SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Pancerniki Tillmana – pancerniki, które miały rządzić wszystkimi pancernikami
    Pancerniki Tillmana - pancerniki, które miały rządzić wszystkimi pancernikami
    Pancerniki Tillmana - pancerniki, które miały rządzić wszystkimi pancernikami
    Artykuły

    Pancerniki Tillmana – pancerniki, które miały rządzić wszystkimi pancernikami

    Michał BanachBy Michał Banach1 kwietnia 2021Updated:1 kwietnia 2021Brak komentarzy6 Mins Read
    Początek XX wieku zapoczątkował wyścig zbrojeń morskich. Każdy kolejny pancernik był większy i lepszy od poprzedniego, ale nie było widać końca tych zmian. Benjamina Tillmana postanowił to zmienić i postanowił zaprojektować największe pancerniki jakie tylko się dało. Tak (prawie) powstały Pancerniki maksymalne Tillmana.

    Zapoczątkowany po zbudowaniu brytyjskiego HMS Dreadnought wyścig zbrojeń w budowie nowych pancerników sprawił, że w ciągu kilku lat wszystkie duże floty na świecie zaczęły zamawiać kolejne, coraz większe okręty tej klasy. Często zamiast projektować okręty od podstaw, po prostu powiększano projekty wcześniejszych okrętów i nieznacznie je dostosowywano. Sprawiało to, że rządy wydawały coraz więcej pieniędzy na nowe okręty, a mimo to flotom cały czas brakowało okrętów.

    Tillman I
    Tillman I

    Proces ten nie ominął USA, gdzie w latach 1910-1912 do służby weszły 4 typy pancerników, każdy liczący po dwie jednostki. W stoczniach powstawały jednak kolejne okręty również budowane w podobny sposób – jeden typ po dwa okręty. Sytuacja ta bardzo irytowała polityków, którzy musieli organizować budżety dla US Navy pozwalające na pokrycie kosztów budowy coraz nowszych i większych okrętów. W szczególności zwrócił na to uwagę Benjamin Tillman, który zasiadał w komisji odpowiedzialnej za przyznawanie funduszy na budowę nowych okrętów.

    Tillman wpadł na szalony i genialny pomysł. Widząc jak duże sumy pieniędzy trafiają do stoczni budujących nowe pancerniki, postanowił przekierować część tych środków do stanu z którego się wywodził, czyli Karoliny Południowej, gdzie powstawały nowe stocznie. Aby to zrobić, poprosił w 1912 roku Bureau of Construction and Repair, odpowiedzialne za projekty nowych okrętów, o przygotowanie koncepcji największych możliwych do zbudowania pancerników.

    Tillman II
    Tillman II

    Zamysł był prosty – okręty miały być największe z największych, najlepiej uzbrojone i najlepiej opancerzone, tak aby nie było potrzeby budowania kolejnych okrętów (nie przyszło mu do głowy, że każdy projekt pancernika był tworzony w podobny sposób, z tą różnicą, że trzymano się mniej lub bardziej racjonalnych rozmiarów okrętów). Teoretycznie projekty nie miały ograniczeń, ale w praktyce pojawiło się ograniczenie w rozmiarze, związane z wielkością śluzy Kanału Panamskiego, która miała 305 m długości i 34 m szerokości. Tym samym pancerniki mogły mieć maksymalnie 297 m długości i 33 m szerokości, a zanurzenie nie mogło przekraczać 12 m.

    Żaden projekt nie powstał, ale w 1916 roku Tillman ponownie wrócił do tego pomysłu. Tym razem C&R odpowiedziało przygotowaniem 3 projektów olbrzymich okrętów (określane potocznie jako Tillman I, II i III) o wyporności od 57 600 ton do 63 500 ton. Projekty przygotowano 13 grudnia 1916 roku, a 29 grudnia 1916 roku zaprezentowano jeszcze jeden projekt (Tillman IV) okrętu o wyporności 72 600 ton.

    Tillman III
    Tillman III

    Trzy pierwsze koncepcje odrzucono jako kiepskie, ale czwarta została uznana za wartą dalszego rozważenia. Na jej podstawie stworzono 2 dodatkowe projekty (Tillman IV-1 i IV-2), różniące się zastosowaniem nowych, cięższych armat kalibru 457 mm w innej konfiguracji wież niż dotychczas. Okręty miały być olbrzymie. Blisko 297 m długości, 33 m szerokości i zanurzenie 10 m, a wyporność miała wynosić 80 000 ton – warto w tym miejscu dodać, że największe zbudowane w USA pancerniki typu Iowa miały 40 800 ton wyporności, a największy zbudowany w historii pancernik – Yamato, miał wyporność 65 000 ton – wyporność projektowa.

    Z wszystkich tych projektów najbardziej zwariowanym był jednak Tillman IV, który uzbrojony był w 24 działa kalibru 406 mm, umieszczone w… czterech wieżach po 6 dział każda (sic!). W tych czasach trzydziałowe wieże był dopiero nowością, a co dopiero liczące 6 dział (ostatecznie w historii tylko kilka pancerników uzbrojono w czterodziałowe wieże).

    Tillman IV
    Tillman IV

    Rysunki nowych okrętów przedstawiono w Kongresie, ale nie wzbudziły one zachwytu z powodu obaw przed kosztami budowy takich okrętów. Dodatkowo, 3 lipca 1918 roku Benjamin Tillman zmarł, przez co projekt natychmiast trafił do… Spring Styles books, czyli specjalnych zbiorów projektów okrętów, które C&R przechowywało z myślą o przyszłych projektach. Plany te wykorzystywano przy pracach nad okrętami, które miały faktycznie wejść do służby. Pewne pojedyncze wnioski z projektów maksymalnych pancerników wykorzystano przy pracach nad m.in. pancernikami pierwszego typu South Dakota, których nigdy nie zbudowano.

    Pancerniki Maksymalne nigdy nie powstały, ale gdyby jednak spróbowano je zbudować, okręty te byłyby po prostu olbrzymie, znacznie większe niż jakiekolwiek inne okręty. Jedynie niemieckie pancerniki typu H (których też nigdy nie zbudowano) mogły się z nimi równać pod względem rozmiaru, oraz może jakieś szalone projekty naszkicowane dosłownie na serwetkach. Czy takie okręty miałyby sens? Zdecydowanie nie. Ze względu na ich rozmiar, byłyby łatwym celem dla samolotów (chociaż równocześnie miałyby wystarczająco dużo miejsca na pokładach aby zainstalować potężne uzbrojenie przeciwlotnicze), a do tego byłyby wyjątkowo trudne w obsłudze, nie wspominając o kosztach.

    Tillman IV-1
    Tillman IV-1
    Tillman IV-2
    Tillman IV-2

    Warto dodać, że od początku było raczej wiadome, że pancerniki maksymalne nie mają sensu, jednak przedstawiciele US Navy postanowili zagrać w grę Tillmana, widząc w niej szansę na zdobycie funduszy na budowę faktycznych porządnych okrętów.

    Tillman I Tillman II Tillman III Tillman IV
    Data powstania projektu 13 grudnia 1916 roku 13 grudnia 1916 roku 13 grudnia 1916 roku 29 grudnia 1916 roku
    Wyporność 70 000 ton 70 000 ton 63 500 ton 80 000 ton
    Długość 297 m 297 m 297 m 297 m
    Szerokość 33 m 33 m 33 m 33 m
    Zanurzenie 10 m 10 m 10 m 10 m
    Prędkość maksymalna 26,5 węzła 26,5 węzła 30 węzłów 25,2 węzła
    Uzbrojenie główne 12 dział kalibru 406 mm w 4 trzydziałowych wieżach 24 działa kalibru 406 mm w 4 sześciodziałowych wieżach 12 dział kalibru 406 mm w 4 trzydziałowych wieżach 24 działa kalibru 406 mm w 4 sześciodziałowych wieżach
    Opancerzenie pasa burtowego 229-457 mm 178-330 mm 178-330 mm 203-483 mm

     

    Tillman IV-1 Tillman IV-2 Iowa Yamato
    Data powstania projektu 30 stycznia 1917 roku 30 stycznia 1917 roku 1938 rok 1937 rok
    Wyporność 80 000 ton 80 000 ton 45 000 ton 65 000 ton
    Długość 297 m 297 m 265,5 m 263 m
    Szerokość 33 m 33 m 33 m 39 m
    Zanurzenie 10 m 10 m 11 m 11 m
    Prędkość maksymalna 25,2 węzła 25,2 węzła 33 węzły 27 węzłów
    Uzbrojenie główne 13 dział kalibru 457 mm w 5 dwudziałowych wieżach i 1 trzydziałowej wieży 15 dział kalibru 457 mm w 5 trzydziałowych wieżach 9 dział kalibru 406 mm w trzech trzydziałowych wieżach 9 dział kalibru 460 mm w 3 trzydziałowych wieżach
    Opancerzenie pasa burtowego 203-406 mm 203-406 mm 307 mm 410 mm

     

    Benjamin Tillman
    Benjamin Tillman

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleZamek w Malborku – największy średniowieczny zamek na świecie
    Next Article Montech Monster, czyli oryginalny wynalazek Jean Auberta
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.