Przerwany przez wybuch I wojny światowej południowoamerykański wyścig dreadnoughtów (czyli rywalizacji między Argentyną, Brazylią i Chile w zakresie budowy pancerników) odrodził się w latach 20. w mniejszej skali, a jednym z jej elementów było pozyskanie przez Argentynę 2 ciężkich krążowników typu Veinticinco de Mayo we Włoszech.

Wybuch I wojny światowej sprawił, że wiele podpisanych jeszcze przed wojną kontraktów na budowę nowych okrętów wojennych dla południowoamerykańskich flot nie zostało zrealizowanych. Ponadto o ile jeszcze przed wojną projektowane dla Argentyny, Brazylii i Chile okręty prezentowały się bardzo dobrze na tle okrętów wojennych z największych flot na świecie, tak po I wojnie światowej przeskok technologiczny wyraźnie zmienił tę sytuację.

ARA Almirante Brown
ARA Almirante Brown

W związku z tym w latach 20. władze Argentyny podjęły decyzję o pozyskaniu nowych okrętów wojennych za granicą. Wybór padł na Włochy, gdzie zainteresowano się krążownikami typu Trento. Argentyna chciała pozyskać 3 okręty wzorowane na tych krążownikach, ale z powodu problemów finansowych i kosztów ich budowy, zdecydowano się na zakup 2 okrętów, będących pomniejszoną wersją jednostek typu Trento.

Zamówienie na okręty wpłynęło w 1927 roku. Stępkę pod pierwszy okręt – ARA Almirante Brown położono 12 października 1927 roku w stoczni Cantieri navali Odero, a pod drugą jednostkę – ARA Veinticinco de Mayo położono 29 listopada 1927 roku w stoczni Cantiere navale fratelli Orlando.

ARA Veinticinco de Mayo
ARA Veinticinco de Mayo

ARA Almirante Brown został zwodowany 28 września 1928 roku, a do służby wszedł 18 lipca 1931 roku. ARA Veinticinco de Mayo został natomiast zwodowany 11 sierpnia 1927 roku, a do służby wszedł 11 lipca 1931 roku. Służba obu okrętów była spokojna i nie obfitowała w żadne znaczące wydarzenia. Mimo włączenia się Argentyny do II wojny światowej w 1945 roku, krążowniki nie wzięły udziału w żadnej bitwie. W latach 50. mające swoje lata okręty, które przeszły tylko jedną istotniejszą modernizację w swojej karierze, zostały przeniesione do rezerwy, a 27 lipca 1961 roku oficjalnie wycofano je ze służby i rok później sprzedano na złom. Powodem tej decyzji było pozyskanie przez Argentynę w 1951 roku dwóch ex-amerykańskich krążowników typu Brooklyn.

Krążowniki typu Veinticinco de Mayo miały 171 m długości i wyporność całkowitą 9000 ton. Napęd stanowiły dwie turbiny parowe o mocy 85 000 KM, zapewniające prędkość maksymalną 32 węzłów oraz zasięg 8030 mil morskich (14 870 km) przy prędkości 14 węzłów. Uzbrojenie składało się z 6 dział kalibru 190 mm (co było dużym wyjątkiem jak na krążowniki) umieszczonych w 3 dwudziałowych wieżach. Dodatkowo okręty posiadały 12 dział kalibru 102 mm, 6 działek przeciwlotniczych kalibru 40 mm oraz 6 wyrzutni torped kalibru 533 mm. Okręty wyposażono w katapulty dwa 2 wodnosamolotów Grumman J2F Duck. Opancerzenie miało grubość 70 mm w pasie burtowym, 25 mm na pokładzie, 50 mm na wieżach i 60 mm na mostku. Załoga liczyła 780 oficerów i marynarzy.

ARA Veinticinco de Mayo
ARA Veinticinco de Mayo

Okręty typu Veinticinco de Mayo były pomniejszonymi włoskimi krążownikami typu Trento. Wraz z zmianą rozmiaru okrętów, zmniejszono opancerzenie i ograniczono uzbrojenie. Wybór nietypowych kalibrów uzbrojenia również wpisywał się w schemat pomniejszania włoskich okrętów. Zastosowanie dział artylerii głównej kalibru 190 mm było największym odstępstwem od ówczesnych trendów w zakresie budowy ciężkich krążowników.

Z perspektywy czasu ciężko ocenić te okręty, ponieważ nigdy nie wzięły udziału w walkach. Równocześnie włoskie okręty, na których je wzorowano, miały raczej niezbyt udaną karierę, ale winę za to ponosiło bardziej dowodzenie włoską flotą, a nie cechy samych okrętów.

ARA Veinticinco de Mayo
ARA Veinticinco de Mayo

Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.