SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      27 września 2023

      Kolejkowo – świat w miniaturze

      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » HMS Dreadnought – pancernik który zmienił świat
    Artykuły

    HMS Dreadnought – pancernik który zmienił świat

    Michał BanachBy Michał Banach10 lutego 2016Updated:2 lipca 20193 komentarze15 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    HMS Dreadnought - pancernik który zmienił świat
    HMS Dreadnought - pancernik który zmienił świat
    Zbudowany w 1906 roku brytyjski pancernik HMS Dreadnought jest najsłynniejszym okrętem tej klasy na świecie oraz jednostką, która już w momencie rozpoczęcia budowy sprawiła, że wszystkie starsze pancerniki stały się przestarzałe. Okręt ten dał nazwy klas pancerników – dreadnought i pre-dreadnoght.

    Geneza

    Początkowy rozwój pancerników przebiegał bardzo szybko. Okręty te w ciągu zaledwie kilkunastu lat przeszły metamorfozę z wielorzędowych drewnianych okrętów liniowych w potężne wielowieżowe pancerne okręty wojenne dosłownie najeżone działami.

    HMS Dreadnought
    HMS Dreadnought

    Najgorętszy okres ich rozwoju przypadł na przełom XIX i XX wieku. Nowe technologie pozwalały na budowę coraz większych, lepiej uzbrojonych i opancerzonych oraz coraz szybszych okrętów. Trwający od kilku lat wyścig zbrojeń sprawił, że wszystkie znaczące floty na świecie szukały nowego sposobu na zyskanie przewagi.

    Praktycznie równocześnie w kilku krajach zaczęto dostrzegać olbrzymią wadę ówczesnych pancerników. Okręty budowane pod koniec XIX wieku i na początku XX posiadały bardzo potężne uzbrojenie składające się z dział różnego kalibru. Wyróżniano przede wszystkim artylerię ciężką, umieszczoną w wieżach i składającą się z 2-4 dział kalibru około 305 mm oraz kilka do kilkunastu dział artylerii średniej kalibru np. 254 mm.

    Francuski pre-dreadnought Charles Martel zwodowany w 1893 roku i wprowadzony do służby w 1897 roku. Okręt miał 115 m długości i wyporność 11 640 ton. Uzbrojony był w 2 armaty kalibru 305 mm, 2 kalibru 274 mm i 8 kalibru 138 mm. Zezłomowano go w 1922 roku.
    Francuski pre-dreadnought Charles Martel zwodowany w 1893 roku i wprowadzony do służby w 1897 roku. Okręt miał 115 m długości i wyporność 11 640 ton. Uzbrojony był w 2 armaty kalibru 305 mm, 2 kalibru 274 mm i 8 kalibru 138 mm. Zezłomowano go w 1922 roku.

    Ze względu na ograniczenia ówczesnych przyrządów obserwacyjnych, skuteczny zasięg ostrzału był równy dla wszystkich dział i mniejszy od ich maksymalnych możliwości. Brak złożonych systemów kierowania ogniem sprawiał, że jedynym sposobem na wycelowanie było po prostu wstrzelenie się w cel.

    Francuski pre-dreadnought Magenta zwodowany w 1890 roku i wprowadzony do służby w 1893 roku. Zezłomowano go w 1910 roku. Okręt miał 99 m długości i wyporność 10 500 ton. Uzbrojony był w 4 armaty kalibru 340 mm i 17 armat kalibru 138 mm.
    Francuski pre-dreadnought Magenta zwodowany w 1890 roku i wprowadzony do służby w 1893 roku. Zezłomowano go w 1910 roku. Okręt miał 99 m długości i wyporność 10 500 ton. Uzbrojony był w 4 armaty kalibru 340 mm i 17 armat kalibru 138 mm.

    Niestety pojawiał się wówczas spory problem. Fontanny wody wyrzucane w miejscu upadku pocisku na dużych odległościach wyglądały tak samo, niezależnie od pocisku. Artylerzyści nie mogli więc dobrze ocenić który pocisk gdzie trafił. Dodatkowo szybkostrzelne działa artylerii średniej, wykorzystywane zwykle do zalewania wrogich okrętów pociskami nie były w stanie wyrządzić coraz nowszym pancernikom większej szkody.

    W trakcie rozważań nad przyszłością okrętów wojennych oficerowie flot USA czy też Wielkiej Brytanii uznali, że głównym zadaniem marynarki wojennej jest zabezpieczenie handlu morskiego, tras żeglugowych oraz zwalczanie jednostek, które będą próbowały przejąć kontrolę nad danym akwenem.

    Francuski pre-dreadnought Charlemagne zwodowany w 1895 roku i wprowadzony do służby w 1897 roku. Wycofano go z eksploatacji w 1917 roku i zezłomowano w 1923. Okręt miał 117 m długości i wyporność 11 275 ton. Uzbrojony był w 4 działa kalibru 305 mm, 10 kalibru 138 mm, 8 kalibru 100 mm i 20 kalibru 47 mm.
    Francuski pre-dreadnought Charlemagne zwodowany w 1895 roku i wprowadzony do służby w 1897 roku. Wycofano go z eksploatacji w 1917 roku i zezłomowano w 1923. Okręt miał 117 m długości i wyporność 11 275 ton. Uzbrojony był w 4 działa kalibru 305 mm, 10 kalibru 138 mm, 8 kalibru 100 mm i 20 kalibru 47 mm.

    Uznano również, że zadania te będą wypełniać głównie krążowniki i mniejsze jednostki, znacznie szybsze od pancerników. Te ostatnie miały natomiast zająć się walką z innymi pancernikami, a dopiero potem atakowaniem mniejszych okrętów. Jednym słowem pancerniki pełniły rolę strategiczną w uzyskiwaniu dominacji na morzu.

    Bitwa pod Cuszimą

    W maju 1905 roku miała miejsce bitwa pod Cuszimą. Starcie między olbrzymią rosyjską flotą i nieco mniejszą, ale za to znacznie lepiej dowodzoną i wyszkoloną flotą japońską. Odmieniło ono sposób myślenia o wykorzystaniu okrętów wojennych, zwłaszcza tych najcięższych jakimi były pancerniki.

    Rosyjski pre-dreadnought Orjel (pol. Orzeł) po bitwie pod Cuszimą i przejęciu przez Japończyków. Był to jeden z 5 pancerników typu Borodino. Zwodowano go 8 lipca 1902 roku i wprowadzono do służby w październiku 1904 roku. Okręt miał 121 m długości i wyporność 14 200 ton. Uzbrojenie składało się z 4 dział kalibru 304 mm, 12 kalibru 152 mm, 20 kalibru 75 mm i 20 kalibru 47 mm. Ze służby wycofano go w 1922 roku.
    Rosyjski pre-dreadnought Orjel (pol. Orzeł) po bitwie pod Cuszimą i przejęciu przez Japończyków. Był to jeden z 5 pancerników typu Borodino. Zwodowano go 8 lipca 1902 roku i wprowadzono do służby w październiku 1904 roku. Okręt miał 121 m długości i wyporność 14 200 ton. Uzbrojenie składało się z 4 dział kalibru 304 mm, 12 kalibru 152 mm, 20 kalibru 75 mm i 20 kalibru 47 mm. Ze służby wycofano go w 1922 roku.

    Starcie miało miejsce na otwartych wodach, daleko od lądu. W związku z tym okręty wykorzystywały maksymalny skuteczny zasięg swoich dział i przewagę mogła uzyskać jedynie strona, która lepiej manewrowała swoimi jednostkami. W trakcie walk okazało się, że przewagę zyskują również okręty, które są w stanie szybciej wstrzelić się w cel wykorzystując artylerię główną największego kalibru.

    Japońska flota posiadające lepiej wyszkolonych marynarzy a także szybsze i nieco zwrotniejsze okręty, bez trudu rozbiła rosyjską flotę zatapiając 21 jednostek w tym 6 pancerników. Straty poniesione przez obie strony były kompletnie nie porównywalne. Japończycy utracili zaledwie 117 marynarzy i 3 torpedowce, natomiast Rosjanie mieli 4380 zabitych, 21 zatopionych okrętów wojennych oraz 7 przejętych.

    Jeden z 5 pancerników typu Borodino
    Jeden z 5 pancerników typu Borodino

    Skutki bitwy tylko potwierdziły teorię która zaczęła rodzić się na początku wieku, że pancerniki muszą posiadać więcej ciężkich dział i że dotychczasowa ilość (4-6 armat) była stanowczo za mała. Ponadto prędkość zapewnia lepszą ochronę przed pociskami niż gruby pancerz, który i tak ustąpi najcięższym pociskom.

    1 2 3
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticlePodwodni tropiciele – patronat
    Next Article Człowiek i pies oraz samolot – zdjęcie
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    26 września 202318 Mins Read511 Views

    Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    By Michał Banach0
    24 września 20234 Mins Read1 Views

    Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    By Michał Banach0
    19 września 20233 Mins Read4 Views

    Short Seamew – wielbłąd wśród koni wyścigowych

    By Michał Banach0
    17 września 20233 Mins Read77 Views

    Junkers D.I – pierwszy niemiecki myśliwiec o metalowej konstrukcji

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    28 września 202313 Mins Read

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    W historii ZSRR powstało wiele samolotów, które swoimi rozmiarami przewyższały konstrukcje z innych krajów. Na…

    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 września 2023

    Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    29 września 2023

    Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

    28 września 2023

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    27 września 2023

    Kolejkowo – świat w miniaturze

    26 września 2023

    Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    13 września 20154 Mins Read

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    9 grudnia 20203 Mins Read

    Koncepcyjne Fordy Aurora I i Aurora II z lat 60.

    Lata 60. były czasem motoryzacyjnej rewolucji. Z jednej strony samochody zyskiwały coraz większą popularność, z…

    Biznes
    3 lipca 20212 Mins Read

    Sprzedaż auta skupowi coraz lepszą ofertą

    Skup aut nie zawsze kojarzył się nam z czymś dobrym. Bywały czasy, w którym skupy aut bardzo zaniżały ceny aut, co często odpychało nas od chęci współpracy. Na szczęście te czasy minęły i dziś możemy cieszyć się na nowo współpracą, na wysokim poziomie. Podyktowane jest to chęcią zrozumienia rynku przez firmy, które muszą oferować nam dobre warunki na zakup auta, jeśli chcą skupować dobre auta. Skutkiem tego, warto przed wystawieniem swojego ogłoszenia za auto, pierw skontaktować się ze skupem, aby wycenić swoje aktualne auto.

    Lifestyle
    23 listopada 20193 Mins Read

    Rozpoczynasz poszukiwania świątecznych prezentów? Oto kilka propozycji dla dziadka

    W obliczu nieubłaganie zbliżających się świąt Bożego Narodzenia każdy z nas stoi przed dylematem -…

    Artykuły
    13 kwietnia 20157 Mins Read

    Apollo 13 – najbardziej udana porażka NASA

    W latach 60. minionego stulecia, w USA rozpoczęto program kosmiczny Apollo. Jego celem było lądowanie…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.