SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read641 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read641 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read83 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      31 marca 2023

      Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read30 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      31 marca 2023

      Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read176 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      30 marca 2023

      LEGO Orchidea (10311) – recenzja

      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zeppelin-Staaken R.VI – największy niemiecki bombowiec I wojny światowej
    Artykuły

    Zeppelin-Staaken R.VI – największy niemiecki bombowiec I wojny światowej

    Michał BanachBy Michał Banach3 kwietnia 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Zeppelin-Staaken R.VI - największy niemiecki bombowiec I wojny światowej
    Zeppelin-Staaken R.VI - największy niemiecki bombowiec I wojny światowej
    Zeppelin-Staaken R.VI był największym seryjnie produkowanym niemieckim bombowcem, który wykorzystywano podczas I wojny światowej. Zbudowano 18 maszyn, z których 13 brało udział w działaniach wojennych.

    Krótko po rozpoczęciu I wojny światowej, Ferdinand von Zeppelin zainicjował prace nad tzw. Riesenflugzeug, czyli potężnym bombowcem, który miał być jedną z największych maszyn latających wykorzystywanych przez Luftstreitkräfte. We wrześniu 1914 roku rozpoczął prace zespół projektowy, w skład którego wchodzili m.in. Alexander Baumann, będący głównym inżynierem, oraz Claudius Dornier.

    Zeppelin-Staaken VGO.I
    Zeppelin-Staaken VGO.I

    Powstało kilka projektów, a pierwszy prototyp, oznaczony jako VGO.I oblatano w kwietniu 1915 roku. W ciągu kolejnych kilku miesięcy opracowano jeszcze dwa prototypy – VGO.II i VGO.III. Maszyny te po serii prób fabrycznych weszły do eksploatacji połączonej z testami w warunkach bojowych. Początkowo prace nad samolotami prowadzono w wynajętych od firmy Gotha halach, ale w 1916 roku przeniesiono wszystko do miejscowości Staaken, gdzie znajdowały się hale należące do Zeppelina.

    Na bazie prototypu VGO.III opracowano bombowiec Staaken R.IV, a jesienią 1916 roku zbudowano dwa kolejne prototypy oznaczone jako R.VI i R.VII. Maszyny zaprezentowano przedstawicielom sił powietrznych, którzy zdecydowali o wprowadzeniu do produkcji seryjnej najbardziej obiecującego wariantu, czyli R.VI. Maszyna miała prostszą konstrukcję od pozostałych prototypów, co ułatwiało eksploatację i obniżało koszty.

    Zeppelin-Staaken R.VI
    Zeppelin-Staaken R.VI

    Ze względu na rozmiary samolotów, ich produkcję zlecono trzem firmom – Schütte-Lanz, gdzie zbudowano 7 egzemplarzy, Automobil und Aviatik A.G., gdzie powstało 6 maszyn i Albatros Flugzeugwerke, gdzie zbudowano 3 samoloty. Ponadto powstał jeszcze jeden samolot, który przystosowano do operowania z wody, wyposażając go w pływaki. Łącznie do końca wojny powstało 18 maszyn, z których 13 trafiło do służby w jednostkach bojowych.

    Bombowce przydzielono do dwóch jednostek – Rfa 500 i Rfa 501, które pod koniec czerwca 1917 roku wysłano na front wschodzi. We wrześniu obie jednostki trafiły na front zachodni, gdzie oddelegowano je do nalotów na Wielką Brytanię, oraz francuskie pozycje. W toku walk utracono 4 bombowce w powietrzu oraz 6 w wypadkach.

    Zeppelin-Staaken R.VI
    Zeppelin-Staaken R.VI

    Bombowce Staaken R.VI spisywały się całkiem nieźle i były lubiane przez załogi, głównie dzięki zamkniętym kokpitom, co znacząco zwiększało komfort pracy. Większość nalotów prowadzono w nocy, na pułapach od 2000 do 2400 m, a czas trwania misji wynosił zwykle 3-5 godzin. Warto dodać, że chociaż załoga bombowców liczyła 7 osób, obsługa naziemna liczyła 50 osób.

    Bombowce Zeppelin-Staaken R.VI miały 22 m długości i 42,2 m rozpiętości skrzydeł (amerykański bombowiec Boeing B-29 Superfortress z czasów II wojny światowej miał 43 m rozpiętości skrzydeł), a maksymalna masa wynosiła 11 848 kg. Napęd stanowiły cztery, sześciocylindrowe silniki Mercedes D.IVa o mocy 260 KM każdy lub Maybach Mb.IVa o mocy 245 KM każdy. Zapewniały one prędkość maksymalną 135 km/h i zasięg 800 km, co pozwalało na wykonywanie lotów trwających nawet 7-10 godzin. Uzbrojenie samolotów składało się z czterech karabinów maszynowych Parabellum MG14 kalibru 7,92 mm, umieszczonych na czterech stanowiskach – na nosie, grzbiecie i w dolnej części kadłuba. Maksymalny ładunek bomb wynosił 2000 kg.

    Kokpit Zeppelin-Staaken R.VI
    Kokpit Zeppelin-Staaken R.VI

    Losy samolotów, które nie zostały zniszczone w trakcie walk nie są zbyt dobrze znane. Jedną maszynę prawdopodobnie przejęli w jakiś sposób Ukraińcy, którzy wykorzystywali ją do 1919 roku. Pozostałe samoloty podobno wykorzystywano do transportu pasażerów, ale nie ma na ten temat konkretnych informacji. Do naszych czasów po samolotach tego typu przetrwało tylko kilka kiepskiej jakości zdjęć i pojedyncze części, z których kilka znajduje się w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego.

    Zeppelin-Staaken R.VI
    Zeppelin-Staaken R.VI
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleSzklarska Poręba – perła Karkonoszy
    Next Article Convair F2Y Sea Dart – najszybszy wodnosamolot w historii
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    28 marca 20239 Mins Read641 Views

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    By Michał Banach0
    26 marca 20234 Mins Read3K Views

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    By Michał Banach0
    11 marca 20233 Mins Read2K Views

    Eksplozja w Oppau (1921)

    By Michał Banach0
    27 lutego 20234 Mins Read3K Views

    McDonnell XF-85 Goblin – myśliwiec przenoszony w luku bombowym

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 marca 2023

    Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

    30 marca 2023

    LEGO Orchidea (10311) – recenzja

    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 marca 20209 Mins Read43 Views

    Wakacje morskie – traktaty waszyngtoński i londyński

    Trzy wydarzenia miały olbrzymi wpływ na rozwój flot liniowych w XIX i XX wieku. Powstanie…

    Artykuły
    16 czerwca 20202 Mins Read6 Views

    Zapomniany tajski bombowiec Boripatra

    Zaprojektowany w 1927 roku bombowiec Boripatra był pierwszym samolotem bojowym zaprojektowanym i wyprodukowanym w Tajlandii.…

    Artykuły
    9 kwietnia 20192 Mins Read11 Views

    Rosyjska ambasada w Hawanie

    Rosyjska ambasada znajdująca się w stolicy Kuby, Hawanie, jest jednym z najbardziej charakterystycznych i oryginalnych…

    Artykuły
    5 lipca 20153 Mins Read5 Views

    Bikini – plażowa rewolucja

    Mimo, że stroje przywołujące na myśl dzisiejsze kostiumy plażowe znały już starożytne Rzymianki, strój kąpielowy…

    Biznes
    5 lutego 20234 Mins Read158 Views

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    Niektóre materiały wymagają tego, by zapewnić im odpowiednie warunki. W związku z tym powstało naczynie…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.