SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Polskie okręty rakietowe typu Orkan
    Polskie okręty rakietowe typu Orkan
    Polskie okręty rakietowe typu Orkan
    Artykuły

    Polskie okręty rakietowe typu Orkan

    Michał BanachBy Michał Banach23 maja 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Zbudowane na początku lat 90. trzy okręty rakietowe projektu Orkan – ORP Orkan, ORP Piorun i ORP Grom to obecnie prawdopodobnie najlepiej uzbrojone okręty Polskiej Marynarki Wojennej. Niestety miano to noszą wysłużone okręty, które powinny zostać gruntownie zmodernizowane albo wręcz zastąpione nowszymi jednostkami.

    Geneza

    Polska Marynarka Wojenna w okresie PRL przyjęła formę organizacyjną typową dla Państw Bloku Wschodniego. Trzon floty oprócz kilku dużych jednostek nawodnych stanowiły liczne małe jednostki rakietowe, które miały stanowić trzon sił uderzeniowych floty. Podstawowymi jednostkami tego typu przez długi czas były kutry rakietowe projektu 205 Osa. Jednostki te był jednak małe i przenosiły słabe uzbrojenie.

    ORP Piorun (fot. konflikty.pl)
    ORP Piorun (fot. konflikty.pl)

    W 1972 roku podjęto decyzję o zbudowaniu okrętów rakietowych w Polskich stoczniach. Stworzono projekt takiej jednostki, oznaczony jako projekt 665 i rozpoczęto prace nad rozpoczęciem budowy. Program szybko napotkał jednak na trudności, głównie z pozyskaniem nowoczesnego uzbrojenia z ZSRR. Rosjanie niechętnie podchodzili do budowy okrętów przez swoich sojuszników i woleli sprzedawać im własne jednostki.

    W 1979 roku program budowy okrętów rakietowych projektu 665 został więc wstrzymany. Zamiast tego zakupione zostały 4 okręty rakietowe projektu 1241RE. Nie spełniały one jednak wszystkich oczekiwań floty, przez co pomysł budowy własnych jednostek regularnie wracał, ale bez możliwości realizacji. Z czasem problemem stały się coraz mniejsze fundusze na zakup takich jednostek.

    ORP Grom i wycofany z eksploatacji ORP Rolnik (fot. Michal Derela)
    ORP Grom i wycofany z eksploatacji ORP Rolnik (fot. Michal Derela)

    Sytuacja uległa zmianie po przemianach politycznych w 1990 roku. Przez krótki czas Polskie władze zakładały, że Polska będzie neutralna pomiędzy dwoma blokami politycznymi i będzie mogła czerpać korzyści z zakupów uzbrojenia zarówno w Rosji jak i na zachodzie. W tym czasie pojawił się pomysł odkupienia od Niemiec kadłubów trzech niedokończonych jednostek projektu 151 i wykończenia ich w kraju poprzez instalację rosyjskiego uzbrojenia.

    Okręty rakietowe projektu 660 typu Orkan

    Kadłuby zakupiono od stoczni VEB Peenewerft i przeholowano do Stoczni Północnej w Gdańsku, gdzie rozpoczęto proces wyposażania jednostek. Niestety również i tym razem pomysł zakupu uzbrojenia w postaci pocisków manewrujących Ch-35 w Rosji zakończył się fiaskiem. Nie mogąc pozyskać innego uzbrojenia i z powodu coraz mniejszych funduszy, podjęto decyzję o wprowadzeniu okrętów do służby bez uzbrojenia i zamontowanie go w przyszłości w „sprzyjających okolicznościach”.

    ORP Grom i wycofany z eksploatacji ORP Metalowiec (fot. Arek1979/Wikimedia Commons)
    ORP Grom i wycofany z eksploatacji ORP Metalowiec (fot. Arek1979/Wikimedia Commons)

    Okręty rakietowe projektu 660 typu Orkan jak określane to jednostki mają 48,9 m długości i wyporność 369 ton. Napęd zapewniają 3 silniki diesla M520 o mocy 5400 KM każdy, zapewniające prędkość maksymalną 36 węzłów (podczas testów ORP Orkan osiągnął 38,5 węzła) oraz zasię 4500 mil morskich (8335 km km) przy prędkości 13 węzłów. Załoga składa się z 36 oficerów i marynarzy. Uzbrojenie podstawowe w momencie wejścia do służby składało się z uniwersalnej armaty morskiej AK-176M kalibru 76,2 mm, wielolufowego działka AK-630 kalibru 30 mm oraz wyrzutni pocisków przeciwlotniczych FAM-14 z takietami Strzała-2M. Wyposażenie elektroniczne składało się z stacji radiolokacyjnej NUR-27XA i radaru nawigacyjnego SRN-443XTA.

    Pierwszy do służby 18 września 1992 roku wszedł ORP Orkan, dwa lata później 11 marca 1994 roku dołączył do niego ORP Piorun, a 28 kwietnia 1995 roku ORP Grom. W pierwszych latach okręty wykorzystywane były do zadań patrolowych i szkoleniowych jako jednostki artyleryjskie. Dopiero w 2006 roku podpisano z firmą Thales kontrakt na modernizację i dozbrojenie okrętów typu Orkan.

    ORP Grom (fot. Ciacho5/Wikimedia Commons)
    ORP Grom (fot. Ciacho5/Wikimedia Commons)

    Pierwszy etap modernizacji polegający na wymianie wyposażenia elektronicznego przeprowadzono w latach 2008-2009. W miejsce dotychczasowych radarów zainstalowano wielozadaniową stację radarową Sea Giraffe 3-D, system walki elektronicznej Breń oraz łącze wymiany danych Link-11. Wymieniono także systemy kierowania ogniem i pozostałe wyposażenie elektroniczne. Do 2015 roku okręty uzbrojone był tymczasowo w przeciwokrętowe pociski RBS15 Mk 2, zamienione następnie na wersję RBS15 Mk 3. Każdy z okrętów przenosi 8 takich pocisków, a łącznie zakupiono ich 36. Mają one zasięg 200 km.

    Instalacja uzbrojenia i modernizacja znacząco zwiększyły możliwości bojowe nie tylko samych okrętów ale również całej Polskiej Marynarki Wojennej. Okręty typu Orkan stały się najlepiej uzbrojonymi okrętami polskiej floty, jednak nie oznacza to, że są to bardzo dobre jednostki.

    ORP Orkan (fot. Pomuchelskopp/Wikimedia Commons)
    ORP Orkan (fot. Pomuchelskopp/Wikimedia Commons)

    Po latach eksploatacji wysłużone kadłuby i siłownie okrętów wymagają gruntownych remontów, na które nie ma środków finansowych. Program dalszej modernizacji planowany na lata 2018-2023 nigdy się nie rozpoczął a w 2020 roku został skasowany (bez podejmowania innych, konkretnych działań).

    Obecnie okręty te cały czas stanowią trzon floty, ale ich możliwości bojowe stopniowo się zmniejszają wraz z starzeniem się konstrukcji i brakiem perspektyw na modernizację techniczną okrętów. Samo uzbrojenie okrętów prezentuje wysoki poziom. Nie wiadomo jaki los czeka okręty tego typu w perspektywie najbliższych kilkunastu lat. Na pewno pozostaną w eksploatacji tak długo jak to będzie możliwe.

    ORP Grom (fot. konflikty.pl)
    ORP Grom (fot. konflikty.pl)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleAmerykańskie działa kolejowe floty 14″/50 caliber railway gun
    Next Article Krótka historia drzwi obrotowych
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    D-1 Cykacz – pierwszy projekt Jerzego Dąbrowskiego

    16 stycznia 20232 Mins Read

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.