SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read407 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read407 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read77 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read27 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read170 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read10 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » ZiS-E134 – zanim powstał Ził-E167
    Artykuły

    ZiS-E134 – zanim powstał Ził-E167

    Michał BanachBy Michał Banach14 maja 2015Updated:25 czerwca 2018Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    ZiS-E134 - zanim powstał Ził-E167
    ZiS-E134 - zanim powstał Ził-E167
    W latach 60., zanim w ZSRR zaczęto prace nad pojazdem Ził-E167, przystosowanym do jazdy w bardzo trudnym terenie, testowano kilkanaście innych pojazdów o podobnej konstrukcji. Jednym z nich jest ZiS-E134. Pojazd ten można nazwać bezpośrednim przodkiem Ził-a.

    Od samego początku zakładano, że będzie to pojazd przystosowany do działania w bardzo trudnym terenie – błocie i głębokim śniegu.

    ZiS-E134
    ZiS-E134

    Prace nad ZiS-em E134 rozpoczęto w 1954 roku w moskiewskim biurze konstrukcyjnym SKB na podstawie decyzji z 25 czerwca 1954 roku, zlecającej prace nad nowym pojazdem transportowym do działania w trudnym terenie. Prace nad prototypem zakończono na początku sierpniu 1955 roku, a pojazd zaprezentowano 17 sierpnia. Już w październiku rozpoczęto testy prototypu. Trwały one przynajmniej do 1956 roku. Dalszy los pojazdu nie jest znany.

    ZiS-E134 podczas prób
    ZiS-E134 podczas prób

    Pojazd ważył 7 ton i miał ładowność około 3 ton a dodatkowo mógł ciągnąć przyczepę o wadze 6 ton. ZiS-E134 miał 6,5 m długości, 2,2 m szerokości i 2,5 m wysokości. Prześwit osiągnięty dzięki specjalnym oponom zaprojektowanym dla pojazdu wynosił 370 mm.

    ZiS-E134
    ZiS-E134

    Pojazd miał 4 osie z napędem na wszystkie koła, dzięki czemu mógł spokojnie operować w trudnym terenie. Nie miał jednak blokady mechanizmu różnicowego. Wyposażono go w sześciocylindrowy silnik ZiS-120VK o pojemności, 5,5 litra i mocy 130 KM. Pozwalał on na osiągnięcie prędkości 65 km/h na drodze i 35 km/h w terenie. Pojazd zużywał ponad 63 litry paliwa na 100 km.

    ZiS-E134
    ZiS-E134

    ZiS miał centralny system regulacji ciśnienia w oponach, dzięki czemu szybko można było dostosować go do jazdy na różnym podłożu. Pięciobiegową skrzynię biegów i cały układ przeniesienia mocy zaimplementowano z prototypowych autobusów ZiS-155 i odpowiednio zmodyfikowano.

    Zbudowano dwa prototypy, różniące się konstrukcją. Pierwszy był tradycyjnym pojazdem terenowym wyposażonym w kabinę dla 2-3 osób wyglądem przypominającą te stosowane w innych ciężarówkach z tego okresu. Z tyłu znajdowała się typowa skrzynia ładunkowa przykryta brezentem.

    ZiS-E134
    ZiS-E134

    Drugi pojazd zbudowany w 1956 roku był natomiast amfibią. W związku z tym jego kadłub znacząco różnił się od pierwszego prototypu. Kabina miała opływowy kształt, a samo podwozie wyposażone w niewielkie pływaki pomagające w utrzymaniu się na wodzie.

    Amfibia ZiS-E134
    Amfibia ZiS-E134

    Niestety informacje na temat amfibii są bardzo skąpe. Co do pierwszego prototypu wiadomo, że w toku trwających prawie dwa lata prób radził sobie całkiem nieźle w terenie, ale miał tendencje do przechyłów i wywracania się. Było to zapewne spowodowane wysokim środkiem ciężkości i konstrukcją kadłuba.

    Amfibia ZiS-E134
    Amfibia ZiS-E134
    Amfibia ZiS-E134
    Amfibia ZiS-E134

    Doświadczenie zdobyte podczas prac nad ZiS-em E134 pozwoliło na zbudowaniu w kolejnych latach licznych znakomitych wieloosiowych ciężkich pojazdów terenowych. Zależą do nich przede wszystkim Ził-135 i Ził-E167. Jedynie pierwszy z tych pojazdów wszedł do seryjnej produkcji.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleCliff House – rezydencja na klifie
    Next Article Boeing 377 i C-97 – samoloty w cieniu rewolucji
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    19 marca 20233 Mins Read449 Views

    Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

    By Artykuł Sponsorowany0
    15 marca 20232 Mins Read3K Views

    Zapomniany karabin Cei-Rigotti

    By Michał Banach0
    25 lutego 20233 Mins Read7K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    By Michał Banach0
    24 lutego 20237 Mins Read2K Views

    Tajemnicza historia okrętu podwodnego K-129

    By Michał Banach3
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    12 grudnia 20202 Mins Read18 Views

    Focke-Wulf Fw 159 – nietypowy rywal Messerschmitta Bf 109

    Podstawowym niemieckim myśliwcem podczas II wojny światowej był Messerschmitt Bf 109. Zanim jednak maszyna ta…

    Artykuły
    4 kwietnia 20213 Mins Read49 Views

    Wagony spalinowe SD80 – z ziemi włoskiej do Polski

    Mając w pamięci sukces jaki osiągnęły Luxtorpedy w latach 30., władze PKP postanowiły po II…

    Artykuły
    7 kwietnia 20219 Mins Read9 Views

    Okręty typu E – woły robocze floty podwodnej Royal Navy podczas I wojny światowej

    Royal Navy długo wzbraniała się przed wprowadzeniem do służby okrętów podwodnych, uznając je za niehumanitarne.…

    Artykuły
    14 sierpnia 20172 Mins Read193 Views

    Rover JET1 – pierwszy samochód z turbiną gazową

    W 1950 roku brytyjska firma Rover zaprezentowała niepozorny samochód – Rover JET1. Na pierwszy rzut…

    Artykuły
    15 listopada 20183 Mins Read87 Views

    Audyt śledczy – na czym polega audyt dochodzeniowy?

    Prowadzenie własnego biznesu daje wiele możliwości zarówno samym przedsiębiorcom, jak i osobom zatrudnionym w firmie.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.