SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    • Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku
    • HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda
    • Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    • Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową
    • Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    • Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911
    • Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      29 czerwca 2022

      Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

      29 czerwca 2022

      Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

      23 czerwca 2022

      Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Zeppelin-Staaken R.VI – największy niemiecki bombowiec I wojny światowej
    Zeppelin-Staaken R.VI - największy niemiecki bombowiec I wojny światowej
    Zeppelin-Staaken R.VI - największy niemiecki bombowiec I wojny światowej
    Artykuły

    Zeppelin-Staaken R.VI – największy niemiecki bombowiec I wojny światowej

    Michał BanachBy Michał Banach3 kwietnia 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    Zeppelin-Staaken R.VI był największym seryjnie produkowanym niemieckim bombowcem, który wykorzystywano podczas I wojny światowej. Zbudowano 18 maszyn, z których 13 brało udział w działaniach wojennych.

    Krótko po rozpoczęciu I wojny światowej, Ferdinand von Zeppelin zainicjował prace nad tzw. Riesenflugzeug, czyli potężnym bombowcem, który miał być jedną z największych maszyn latających wykorzystywanych przez Luftstreitkräfte. We wrześniu 1914 roku rozpoczął prace zespół projektowy, w skład którego wchodzili m.in. Alexander Baumann, będący głównym inżynierem, oraz Claudius Dornier.

    Zeppelin-Staaken VGO.I
    Zeppelin-Staaken VGO.I

    Powstało kilka projektów, a pierwszy prototyp, oznaczony jako VGO.I oblatano w kwietniu 1915 roku. W ciągu kolejnych kilku miesięcy opracowano jeszcze dwa prototypy – VGO.II i VGO.III. Maszyny te po serii prób fabrycznych weszły do eksploatacji połączonej z testami w warunkach bojowych. Początkowo prace nad samolotami prowadzono w wynajętych od firmy Gotha halach, ale w 1916 roku przeniesiono wszystko do miejscowości Staaken, gdzie znajdowały się hale należące do Zeppelina.

    Na bazie prototypu VGO.III opracowano bombowiec Staaken R.IV, a jesienią 1916 roku zbudowano dwa kolejne prototypy oznaczone jako R.VI i R.VII. Maszyny zaprezentowano przedstawicielom sił powietrznych, którzy zdecydowali o wprowadzeniu do produkcji seryjnej najbardziej obiecującego wariantu, czyli R.VI. Maszyna miała prostszą konstrukcję od pozostałych prototypów, co ułatwiało eksploatację i obniżało koszty.

    Zeppelin-Staaken R.VI
    Zeppelin-Staaken R.VI

    Ze względu na rozmiary samolotów, ich produkcję zlecono trzem firmom – Schütte-Lanz, gdzie zbudowano 7 egzemplarzy, Automobil und Aviatik A.G., gdzie powstało 6 maszyn i Albatros Flugzeugwerke, gdzie zbudowano 3 samoloty. Ponadto powstał jeszcze jeden samolot, który przystosowano do operowania z wody, wyposażając go w pływaki. Łącznie do końca wojny powstało 18 maszyn, z których 13 trafiło do służby w jednostkach bojowych.

    Bombowce przydzielono do dwóch jednostek – Rfa 500 i Rfa 501, które pod koniec czerwca 1917 roku wysłano na front wschodzi. We wrześniu obie jednostki trafiły na front zachodni, gdzie oddelegowano je do nalotów na Wielką Brytanię, oraz francuskie pozycje. W toku walk utracono 4 bombowce w powietrzu oraz 6 w wypadkach.

    Zeppelin-Staaken R.VI
    Zeppelin-Staaken R.VI

    Bombowce Staaken R.VI spisywały się całkiem nieźle i były lubiane przez załogi, głównie dzięki zamkniętym kokpitom, co znacząco zwiększało komfort pracy. Większość nalotów prowadzono w nocy, na pułapach od 2000 do 2400 m, a czas trwania misji wynosił zwykle 3-5 godzin. Warto dodać, że chociaż załoga bombowców liczyła 7 osób, obsługa naziemna liczyła 50 osób.

    Bombowce Zeppelin-Staaken R.VI miały 22 m długości i 42,2 m rozpiętości skrzydeł (amerykański bombowiec Boeing B-29 Superfortress z czasów II wojny światowej miał 43 m rozpiętości skrzydeł), a maksymalna masa wynosiła 11 848 kg. Napęd stanowiły cztery, sześciocylindrowe silniki Mercedes D.IVa o mocy 260 KM każdy lub Maybach Mb.IVa o mocy 245 KM każdy. Zapewniały one prędkość maksymalną 135 km/h i zasięg 800 km, co pozwalało na wykonywanie lotów trwających nawet 7-10 godzin. Uzbrojenie samolotów składało się z czterech karabinów maszynowych Parabellum MG14 kalibru 7,92 mm, umieszczonych na czterech stanowiskach – na nosie, grzbiecie i w dolnej części kadłuba. Maksymalny ładunek bomb wynosił 2000 kg.

    Kokpit Zeppelin-Staaken R.VI
    Kokpit Zeppelin-Staaken R.VI

    Losy samolotów, które nie zostały zniszczone w trakcie walk nie są zbyt dobrze znane. Jedną maszynę prawdopodobnie przejęli w jakiś sposób Ukraińcy, którzy wykorzystywali ją do 1919 roku. Pozostałe samoloty podobno wykorzystywano do transportu pasażerów, ale nie ma na ten temat konkretnych informacji. Do naszych czasów po samolotach tego typu przetrwało tylko kilka kiepskiej jakości zdjęć i pojedyncze części, z których kilka znajduje się w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego.

    Zeppelin-Staaken R.VI
    Zeppelin-Staaken R.VI
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułSzklarska Poręba – perła Karkonoszy
    Następny artykuł Convair F2Y Sea Dart – najszybszy wodnosamolot w historii
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    27 czerwca 20224 Mins Read

    Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski

    25 czerwca 20224 Mins Read

    HMAS Australia – jedyny okręt liniowy Australii

    21 czerwca 20225 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    13 maja 20212

    Stracona szansa – EM-10 Bielik

    Historia polskich konstrukcji lotniczych to kilka ciekawych konstrukcji, które weszły do eksploatacji oraz bardzo dużo…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 czerwca 2022

    Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

    29 czerwca 2022

    Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    28 czerwca 2022

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    27 czerwca 2022

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    26 czerwca 2022

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    4 maja 20200

    Pompy Varisco. Profesjonalne rozwiązania dla przemysłu!

    Automatyzacja procesów przemysłowych i stosowanie nowoczesnych rozwiązań do transportu cieczy wymaga użycia komponentów, które odznaczają…

    Artykuły
    22 czerwca 20220

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    Zbudowany w 1934 roku Fokker F.XXXVI Arend miał stać się wiodącym samolotem pasażerskim w ofercie…

    Artykuły
    20 stycznia 20210

    HMS Delhi – od krążownika po krążownik przeciwlotniczy

    Zbudowany w 1919 roku HMS Delhi był jednym z okrętów typu Danae (należały do niego…

    Artykuły
    25 czerwca 20150

    Boeing B-50 Superfortress – cichy następca B-29

    Podczas II wojny światowej amerykańskie lotnictwo wprowadziło do eksploatacji bardzo udany i nowoczesny bombowiec strategiczny…

    Artykuły
    16 października 20200

    SS Californian – świadek katastrofy i tragedii Titanica

    Istnieje wiele teorii sugerujących, że gdyby w pobliżu Titanica znajdował się jakiś statek, możliwe byłoby…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.