Zbudowany w 1900 roku pancernik Mikasa był w swoim czasie jednym z najnowocześniejszych okrętów liniowych na świecie. Chociaż szybko został zdeklasowany, zapisał się w historii jako ostatni zachowany predreadnought. Okręt (albo raczej to co z niego zostało) zachowano w Yokosuce, gdzie można go zwiedzać.

Wnioski płynące z wojny chińsko-japońskiej (1894-1895) sprawiły, że dowództwo japońskiej floty podjęło decyzję o rozbudowie floty w oparciu o nowe okręty wojenne. Z racji tego, że podczas tego konfliktu wykorzystywano m.in. okręty zbudowane we Francji w oparciu o ideę Jeune École, czyli Młodej szkoły, które niezbyt się sprawdziły w praktyce, nowe okręty wojenne postanowiono zamówić w Wielkiej Brytanii. W tym czasie japońskie stocznie nie były jeszcze gotowe do budowy tak dużych okrętów wojennych.

Pancernik Mikasa
Pancernik Mikasa

Program rozbudowy floty zakładał zbudowanie 6 nowych pancerników i 6 krążowników pancernych (a dokładnie zbudowanie nowych 4 pancerników i 4 krążowników w Wielkiej Brytanii, oraz po jednym krążowniku we Francji i Niemczech, a dopełnieniem programu były już zbudowane w Wielkiej Brytanii pancerniki typu Fuji). Środki finansowe na ich budowę miały pochodzić z reparacji zapłaconych przez Chiny po przegranej wojnie. Zamówienia na nowe okręty złożono w kilku stoczniach. Wśród zamówionych okrętów znalazły się ostatecznie pancernik Asahi, dwa pancerniki typu Shikishima i pancernik Mikasa. Ten ostatni zbudowany został z uwzględnieniem wniosków z prac nad pozostałymi okrętami.

Zamówienie na Mikasę złożono 26 września 1898 roku, a stępkę położono 24 stycznia 1899 roku w stoczni Vickers, Sons & Maxim w Barrow-in-Furness w Wielkiej Brytanii. Wodowanie miało miejsce 8 listopada 1900 roku, a do służby okręt wszedł 1 marca 1902 roku. Pancernik został zaprojektowany w oparciu o zmodyfikowane plany pancerników typu Formidable. Koszt budowy wyniósł 880 000 funtów (współcześnie około 101,6 mln funtów), czyli 8,8 mln jenów.

Pancernik Mikasa
Pancernik Mikasa

Okręt miał 131,7 m długości i 15 380 ton wyporności. Napęd stanowiły dwa silniki parowe o mocy 15 000 ihp, zapewniające prędkość maksymalną 18 węzłów oraz zasięg 9000 mil morskich (17 000 km) przy prędkości 10 węzłów. Pancerz z stali pancernej Kruppa miał grubość 102-229 mm w pasie burtowym, 51-76 mm na pokładzie, 203-254 mm na wieżach, 203-356 mm na barbetach, 102-356 mm na mostku i 51-152 mm na kazamatach. Załoga liczyła 836 oficerów i marynarzy.

Uzbrojenie składało się z 4 dział kalibru 305 mm w dwóch wieżach (w praktyce były to obrotowe barbety z pełną zabudową, a nie typowe wieże działowe), 14 dział kalibru 152 mm, 20 dział kalibru 76 mm, 12 dział kalibru 47 mm i 4 wyrzutni torped kalibru 450 mm. Pancernik otrzymał dalmierze Barr & Stroud FA3 pozwalające na prowadzenie skutecznego ognia na dystansie 7300 m. Ponadto okręty posiadały teleskopowe celowniki o powiększeniu 24x.

Pancernik Mikasa
Pancernik Mikasa

Pancernik Mikasa wyruszył z Wielkiej Brytanii do Japonii 13 marca 1902 roku. Początkowo kariera okrętu była spokojna. Przełomem był wybuch wojny rosyjsko-japońskiej w 1904 roku. Okręt wziął udział w bitwie o Port Arthur 9 lutego 1904 roku. W trakcie starcia załoga pancernika prowadziła nieskuteczny ogień w kierunku kilku rosyjskich okrętów i nie odniosła większych sukcesów. Japoński okręt został trafiony dwoma pociskami, które zraniły 7 członków załogi.

Kolejnym starciem, w którym okręt wziął udział był pojedynek z rosyjskim pancernikiem Pietropawłowsk 13 kwietnia. Zanim jednak doszło do wymiany ognia, rosyjski okręt zawrócił do Port Arthur i… wszedł na japońską minę, która doprowadziła do eksplozji jednego z magazynów amunicji i zatonięcia okrętu. 10 sierpnia 1904 roku Mikasa wziął udział w bitwie na Morzu Żółtym. W trakcie walk został trafiony przez 20 pocisków, które uszkodziły jedną z wież dział kalibru 305 mm, oraz doprowadziły do śmierci 125 członków załogi. Również i tym razem japoński okręt nie zadał rosyjskim jednostkom większych uszkodzeń.

Pancernik Mikasa
Pancernik Mikasa

27 maja 1905 roku Mikasa wziął udział w Bitwie pod Cuszimą. Podczas tej bitwy (zwycięskiej dla Japończyków) pancernik doznał lekkich uszkodzeń, gdy doszło do przedwczesnej eksplozji pocisku w lufie działa kalibru 305 mm, a jedno działo kalibru 152 mm zostało uszkodzone przez rosyjski pocisk. Łącznie okręt otrzyma 40 trafień, które nie uszkodziły mocno okrętu, ale doprowadziły do śmierci 113 członków załogi. W trakcie bitwy Mikasa wystrzeliła 124 pociski kalibru 305 mm i zajęła drugie miejsce po pancerniku Asahi.

Było to ostatnie starcie w jakim Mikasa wzięła udział. W nocy z 11 na 12 września 1905 roku doszło do nagłego pożaru i eksplozji magazynu amunicji, gdy Mikasa znajdowała się w porcie Sasebo. W wyniku eksplozji okręt zatonął a 251 członków załogi zginęło. Po zatonięciu okrętu podjęto decyzję o jego wydobyciu, co nastąpiło 7 sierpnia 1906 roku. Po trwających dwa lata pracach remontowych i połączonej z nimi modernizacji, prowadzonych w Arsenal Sasebo, Mikasa wróciła do służby 24 sierpnia 1908 roku.

Pancernik Mikasa
Pancernik Mikasa

Podczas I wojny światowej okręt wykorzystywano jako pancernik obrony wybrzeża. W 1921 roku Mikasa wziął udział w japońskiej interwencji podczas rosyjskiej wojny domowej. 23 września 1923 roku podjęto decyzję o wycofaniu okrętu ze służby na mocy postanowień Traktatu waszyngtońskiego. Równocześnie uznano, że pancernik powinien zostać zachowany jako okręt-muzeum. Po stosownych przeróbkach, Mikasa został udostępniony zwiedzającym 12 listopada 1926 roku w porcie Yokosuka. Kadłub okrętu zabetonowano przy nabrzeżu.

Okręt przetrwał II wojnę światową, ale po jej zakończeniu został znacznie uszkodzony i rozgrabiony. Zdezelowany wrak przykuł w 1955 roku uwagę amerykańskiego biznesmena Johna Rubina, który zainicjował kampanię na rzecz odbudowy okrętu. W prace zaangażował się również admirał Chester W. Nimitz.

Pancernik Mikasa jako muzeum w latach 30.
Pancernik Mikasa jako muzeum w latach 30.

Po intensywnych pracach remontowych, zabetonowany kadłub Mikasa częściowo rozebrano, a nadbudówki odbudowano i przystosowano ponownie do pełnienia roli muzeum. Mikasa został ponownie udostępniony zwiedzającym w 1961 roku. Obecnie pancernik cały czas pełni funkcję okrętu-muzeum i jest dostępny do zwiedzania. Jest to ostatni zachowany predreadnought na świecie, oraz ostatni brytyjski pancernik jaki zachowano.

Jako ciekawostkę warto dodać, że okręt ten dostępny jest również w grze World of Warships – możecie skorzystać z tego linku, aby założyć nowe konto lub wrócić do gry i uzyskać dodatkowe bonusy.

Subskrybuj nasz newsletter!

Co tydzień, w naszym newsletterze, czeka na Ciebie podsumowanie najciekawszych artykułów, które opublikowaliśmy na SmartAge.pl. Czasem dorzucimy też coś ekstra, ale spokojnie, nie będziemy zasypywać Twojej skrzynki zbyt wieloma wiadomościami.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

×