SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Type 4 Chi-To – spóźniony na wojnę czołg średni
    Type 4 Chi-To po przejęciu przez Amerykanów
    Type 4 Chi-To po przejęciu przez Amerykanów
    Artykuły

    Type 4 Chi-To – spóźniony na wojnę czołg średni

    Michał BanachBy Michał Banach19 września 2015Updated:4 stycznia 20212 komentarze4 Mins Read
    Podczas II wojny światowej armia Cesarstwa Japonii dysponowała kilkoma tysiącami czołgów. Liczba ta na sucho robi olbrzymie wrażenie, ale w praktyce pojazdy te pod każdym względem ustępowały czołgom wykorzystywanym przez Aliantów. Dominowały czołgi lekkie i słabo uzbrojone czołgi średnie. Pod koniec wojny w Japonii prowadzono prace nad „nowoczesnym” czołgiem średnim Type 4 Chi-To. Pojazd ten nie zdążył jednak wziąć udziału w walkach.

    Geneza

    W początkowej fazie wojny Japończycy opierali swoje siły pancerne na wszelkiej maści czołgach lekkich, tankietkach oraz nielicznych czołgach średnich, które w większości prezentowały wartość bojową porównywalną z amerykańskimi czołgami… lekkimi.

    O ile tego typu pojazdy świetnie radziły sobie w zadaniach bojowych na terytorium Chin, gorzej wyglądały walki z wojskami amerykańskimi. W pierwszych miesiącach wojny na Pacyfiku dominowały amerykańskie czołgi lekki M3 Stuart, które prezentowały podobny poziom do wozów japońskich.

    Zdjęcie idealnie obrazujące stan japońskich wojsk pancernych - tankietka Type 97 Te-Ke na silniku czołgu M4A2 Sherman
    Zdjęcie idealnie obrazujące stan japońskich wojsk pancernych – tankietka Type 97 Te-Ke na silniku czołgu M4A2 Sherman

    W 1942 roku sytuacja uległa zmianie, kiedy do szerokiej eksploatacji weszły czołgi M4 Sherman. Zdając sobie sprawę z olbrzymiej przewagi tych pojazdów nad wszystkimi czołgami jakimi dysponowała Japonia, naczelne dowództwo rozpoczęło program budowy nowoczesnych czołgów średnich o porównywalnych parametrach do pojazdów amerykańskich.

    Type 4 Chi-To

    Prace nad czołgiem Type 4 Chi-To ruszyły w drugiej połowie 1942 roku. Przez kolejne dwa lata nie powstał jednak żaden prototyp, ponieważ cały czas zmianie ulegała koncepcja czołgu. Dotyczyły to głównie wykorzystywanego uzbrojenia.

    Początkowo czołg miał być wyposażony w armatę kalibru 57 mm, ale okazało się, że jej parametry są zbyt słabe, aby nawiązać walkę z amerykańskimi Shermanami. Zdecydowano się więc na przezbrojenie czołgu w potężną, długolufową armatę Type 5 kalibru 75 mm.

    Testy armaty Type 5 kalibru 75 mm
    Testy armaty Type 5 kalibru 75 mm

    Działo to dysponowało podobnymi parametrami do amerykańskich armat 75 mm i wywodziło się z armaty przeciwlotniczej Boforsa. Nowe uzbrojenie wymagało przekonstruowania czołgu tak, aby możliwe było zainstalowanie większej wieży.

    Ostatecznie pod koniec 1944 roku nękane ciągłymi bombardowaniami i brakami surowców zakłady Mitsubishi zbudowały dwa prototypy czołgi Type 4 Chi-to. Oprócz tego, do kapitulacji Japonii 2 września 1945 roku  udało się skompletować 6 podwozi.

    Prototypy przeszły jedynie krótkie próby i nigdy nie sprawdzono ich w walce. Patrząc jednak na ich parametry można uznać, że prezentowały podobny poziom do późnowojennych Shermanów uzbrojonych w armaty kalibru 76,2 mm.

    Type 4 Chi-To po przejęciu przez Amerykanów
    Type 4 Chi-To po przejęciu przez Amerykanów

    Parametry taktyczno-techniczne

    Czołgi Type 4 Chi-To były jednymi z największych czołgów wyprodukowanych przez Japonię podczas II wojny światowej. Ważyły 30 ton i miały 6,7 m długości i 2,9 m wysokości. Napęd stanowił silnik diesla Mitsubishi AL Type 4 V12 o mocy 412 KM.

    Taki napęd pozwalał na osiągnięcie prędkości około 45 km/h i zasięg 250 km. Załogę stanowiło 5 żołnierzy, a uzbrojenie składało się z armaty Type 5 kalibru 75 mm i dwóch karabinów maszynowych Type 97 kalibru 7,7 mm. Pancerz czołgu sięgał 75 mm.

    Type 4 Chi-To
    Type 4 Chi-To

    Czołg który nie zdążył na wojnę

    Gdyby czołgi Type 4 Chi-To weszły do produkcji wcześniej i pojawiły się na froncie już w 1942, albo 1943 roku, być może nieco utrudniłyby działania amerykańskich wojsk na Pacyfiku. Z drugiej strony olbrzymia przewaga lotnicza Amerykanów szybko doprowadziłaby do ich zniszczenia.

    Type 4 Chi-To
    Type 4 Chi-To

    Nieco lepiej wyglądałaby pewnie ich eksploatacja na kontynencie w walkach z ZSRR. Z drugiej strony czołgi te prezentowały odchodzącą do lamusa wartość bojową, w porównaniu do nowych czołgów jakie pojawiały się w 1944 roku. W walce z czołgami M26 Pershing albo z budowanymi pod koniec wojny T-44 czołgi te nie miałyby najmniejszych szans.

    Czołgi Type 4 Chi-To mimo swojej historii są bardzo często wykorzystywane w grach komputerowych. Chociaż tyle im się udało.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleProdukcja bombowców Heinkel He 111 – zdjęcie
    Next Article Dozwolony użytek utworu – o co chodzi?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.