SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

      25 marca 2023

      M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

      25 marca 2023

      M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read69 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read26 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read169 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read8 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Tupolew Tu-144 – przegrany rywal Concorde
    Artykuły

    Tupolew Tu-144 – przegrany rywal Concorde

    Michał BanachBy Michał Banach15 lutego 2020Updated:15 lutego 2020Brak komentarzy6 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Tupolew Tu-144 - przegrany rywal Concorde
    Tupolew Tu-144 - przegrany rywal Concorde
    Na pytanie jak nazywał się pierwszy naddźwiękowy odrzutowiec pasażerski wielu odpowiada bez wahania Concorde. Nie wszyscy pamiętają jednak, że kilka miesięcy przed nim w powietrze wzbił się radziecki Tupolew Tu-144, który jako pierwszy wykonał również lot naddźwiękowy. Jego kariera była jednak burzliwa i bardzo krótka.

    Geneza

    Pomysł zbudowania naddźwiękowego samolotu pasażerskiego zrodził się w ZSRR już na początku lat 60., a w styczniu 1962 roku pojawił się pierwszy artykuł przedstawiający wstępną koncepcję takiej maszyny. Oficjalnie prace nad samolotem zainicjowano natomiast 26 lipca 1963 roku. Ministerstwo Lotnictwa założyło zamówienie 5 prototypów, które miały trafić na testy już w 1966 roku. Dodatkowo zakładano zbudowanie eksperymentalnych samolotów, które miały służyć do szybkiego przetestowania koncepcji.

    Concorde (fot. Wikimedia Commons)
    Concorde (fot. Wikimedia Commons)

    Tempo prac podyktowane było rywalizacją z Francją i Wielką Brytanią, które też pracowały nad projektem Concorda. Rosjanom zależało jednak głównie na szybszym zaprojektowaniu własnej maszyny, niż na pokonaniu konkurencji w komercyjnej eksploatacji. Było to istotne, ponieważ pośpiech podszyty celami propagandowymi stał się później źródłem problemów trapiących cały projekt.

    Prace nad samolotem zlecono zakładom Tupolewa, a maszyna otrzymała oznaczenie Tupolew Tu-144. Ponadto MiG dostarczył eksperymentalny samolot MiG-21I „Analog”, który otrzymał skrzydła o podobnym układzie jak planowane dla docelowego samolotu pasażerskiego. Wykorzystano go do prób koncepcji.

    blank
    Tupolew Tu-144 (fot. clipperarctic/Wikimedia Commons)

    W toku prac koncepcyjnych zmianie uległa lista zamówionych maszyn. Zamiast 5 prototypów ograniczono się do budowy jednego, mającego pełnić rolę demonstratora technologii, prototypu i samolotu testowego. Do prób naziemnych zamierzano wykorzystać natomiast makiety i niepełnowartościowe samoloty.

    Dużym problemem, z którym musieli sobie poradzić radzieccy konstruktorzy było opracowanie odpowiednich silników, które dysponowałyby akceptowalnym zużyciem paliwa i osiągami. Chociaż można spotkać się z informacjami, że dzięki działaniom szpiegowskim Rosjanie pozyskali wiele wartościowych informacji na temat Concorda, należy zaznaczyć, że obie maszyny znacząco różniły się od siebie konstrukcją, w związku z tym nawet jeśli jakieś informacje zdobyto, nie miały one istotnego wpływu na konstrukcję radzieckiej maszyny.

    Tupolew Tu-144
    Tupolew Tu-144

    Trudny życiorys Tu-144

    Po serii prób i prac koncepcyjnych, prototyp ukończono pod koniec 1968 roku, a jego oblot miał miejsce 31 grudnia (3 miesiące przed Concordem). Pierwszy lot naddźwiękowy wykonano natomiast 5 czerwca 1969 roku, a 15 lipca przekroczono prędkość 2 Machów. Tu-144 miał bardzo unikalną konstrukcję, wizualnie zbliżoną do Concorda, ale różniącą się szczegółami technicznymi. Dodatkowo prototyp różnił się od maszyn seryjnych pod względem części zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych.

    Tupolew Tu-144
    Tupolew Tu-144

    Kadłub miał 65,7 m długości, a rozpiętość skrzydeł wynosiła 28,8 m. Masa samolotu wynosiła 99,2 tony, a maksymalna masa startowa 207 ton. Napęd zapewniały 4 silniki turboodrzutowe z dopalaczem, Kuzniecow NK-144 (prototyp i pierwsza seria produkcyjna – Tu-144S), lub Kolesow RD-36-51A (druga seria produkcyjna Tu-144D). Zapewniały one prędkość maksymalną 2300 km/h, przelotową 2125 km i zasięg do 6500 km (w przypadku silników Kolesow, mających mniejsze zużycie paliwa). W wersji pasażerskiej, samolot zabierał na pokład do 140 pasażerów – 11 w pierwszej klasie i 129 w „ekonomicznej”.

    Tu-144 miał skrzydła w układzie delta, przy czym w maszynach seryjnych, tuż za kokpitem dodano dodatkowe powierzchnie sterowe zwiększające siłę nośną przy niższych prędkościach, a co za tym idzie, obniżające prędkość lądowania. Podobnie jak w Concorde, nos samolotu był opuszczany aby ułatwić widoczność na ziemi i podnoszony podczas lotu, aby zmniejszyć opór i chronić kokpit przed nadmiernym rozgrzaniem przy lotach naddźwiękowych.

    Tupolew Tu-144
    Tupolew Tu-144

    3 czerwca 1973 roku podczas pokazów lotniczych w Paryżu doszło do katastrofy Tu-144S z pierwszej serii produkcyjnej. Maszyna rozbiła się z nie do końca wyjaśnionych przyczyn. Zginęła cała, licząca 6 osób załoga i 8 osób na ziemi. Śledztwo nie wykazało dokładnej przyczyny katastrofy. Przyjmuje się, że mogło dojść do błędu pilota, który chciał uniknąć zderzenia z samolotem z którego fotografowano lot i doprowadził do przeciągnięcia, wykonując manewr powyżej granicy wytrzymałości konstrukcyjnej, co doprowadziło do złamania skrzydła i katastrofy. Jedna z teorii sugeruje natomiast, że doszło do zablokowania sterów przez… kamerę zabraną na pokład, a inna, że przed lotem doszło do awarii, którą naprawiono przeprogramowując komputer, co zmieniło zachowanie samolotu.

    Mimo katastrofy prace nad Tu-144 kontynuowano, a 26 grudnia 1975 roku samolot wszedł do służby operacyjnej jako… maszyna transportowa. Początkowo przewożono jedynie pocztę i ładunki, ponieważ prowadzone cały czas próby wykazywały, że konstrukcja Tu-144 nie jest zbyt wytrzymała i pojawiają się w niej liczne pęknięcia. Konstruktorzy sugerowali nawet, że samolot nie nadaje się do bezpiecznej eksploatacji.

    Mimo to 1 listopada 1977 roku Tu-144 skierowano do obsługi trasy pasażerskiej między Moskwą a Ałma-Ata (Ałmaty), raz w tygodniu. Na pokład zabierano zwykle około 58 pasażerów, czyli znacznie mniej niż zakładano. Dodatkowo wiele lotów było przerywanych, opóźnianych lub całkowicie odwoływanych z powodu pojawiających się ciągle problemów technicznych. Była to jedyna regularna trasa obsługiwana przez te samoloty.

    Tupolew Tu-144
    Tupolew Tu-144

    23 maja 1978 roku podczas lotu testowego Tu-144D doszło do drugiej katastrofy, w której zginęło dwóch członków załogi. Między innymi prawdopodobnie z tego powodu 1 czerwca 1978 roku wykonano ostatni lot pasażerski Tu-144. Przez kilka kolejnych lat samoloty pozostawały w ograniczonej eksploatacji, ale nie obsługiwały już tras pasażerskich, a ich los był pomijany w przekazach medialnych.Oficjalnie Tu-144 wykonały 102 rejsy komercyjne, w tym 55 z pasażerami.

    Co ciekawe, produkcję kontynuowano do 1983 roku, czyli długo po zakończeniu eksploatacji pasażerskiej. Łącznie oprócz prototypu zbudowano jeden samolot przedprodukcyjny, 9 w wersji Tu-144S (jeden utracono) i 5 w wersji Tu-144D (jeden utracono). Ponadto jednego samolotu nie ukończono, oraz powstało kilka samolotów do prób naziemnych.

    Kabina pierwszej klasy Tupolewa Tu-144 (fot. Wikimedia Commons)
    Kabina pierwszej klasy Tupolewa Tu-144 (fot. Wikimedia Commons)
    Kabina drugiej klasy Tupolewa Tu-144 (fot. Wikimedia Commons)
    Kabina drugiej klasy Tupolewa Tu-144 (fot. Wikimedia Commons)

    Do końca lat 80. większość maszyn wycofano z służby i zmagazynowano lub przekazano do muzeów. Mimo to, w 1995 roku za sprawą Judith DePaul jeden egzemplarz Tu-144D przywrócono do sprawności i włączono w program badawczy prowadzony wspólnie z NASA, w ramach którego zbierano informacje potrzebne do zaprojektowania nowego naddźwiękowego samolotu pasażerskiego. Po kosztującej 350 mln dolarów przebudowie na latające laboratorium i zmianie nazwy na Tu-144LL samolot był wykorzystywany przez kilka lat, aż do zamknięcia projektu. Ostatni lot miał miejsce 14 kwietnia 1999 roku.

    Nieudana kariera

    Praktycznie od początku kariera Tu-144 trapiona była licznymi problemami, głównie z powodu pośpiechu w jakim opracowywano samolot, oraz z powodu braku pomysłu na jego komercyjne wykorzystanie, które pozwoliłoby na zwrócenie kosztów projektu. Dodatkowo samolot miał wiele wad technicznych, których nigdy nie wyeliminowano.

    Stanowisko technika pokładowego Tupolewa Tu-144 (fot. Oliver Gerber)
    Stanowisko technika pokładowego Tupolewa Tu-144 (fot. Oliver Gerber)

    Największymi problemami było olbrzymie zużycie paliwa, potrzeba stosowania dopalacza podczas lotu naddźwiękowego, co generowało duży hałas, uniemożliwiający nawet komunikację między pasażerami. Samoloty były bardzo awaryjne, w związku z czym nie można było na nich polegać w normalnej eksploatacji. W toku służby ujawniały się natomiast liczne problemy z konstrukcją, która była podatna na mikropęknięcia.

    Tu-144 stał się więc totalną porażką ekonomiczną (jeszcze większą niż Concorde). Z drugiej strony pozwolił Rosjanom zdobyć bardzo cenne doświadczenie z eksploatacji tego typu maszyn. Spełniono również zadanie propagandowe, wykonując pierwszy lot przed Concorde.

    Tupolew Tu-144
    Tupolew Tu-144
    Tupolew Tu-144 (fot. Zimin.V.G.)
    Tupolew Tu-144 (fot. Zimin.V.G.)
    Tupolew Tu-144 (fot. Oleg Belyakov/Wikimedia Commons)
    Tupolew Tu-144 (fot. Oleg Belyakov/Wikimedia Commons)

    Do naszych czasów zachowano 8 samolotów. Zezłomowano jednak prototyp. Samoloty zachowano w muzeach w Monino, Uljanowsku i Sinsheim, oraz w Kazaniu, Samarze, Woroneżu, bazie Żukowski i w fabryce Tupolewa w Żukowskim.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleElephant Building w Bangkoku
    Next Article Triumph Mayflower – miniaturowa namiastka luksusu
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    25 marca 20238 Mins Read2K Views

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    By Michał Banach0
    23 marca 20232 Mins Read348 Views

    Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

    By Michał Banach0
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    By Michał Banach0
    13 marca 20234 Mins Read864 Views

    5 największych katastrof morskich w historii

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    25 lutego 20233 Mins Read7K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    Jednym z problemów na współczesny polu walki jest ochrona punktów dowodzenia, które zawsze są priorytetowymi…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    26 marca 2023

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    25 marca 2023

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    24 marca 2023

    Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    23 marca 2023

    Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    21 maja 20193 Mins Read3 Views

    Toyota 2000GT – pierwszy japoński supersamochód

    Z perspektywy czasu stare supersamochody produkowane np. w latach 60. nie robią już wrażenia pod…

    Gadgety
    8 lutego 20162 Mins Read32 Views

    Dlaczego w zatyczce długopisów jest otwór?

    Czy wiecie dlaczego zatyczkach długopisów albo pisaków jest mały otwór? Wbrew pozorom ma on bardzo…

    Artykuły
    18 kwietnia 20212 Mins Read29 Views

    Pirelli Tower – (prawie) włoski 9/11

    Znajdujący się niedaleko centrum Mediolanu wieżowiec Pirelli Tower (wł. Grattacielo Pirelli) jest jednym z wielu…

    Podróże
    5 grudnia 20202 Mins Read

    Zimowy urlop w Jaworkach

    Zima już tuż-tuż, a więc jeśli ktoś nie zaplanował jeszcze swojego zimowego urlopu to najwyższy…

    Artykuły
    23 marca 20174 Mins Read48 Views

    Złoty numer – jak zdobyć numer marzeń?

    Każdy z nas ma swoje ulubione liczby. Nawet jeśli na co dzień nie zdajemy sobie…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.