SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Prora – olbrzymi nazistowski kurort nad Bałtykiem
    Prora - olbrzymi nazistowski kurort nad Bałtykiem
    Prora - olbrzymi nazistowski kurort nad Bałtykiem
    Artykuły

    Prora – olbrzymi nazistowski kurort nad Bałtykiem

    Michał BanachBy Michał Banach12 września 20195 komentarzy4 Mins Read
    W latach 1936-1939 na wyspie Rugia na Bałtyku rozpoczęto budowę olbrzymiego ośrodka wczasowego, który miał pomieścić 20 000 osób. Zbudowany na zlecenie władz III Rzeszy obiekt miał być idealnym kurortem dla pracowników fabryk budujących potęgę Niemiec. Wybuch II wojny światowej zaprzepaścił te plany. Dopiero współcześnie obiekt zaczyna spełniać rolę miejsca odpoczynku, ale tym razem dla wszystkich, a nie tylko wybranych jak w czasach III Rzeszy.

    Niespełnione marzenie

    W latach 30., kiedy do władzy w Niemczech doszli naziści, dosłownie wywrócono kraj i życie ludzi do góry nogami. Wszyscy musieli poświęcić się dla swojego nowego, wielkiego mocarstwa. Zdając sobie sprawę z tego, że pracownicy fabryk muszą kiedyś odpocząć, władze III Rzeszy zleciły w ramach programu Kraft durch Freude (pol. Siła przez Radość) budowę olbrzymiego ośrodka wczasowego nad Bałtykiem, który miał pomieścić 20 000 osób.

    Prora
    Prora

    Z jednej strony olbrzymi kurort miał być miejscem wypoczynku, ale z drugiej miał pomagać w indoktrynacji robotników i szerzeniu ducha narodowego socjalizmu. Na miejsce budowy wybrano wyspę Rugia, posiadającą wręcz idealną, prostą i płaską plażę. Projekt olbrzymiego kompleksu o długości ponad 4,5 km stworzył Clemens Klotz. Zaprojektowany przez niego kurort składać się miał z połączonych ze sobą w jeden ciąg 5-piętrowych bloków, a wokół miały powstać baseny, kino i teatr.

    Łącznie we wszystkich blokach miało znajdować się 10 000 dwuosobowych pokoi. Każdy z nich miał zawierać dwa łóżka, szafkę i zlew. Łazienki i toalety miały być wspólne. Co istotne, wszystkie pokoje miały mieć widok na morze. Kompleks otrzymał nazwę Prora, a prace nad nim ruszyły w 1936 roku. Przez 3 lata blisko 9000 robotników z całych Niemiec wznosiło olbrzymi kurort.

    Jeden z korytarzy Bloku nr. 1 przed remontem - zdjęcie z 2011 roku (fot. Wusel007/Wikimedia Commons)
    Jeden z korytarzy Bloku nr. 1 przed remontem – zdjęcie z 2011 roku (fot. Wusel007/Wikimedia Commons)

    W trakcie prac wprowadzano wiele zmian, m.in. teatr miał być zamieniony w aulę o pojemności… 20 000 osób. Dodatkowo projekt wnętrz kompleksu zmieniono tak, aby można go było przerobić w szpital. Gdy wybuchła II wojna światowa prace nad obiektem były na ukończeniu. Zbudowano wszystkie bloki mieszkalne i kino, ale nie rozpoczęto prac nad basenami i aulą.

    Robotnicy zaangażowani w prace nad Prorą zostali przeniesieni m.in. do Peenemünde, gdzie rozpoczęto budowę ośrodka badawczego pracującego nad rakietami V1 i V2. Kurort opustoszał i prawie do końca wojny świecił pustkami. Dopiero w 1945 roku w części niewykończonych pomieszczeń umieszczono uchodźców z bombardowanych miast.

    Prora, prawdopodobnie w 2004 roku (fot. Steffen Löwe)
    Prora, prawdopodobnie w 2004 roku (fot. Steffen Löwe)

    Nowe, powojenne życie

    Po zakończeniu wojny obiekt przejęła Armia Radziecka, która wykorzystała olbrzymi kompleks jako koszary, ale już w 1955 roku Prora trafiła w ręce wojsk NRD. Równocześnie rozebrano dwa skrajne bloki w północnej i południowej części kompleksu. Armia NRD wykorzystywała kompleks do końca lat 80. To właśnie w tym okresie nadano mu współczesny wygląd zewnętrzny – wcześniej, Rosjanie ogołocili obiekt dosłownie ze wszystkiego.

    W pierwszej połowie lat 90. część obiektu wykorzystywano jako schronienie dla uchodźców z Bałkanów, ale od 1993 roku Prora zaczęła popadać w ruinę. Lokalne władze podejmowały próby sprzedaży kompleksu, ale wysoka cena, historia i niezbyt urodziwa konstrukcja ośrodka zniechęcały potencjalnych inwestorów.

    Prora (fot. Klugschnacker/Wikimedia Commons)
    Prora (fot. Klugschnacker/Wikimedia Commons)

    Dopiero w 2004 roku Blok nr. 6 został sprzedany za sumę 625 tys. euro nieznanemu inwestorowi. W 2005 roku sprzedano Blok nr. 3, a nowy właściciel zamierzał wykorzystać go jako hotel. W 2006 roku sprzedano Bloki 1 i 2, które miały zostać przekształcone w apartamenty. W 2012 roku Blok 1 został ponownie sprzedany, tym razem za sumę 2,75 mln euro.

    Wcześniej, w 2006 roku Blok nr. 5 został odkupiony przez władze federalne i przekształcony w hostel dla młodzieży, uruchomiony w lipcu 2011 roku. W 2013 roku rozpoczęto żmudne prace nad odbudową kompleksu. Obecnie cztery bloki są odbudowywane, jeden jest wykorzystywany jako hostel a pozostałe trzy popadają w ruinę. Według dostępnych informacji remont pierwszych 4 bloków zakończy się do 2022 roku.

    Prora (fot. Georg Wiora/Wikimedia Commons)
    Prora (fot. Georg Wiora/Wikimedia Commons)
    Prora (fot. pixabay.com)
    Prora (fot. pixabay.com)
    Prora (fot. pixabay.com)
    Prora (fot. pixabay.com)
    Prora (fot. pixabay.com)
    Prora (fot. pixabay.com)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleMilitaria – Wystawa Historyczna w Targach Lublin
    Next Article Niszczyciele typu Friesland – z Holandii do Peru
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.