistycznym. Co ciekawe, istniała możliwość rozmontowania koparki, ale nie skorzystano z niej ze względu na koszty.
Bagger 293
W 1995 roku zbudowano kolejną koparkę typu Bagger o numerze 293. Chociaż jej wymiary są podobne do pozostałych pojazdów (225 m długości i 96 m wysokości), jej waga jest większa i wynosi 14 200 ton. Tym samym koparka ta przejęła palmę pierwszeństwa pod względem wielkości.
Pojazd ma 5-osobową załogę. Głowica koparki ma średnicę 21,3 m i również 18 czerpaków. W związku z tym wydajność jest identyczna jak w przypadku poprzednika. Obecnie Bagger 293 działa w kopalni węgla brunatnego Hambach.
W Polsce działa kilkanaście koparek odkrywkowych. Nie są one tak potężne jak niemieckie Baggery, ale mimo to należą do światowej czołówki. Większość z nich zaprojektowano i zbudowano w Polsce.