SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read673 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      31 marca 2023

      Samolot szkolno-akrobacyjny LWD Zuch

      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read673 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      31 marca 2023

      Samolot szkolno-akrobacyjny LWD Zuch

      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read84 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      31 marca 2023

      Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read30 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      31 marca 2023

      Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read177 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      30 marca 2023

      LEGO Orchidea (10311) – recenzja

      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Artykuły

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Michał BanachBy Michał Banach24 stycznia 2023Brak komentarzy5 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Pancernik Mikasa - ostatni zachowany predreadnought
    Pancernik Mikasa - ostatni zachowany predreadnought
    Zbudowany w 1900 roku pancernik Mikasa był w swoim czasie jednym z najnowocześniejszych okrętów liniowych na świecie. Chociaż szybko został zdeklasowany, zapisał się w historii jako ostatni zachowany predreadnought. Okręt (albo raczej to co z niego zostało) zachowano w Yokosuce, gdzie można go zwiedzać.

    Wnioski płynące z wojny chińsko-japońskiej (1894-1895) sprawiły, że dowództwo japońskiej floty podjęło decyzję o rozbudowie floty w oparciu o nowe okręty wojenne. Z racji tego, że podczas tego konfliktu wykorzystywano m.in. okręty zbudowane we Francji w oparciu o ideę Jeune École, czyli Młodej szkoły, które niezbyt się sprawdziły w praktyce, nowe okręty wojenne postanowiono zamówić w Wielkiej Brytanii. W tym czasie japońskie stocznie nie były jeszcze gotowe do budowy tak dużych okrętów wojennych.

    Pancernik Mikasa
    Pancernik Mikasa

    Program rozbudowy floty zakładał zbudowanie 6 nowych pancerników i 6 krążowników pancernych (a dokładnie zbudowanie nowych 4 pancerników i 4 krążowników w Wielkiej Brytanii, oraz po jednym krążowniku we Francji i Niemczech, a dopełnieniem programu były już zbudowane w Wielkiej Brytanii pancerniki typu Fuji). Środki finansowe na ich budowę miały pochodzić z reparacji zapłaconych przez Chiny po przegranej wojnie. Zamówienia na nowe okręty złożono w kilku stoczniach. Wśród zamówionych okrętów znalazły się ostatecznie pancernik Asahi, dwa pancerniki typu Shikishima i pancernik Mikasa. Ten ostatni zbudowany został z uwzględnieniem wniosków z prac nad pozostałymi okrętami.

    Zamówienie na Mikasę złożono 26 września 1898 roku, a stępkę położono 24 stycznia 1899 roku w stoczni Vickers, Sons & Maxim w Barrow-in-Furness w Wielkiej Brytanii. Wodowanie miało miejsce 8 listopada 1900 roku, a do służby okręt wszedł 1 marca 1902 roku. Pancernik został zaprojektowany w oparciu o zmodyfikowane plany pancerników typu Formidable. Koszt budowy wyniósł 880 000 funtów (współcześnie około 101,6 mln funtów), czyli 8,8 mln jenów.

    Pancernik Mikasa
    Pancernik Mikasa

    Okręt miał 131,7 m długości i 15 380 ton wyporności. Napęd stanowiły dwa silniki parowe o mocy 15 000 ihp, zapewniające prędkość maksymalną 18 węzłów oraz zasięg 9000 mil morskich (17 000 km) przy prędkości 10 węzłów. Pancerz z stali pancernej Kruppa miał grubość 102-229 mm w pasie burtowym, 51-76 mm na pokładzie, 203-254 mm na wieżach, 203-356 mm na barbetach, 102-356 mm na mostku i 51-152 mm na kazamatach. Załoga liczyła 836 oficerów i marynarzy.

    Uzbrojenie składało się z 4 dział kalibru 305 mm w dwóch wieżach (w praktyce były to obrotowe barbety z pełną zabudową, a nie typowe wieże działowe), 14 dział kalibru 152 mm, 20 dział kalibru 76 mm, 12 dział kalibru 47 mm i 4 wyrzutni torped kalibru 450 mm. Pancernik otrzymał dalmierze Barr & Stroud FA3 pozwalające na prowadzenie skutecznego ognia na dystansie 7300 m. Ponadto okręty posiadały teleskopowe celowniki o powiększeniu 24x.

    Pancernika Mikasa w 1905 roku
    Pancernika Mikasa w 1905 roku

    Pancernik Mikasa wyruszył z Wielkiej Brytanii do Japonii 13 marca 1902 roku. Początkowo kariera okrętu była spokojna. Przełomem był wybuch wojny rosyjsko-japońskiej w 1904 roku. Okręt wziął udział w bitwie o Port Arthur 9 lutego 1904 roku. W trakcie starcia załoga pancernika prowadziła nieskuteczny ogień w kierunku kilku rosyjskich okrętów i nie odniosła większych sukcesów. Japoński okręt został trafiony dwoma pociskami, które zraniły 7 członków załogi.

    Kolejnym starciem, w którym okręt wziął udział był pojedynek z rosyjskim pancernikiem Pietropawłowsk 13 kwietnia. Zanim jednak doszło do wymiany ognia, rosyjski okręt zawrócił do Port Arthur i… wszedł na japońską minę, która doprowadziła do eksplozji jednego z magazynów amunicji i zatonięcia okrętu. 10 sierpnia 1904 roku Mikasa wziął udział w bitwie na Morzu Żółtym. W trakcie walk został trafiony przez 20 pocisków, które uszkodziły jedną z wież dział kalibru 305 mm, oraz doprowadziły do śmierci 125 członków załogi. Również i tym razem japoński okręt nie zadał rosyjskim jednostkom większych uszkodzeń.

    Pancernik Mikasa w 1908 roku
    Pancernik Mikasa w 1908 roku

    27 maja 1905 roku Mikasa wziął udział w Bitwie pod Cuszimą. Podczas tej bitwy (zwycięskiej dla Japończyków) pancernik doznał lekkich uszkodzeń, gdy doszło do przedwczesnej eksplozji pocisku w lufie działa kalibru 305 mm, a jedno działo kalibru 152 mm zostało uszkodzone przez rosyjski pocisk. Łącznie okręt otrzyma 40 trafień, które nie uszkodziły mocno okrętu, ale doprowadziły do śmierci 113 członków załogi. W trakcie bitwy Mikasa wystrzeliła 124 pociski kalibru 305 mm i zajęła drugie miejsce po pancerniku Asahi.

    Było to ostatnie starcie w jakim Mikasa wzięła udział. W nocy z 11 na 12 września 1905 roku doszło do nagłego pożaru i eksplozji magazynu amunicji, gdy Mikasa znajdowała się w porcie Sasebo. W wyniku eksplozji okręt zatonął a 251 członków załogi zginęło. Po zatonięciu okrętu podjęto decyzję o jego wydobyciu, co nastąpiło 7 sierpnia 1906 roku. Po trwających dwa lata pracach remontowych i połączonej z nimi modernizacji, prowadzonych w Arsenal Sasebo, Mikasa wróciła do służby 24 sierpnia 1908 roku.

    Mikasa w latach 50. przed odbudową
    Mikasa w latach 50. przed odbudową

    Podczas I wojny światowej okręt wykorzystywano jako pancernik obrony wybrzeża. W 1921 roku Mikasa wziął udział w japońskiej interwencji podczas rosyjskiej wojny domowej. 23 września 1923 roku podjęto decyzję o wycofaniu okrętu ze służby na mocy postanowień Traktatu waszyngtońskiego. Równocześnie uznano, że pancernik powinien zostać zachowany jako okręt-muzeum. Po stosownych przeróbkach, Mikasa został udostępniony zwiedzającym 12 listopada 1926 roku w porcie Yokosuka. Kadłub okrętu zabetonowano przy nabrzeżu.

    Okręt przetrwał II wojnę światową, ale po jej zakończeniu został znacznie uszkodzony i rozgrabiony. Zdezelowany wrak przykuł w 1955 roku uwagę amerykańskiego biznesmena Johna Rubina, który zainicjował kampanię na rzecz odbudowy okrętu. W prace zaangażował się również admirał Chester W. Nimitz.

    Mikasa jako okręt-muzeum
    Mikasa jako okręt-muzeum

    Po intensywnych pracach remontowych, zabetonowany kadłub Mikasa częściowo rozebrano, a nadbudówki odbudowano i przystosowano ponownie do pełnienia roli muzeum. Mikasa został ponownie udostępniony zwiedzającym w 1961 roku. Obecnie pancernik cały czas pełni funkcję okrętu-muzeum i jest dostępny do zwiedzania. Jest to ostatni zachowany predreadnought na świecie, oraz ostatni brytyjski pancernik jaki zachowano.

    Jako ciekawostkę warto dodać, że okręt ten dostępny jest również w grze World of Warships – możecie skorzystać z tego linku, aby założyć nowe konto lub wrócić do gry i uzyskać dodatkowe bonusy.

    Pancernik Mikasa w 1902 roku
    Pancernik Mikasa w 1902 roku
    Pancernik Mikasa
    Pancernik Mikasa
    Mikasa już jako muzeum po ponownej odbudowie
    Mikasa już jako muzeum po ponownej odbudowie
    Pancernik Mikasa współcześnie (fot. Wikimedia Commons)
    Pancernik Mikasa współcześnie (fot. Wikimedia Commons)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleHanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    Next Article Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    15 marca 20232 Mins Read3K Views

    Zapomniany karabin Cei-Rigotti

    By Michał Banach0
    14 marca 20233 Mins Read3K Views

    HMS Alliance – ostatni z okrętów typu Amphion

    By Michał Banach0
    5 marca 202311 Mins Read2K Views

    Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

    By Michał Banach0
    18 lutego 20232 Mins Read3K Views

    Jedyny w swoim rodzaju Vickers Type 161

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 marca 2023

    Samolot szkolno-akrobacyjny LWD Zuch

    31 marca 2023

    Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

    30 marca 2023

    LEGO Orchidea (10311) – recenzja

    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    14 listopada 20198 Mins Read50 Views

    Ostatni amerykański transatlantyk – SS United States

    Odwiedzając Filadelfię, zwłaszcza przejeżdżając autostradą nr 95, lub odwiedzając Ikeę, w oddali można zauważyć olbrzymi,…

    Artykuły
    10 lipca 20193 Mins Read9 Views

    Jedyny w swoim rodzaju Lincoln Indianapolis Concept (1955)

    Lata 50. przyniosły w Stanach Zjednoczonych wiele zmian w branży motoryzacyjnej. Poszukując nowych możliwości, spora…

    Artykuły
    16 października 20224 Mins Read17 Views

    Ostrawa NATO DAY’s 2022 – relacja

    Kolejne wielkie święto NATO na lotnisku im. Leoše Janáčka w Mosnowie pod Ostrawą w Republice…

    Artykuły
    19 sierpnia 20173 Mins Read

    Jakie ubezpieczenie pojazdu na wakacje?

    Jeszcze przed wyjazdem na urlop warto odpowiednio zadbać o ubezpieczenie komunikacyjne pojazdu, którym wybieramy się…

    Artykuły
    15 lipca 20223 Mins Read22 Views

    Sport to zdrowie, czyli 4 powody, dla których warto uprawiać sport

    Sport to zdrowie, głosi jedno z przysłów. Jednak dlaczego tak rzadko mamy ochotę uprawiać jakiś…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.