SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Pancernik Mikasa - ostatni zachowany predreadnought
    Pancernik Mikasa - ostatni zachowany predreadnought
    Artykuły

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Michał BanachBy Michał Banach24 stycznia 2023Brak komentarzy5 Mins Read
    Zbudowany w 1900 roku pancernik Mikasa był w swoim czasie jednym z najnowocześniejszych okrętów liniowych na świecie. Chociaż szybko został zdeklasowany, zapisał się w historii jako ostatni zachowany predreadnought. Okręt (albo raczej to co z niego zostało) zachowano w Yokosuce, gdzie można go zwiedzać.

    Wnioski płynące z wojny chińsko-japońskiej (1894-1895) sprawiły, że dowództwo japońskiej floty podjęło decyzję o rozbudowie floty w oparciu o nowe okręty wojenne. Z racji tego, że podczas tego konfliktu wykorzystywano m.in. okręty zbudowane we Francji w oparciu o ideę Jeune École, czyli Młodej szkoły, które niezbyt się sprawdziły w praktyce, nowe okręty wojenne postanowiono zamówić w Wielkiej Brytanii. W tym czasie japońskie stocznie nie były jeszcze gotowe do budowy tak dużych okrętów wojennych.

    Pancernik Mikasa
    Pancernik Mikasa

    Program rozbudowy floty zakładał zbudowanie 6 nowych pancerników i 6 krążowników pancernych (a dokładnie zbudowanie nowych 4 pancerników i 4 krążowników w Wielkiej Brytanii, oraz po jednym krążowniku we Francji i Niemczech, a dopełnieniem programu były już zbudowane w Wielkiej Brytanii pancerniki typu Fuji). Środki finansowe na ich budowę miały pochodzić z reparacji zapłaconych przez Chiny po przegranej wojnie. Zamówienia na nowe okręty złożono w kilku stoczniach. Wśród zamówionych okrętów znalazły się ostatecznie pancernik Asahi, dwa pancerniki typu Shikishima i pancernik Mikasa. Ten ostatni zbudowany został z uwzględnieniem wniosków z prac nad pozostałymi okrętami.

    Zamówienie na Mikasę złożono 26 września 1898 roku, a stępkę położono 24 stycznia 1899 roku w stoczni Vickers, Sons & Maxim w Barrow-in-Furness w Wielkiej Brytanii. Wodowanie miało miejsce 8 listopada 1900 roku, a do służby okręt wszedł 1 marca 1902 roku. Pancernik został zaprojektowany w oparciu o zmodyfikowane plany pancerników typu Formidable. Koszt budowy wyniósł 880 000 funtów (współcześnie około 101,6 mln funtów), czyli 8,8 mln jenów.

    Pancernik Mikasa
    Pancernik Mikasa

    Okręt miał 131,7 m długości i 15 380 ton wyporności. Napęd stanowiły dwa silniki parowe o mocy 15 000 ihp, zapewniające prędkość maksymalną 18 węzłów oraz zasięg 9000 mil morskich (17 000 km) przy prędkości 10 węzłów. Pancerz z stali pancernej Kruppa miał grubość 102-229 mm w pasie burtowym, 51-76 mm na pokładzie, 203-254 mm na wieżach, 203-356 mm na barbetach, 102-356 mm na mostku i 51-152 mm na kazamatach. Załoga liczyła 836 oficerów i marynarzy.

    Uzbrojenie składało się z 4 dział kalibru 305 mm w dwóch wieżach (w praktyce były to obrotowe barbety z pełną zabudową, a nie typowe wieże działowe), 14 dział kalibru 152 mm, 20 dział kalibru 76 mm, 12 dział kalibru 47 mm i 4 wyrzutni torped kalibru 450 mm. Pancernik otrzymał dalmierze Barr & Stroud FA3 pozwalające na prowadzenie skutecznego ognia na dystansie 7300 m. Ponadto okręty posiadały teleskopowe celowniki o powiększeniu 24x.

    Pancernika Mikasa w 1905 roku
    Pancernika Mikasa w 1905 roku

    Pancernik Mikasa wyruszył z Wielkiej Brytanii do Japonii 13 marca 1902 roku. Początkowo kariera okrętu była spokojna. Przełomem był wybuch wojny rosyjsko-japońskiej w 1904 roku. Okręt wziął udział w bitwie o Port Arthur 9 lutego 1904 roku. W trakcie starcia załoga pancernika prowadziła nieskuteczny ogień w kierunku kilku rosyjskich okrętów i nie odniosła większych sukcesów. Japoński okręt został trafiony dwoma pociskami, które zraniły 7 członków załogi.

    Kolejnym starciem, w którym okręt wziął udział był pojedynek z rosyjskim pancernikiem Pietropawłowsk 13 kwietnia. Zanim jednak doszło do wymiany ognia, rosyjski okręt zawrócił do Port Arthur i… wszedł na japońską minę, która doprowadziła do eksplozji jednego z magazynów amunicji i zatonięcia okrętu. 10 sierpnia 1904 roku Mikasa wziął udział w bitwie na Morzu Żółtym. W trakcie walk został trafiony przez 20 pocisków, które uszkodziły jedną z wież dział kalibru 305 mm, oraz doprowadziły do śmierci 125 członków załogi. Również i tym razem japoński okręt nie zadał rosyjskim jednostkom większych uszkodzeń.

    Pancernik Mikasa w 1908 roku
    Pancernik Mikasa w 1908 roku

    27 maja 1905 roku Mikasa wziął udział w Bitwie pod Cuszimą. Podczas tej bitwy (zwycięskiej dla Japończyków) pancernik doznał lekkich uszkodzeń, gdy doszło do przedwczesnej eksplozji pocisku w lufie działa kalibru 305 mm, a jedno działo kalibru 152 mm zostało uszkodzone przez rosyjski pocisk. Łącznie okręt otrzyma 40 trafień, które nie uszkodziły mocno okrętu, ale doprowadziły do śmierci 113 członków załogi. W trakcie bitwy Mikasa wystrzeliła 124 pociski kalibru 305 mm i zajęła drugie miejsce po pancerniku Asahi.

    Było to ostatnie starcie w jakim Mikasa wzięła udział. W nocy z 11 na 12 września 1905 roku doszło do nagłego pożaru i eksplozji magazynu amunicji, gdy Mikasa znajdowała się w porcie Sasebo. W wyniku eksplozji okręt zatonął a 251 członków załogi zginęło. Po zatonięciu okrętu podjęto decyzję o jego wydobyciu, co nastąpiło 7 sierpnia 1906 roku. Po trwających dwa lata pracach remontowych i połączonej z nimi modernizacji, prowadzonych w Arsenal Sasebo, Mikasa wróciła do służby 24 sierpnia 1908 roku.

    Mikasa w latach 50. przed odbudową
    Mikasa w latach 50. przed odbudową

    Podczas I wojny światowej okręt wykorzystywano jako pancernik obrony wybrzeża. W 1921 roku Mikasa wziął udział w japońskiej interwencji podczas rosyjskiej wojny domowej. 23 września 1923 roku podjęto decyzję o wycofaniu okrętu ze służby na mocy postanowień Traktatu waszyngtońskiego. Równocześnie uznano, że pancernik powinien zostać zachowany jako okręt-muzeum. Po stosownych przeróbkach, Mikasa został udostępniony zwiedzającym 12 listopada 1926 roku w porcie Yokosuka. Kadłub okrętu zabetonowano przy nabrzeżu.

    Okręt przetrwał II wojnę światową, ale po jej zakończeniu został znacznie uszkodzony i rozgrabiony. Zdezelowany wrak przykuł w 1955 roku uwagę amerykańskiego biznesmena Johna Rubina, który zainicjował kampanię na rzecz odbudowy okrętu. W prace zaangażował się również admirał Chester W. Nimitz.

    Mikasa jako okręt-muzeum
    Mikasa jako okręt-muzeum

    Po intensywnych pracach remontowych, zabetonowany kadłub Mikasa częściowo rozebrano, a nadbudówki odbudowano i przystosowano ponownie do pełnienia roli muzeum. Mikasa został ponownie udostępniony zwiedzającym w 1961 roku. Obecnie pancernik cały czas pełni funkcję okrętu-muzeum i jest dostępny do zwiedzania. Jest to ostatni zachowany predreadnought na świecie, oraz ostatni brytyjski pancernik jaki zachowano.

    Jako ciekawostkę warto dodać, że okręt ten dostępny jest również w grze World of Warships – możecie skorzystać z tego linku, aby założyć nowe konto lub wrócić do gry i uzyskać dodatkowe bonusy.

    Pancernik Mikasa w 1902 roku
    Pancernik Mikasa w 1902 roku
    Pancernik Mikasa
    Pancernik Mikasa
    Mikasa już jako muzeum po ponownej odbudowie
    Mikasa już jako muzeum po ponownej odbudowie
    Pancernik Mikasa współcześnie (fot. Wikimedia Commons)
    Pancernik Mikasa współcześnie (fot. Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleHanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    Next Article Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.