Zbudowany pod koniec XIX wieku Tower Bridge jest najsłynniejszym mostem w stolicy Wielkiej Brytanii. Jest to również cały czas jeden z ważniejszych mostów na Tamizie oraz obowiązkowy punkt do odwiedzenia podczas zwiedzania Londynu.
Historia mostu rozpoczęła się w latach 70. XIX wieku, wraz z rosnącym ruchem drogowym i pieszym w Londynie. Dotychczasowe przeprawy przez Tamizę – zwłaszcza London Bridge i Tower Subway były nie wystarczające. Dodatkowo problemem był brak mostów na wschód od London Bridge, zwłaszcza w pobliżu Tower of London.
W związku z tym w 1877 roku utworzono Special Bridge or Subway Committee, którego celem było opracowanie założeń dla nowej przeprawy przez Tamizę. Komitet rozpatrzył ponad 50 projektów, z których wiele nie spełniało jednak oczekiwań władz, a przede wszystkim wymogów stawianych przeprawie. Według założeń jedynym rozwiązaniem było zbudowanie mostu zwodzonego, który umożliwiałby ruch statków o wysokości do 41 m i szerokości 61 m. Dodatkowo sama konstrukcja miała nawiązywać swoim wyglądem do pobliskich zabudowań, zwłaszcza Tower of London.
Ostatecznie prace nad finalnym projektem powierzono zespołowi, na czele którego stanęli Sir John Wolfe Barry jako główny inżynier i Sir Horace Jones jako główny architekt. W 1885 roku brytyjski parlament autoryzował fundusze na budowę mostu, a już rok później ruszyły prace nad mostem.
W pierwszym etapie przygotowano betonowe fundamenty o masie 70 000 ton, na których zbudowano stalowe szkielety dwóch wież stanowiących główną część konstrukcji mostu. Wykorzystano około 11 000 ton stali. Wieże następnie obudowano kamiennymi ścianami i połączono na szczycie na stałe kładką. Budowa mostu nie była łatwa i trwała 8 lat. Oficjalne otwarcie mostu miało miejsce 30 czerwca 1894 roku. Tower Bridge ma 244 m długości, a w najwyższym punkcie 65 m wysokości. Standardowy prześwit pod mostem wynosi 8,6 m, a po podniesieniu 42,5 m. Koszt budowy wyniósł 1,184 mln funtów (współcześnie około 128 mln funtów, czyli 163,66 mln dolarów). W pracach budowlanych brało udział 432 robotników.
W toku eksploatacji Tower Bridge przeszedł wiele modernizacji dotyczących głównie mechanizmów podnoszących. Most jest również regularnie malowany, przy czym jego kolory różnią się w zależności od potrzeb. Początkowo most nie cieszył się specjalnie dobrą opinią, zwłaszcza ze względu na styl w jakim go zbudowano. Z upływem lat Tower Bridge stał się jednak najsłynniejszym londyńskim mostem. Obecnie oprócz funkcji transportowych w jego wieżach utworzono muzeum przedstawiające historię mostu na przestrzeni lat.
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.