SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      3 października 2023

      Douglas B-23 Dragon – długowieczna ofiara rewolucji

      1 października 2023

      Skansen taboru kolejowego w Chabówce

      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      3 października 2023

      Douglas B-23 Dragon – długowieczna ofiara rewolucji

      1 października 2023

      Skansen taboru kolejowego w Chabówce

      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      27 września 2023

      Kolejkowo – świat w miniaturze

      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Operacja Deadstick i zdobycie mostów Pegaza i Horsa (1944)
    Artykuły

    Operacja Deadstick i zdobycie mostów Pegaza i Horsa (1944)

    Michał BanachBy Michał Banach6 czerwca 2023Brak komentarzy7 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Operacja Deadstick i zdobycie mostów Pegaza i Horsa (1944)
    Operacja Deadstick i zdobycie mostów Pegaza i Horsa (1944)
    W ramach operacji Overlord, Alianci przeprowadzili wiele dodatkowych operacji, które miały wspomóc lądowanie na plażach głównych sił. Jedną z nich była operacja Deadstick, bardziej znana jako zdobycie mostu Pegaza oraz mostu Horsa na rzece Orne, przeprowadzona w nocy z 5 na 6 czerwca 1944 roku.

    Geneza

    Podczas lądowania w Normandii, alianckie siły desantowe musiały zdobyć przyczółki na silnie bronionym wybrzeżu. Zadanie to było wyjątkowo trudne, ponieważ Niemcy dysponowali w tym rejonie dużymi siłami, które mogli rzucić do kontrataku, zanim na plażach wylądowałyby odpowiednie siły, zdolne do obrony całego zdobytego terenu. Aby ułatwić operację utworzenia przyczółków, alianckie dowództwo podjęło decyzję o wykorzystaniu oddziałów powietrznodesantowych, które miały zabezpieczyć tereny na około strefy desantu, tworząc specjalną strefę buforową, która miała spowolnić kontratak i ułatwić zdobycie plaż.

    Szybowce Horsa
    Szybowce Horsa

    Brytyjczycy w ramach operacji Tonga, mieli zabezpieczyć wschodnią flankę lądujących na plaży oddziałów. W zakrojonej na wielką skale operacji miało wziąć udział 8500 żołnierzy. Lista zadań postawionych przed spadochroniarzami była bardzo szeroka. Od zabezpieczenia kluczowych dróg, poprzez likwidację stanowisk artylerii, aż po zajęcie najważniejszych mostów i związanie walką kontratakujących oddziałów niemieckich.

    Jednym z zadań, uznawanych za wręcz kluczowe dla powodzenia całego lądowania w Normandii było zajęcie dwóch mostów na kanale Caen i rzeką Orne. Niewielkie przeprawy miały bardzo duże znaczenie, ponieważ były jedynymi mostami, przez które stacjonująca na wschód od Caen niemieckie oddziały pancerne mogły zaatakować bezpośrednio lądujące na plaży oddziały alianckie.

    Most Pegaza
    Most Pegaza

    Oba, oddalone o kilkaset metrów od siebie mosty znajdowały się obok miejscowości Bénouville i połączone były drogą. Mosty musiały przetrwać, ponieważ ich zniszczenie utrudniłoby rozbudowę przyczółka w Normandii w kierunku wschodnim, a co za tym idzie dalszy atak w kierunku Caen. Pierwszy z mostów, znajdujący się najbliżej Bénouville  otrzymał nazwę Most Pegaza, natomiast drugi, nazwano Most Horsa.

    Przygotowania do operacji i plany

    Ostatecznie uznano, że jedynym sposobem zajęcia mostów będzie atak z zaskoczenia, przeprowadzony w nocy, przed głównym desantem, przy użyciu oddziałów szybowcowych. Miały one wylądować w odległości zaledwie kilkudziesięciu metrów od mostów, a żołnierze w szybkim ataku mieli zlikwidować obronę i rozminować mosty.

    Most Pegaza po ataku - widać jak blisko wylądowały szybowce
    Most Pegaza po ataku – widać jak blisko wylądowały szybowce

    Ze względu na znaczenie misji oraz jej trudność, zadanie powierzono najlepszym pododdziałom 6 Dywizji Powietrznodesantowej. Wybór padł na Kompanię D, 2 Batalionu, dowodzoną przez majora Johna Howarda. Jego zastępcą był kapitan Brian Pridey. Grupę szturmową wzmocnili ponadto saperzy, których zadaniem miało być jak najszybsze rozminowanie mostów. Łącznie oddziały wytypowane do ataku na oba mosty liczyły 180 żołnierzy i 12 pilotów. Do przetransportowania ich do celu wyznaczono 6 szybowców Airspeed Horsa. Oprócz broni strzeleckiej, żołnierze otrzymali dodatkowe karabiny maszynowe Bren oraz granatniki PIAT i lekkie moździerze.

    Przez kilka miesięcy żołnierze prowadzili intensywne treningi, które miały przyzwyczaić ich zarówno do walk w mieście i szybkiego szturmu na mosty, ale również działania w nocy (w związku z tym, wszystkie szkolenia prowadzono w nocy). Jedną z trudniejszych części przygotowań do operacji, która otrzymała kryptonim Deadstick, było szkolenie załóg szybowców. Piloci musieli nauczyć się bardzo precyzyjnego nawigowania przy użyciu stoperów, tak aby wylądować w całkowitych ciemnościach dokładnie tuż obok mostów na bardzo małym terenie – brzegi kanału Caen i rzeki Orne w tym rejonie były pełne mokradeł, bagien i niewielkich jeziorek, bardzo utrudniających lądowanie.

    Most Pegaza po ataku - widać jak blisko wylądowały szybowce
    Most Pegaza po ataku – widać jak blisko wylądowały szybowce

    Po zajęciu mostów, żołnierze mieli ich bronić aż do przybycia wsparcia. W pierwszej kolejności w rejon mostów miały dotrzeć oddziały spadochroniarzy, którzy lądowaliby już po zajęciu mostów (atak na mosty miał być przeprowadzony równocześnie z lądowaniem pathfinderów, wyznaczających lądowiska dla głównych sił). Zakładano, że oddziały lądujące na plażach dotrą do mostów w ciągu maksymalnie kilkunastu godzin.

    Operacja Deadstick

    Operacja Deadstick ruszyła dokładnie o 22:56, 5 czerwca 1944 roku. Sześć szybowców Horsa holowanych przez bombowce Halifax wystartowało z bazy RAF Tarrant Rushton. W każdej z maszyn oprócz plutonu piechoty szybowcowej znajdowało się po 5 saperów, dzięki czemu w razie utraty którejś z maszyn, zachowano by pełne zdolności operacyjne.

    Szybowce zostały zwolnione o godzinie 00:07, 6 czerwca i rozpoczęły lot w kierunku mostów. Pierwszy z szybowców wylądował o godzinie 00:16, rozpadając się po uderzeni uw drut kolczasty. Jeden z żołnierzy, starszy szeregowy Fred Greenhalgh stracił przytomność i wypadł z maszyny. Niestety wpadł do jeziora i utonął, stając się pierwszym alianckim żołnierzem, który zginął podczas D-Day. Pozostali żołnierze, mimo twardego lądowania zaatakowali most na kanale Caen. Bitwa o most trwała zaledwie 5 minut. W jej trakcie ranny został porucznik Den Brotheridge, dowodzący atakującym plutonem. Niestety jego rana okazała się śmiertelna. Tym samym stał się on pierwszym alianckim żołnierzem, który zginął podczas D-Day od ognia przeciwnika.

    Most Pegaza
    Most Pegaza

    Druga grupa szturmowa, której zadaniem było zajęcie mostu Horsa wylądowała o godzinie 00:20 i równie szybko opanowała przeprawę. Walka o mosty przebiegła bez większych komplikacji, ponieważ broniły je oddziały z 716 Dywizji Piechoty, składającej się w znacznej mierze z żołnierzy pochodzących z krajów okupowanych przez Niemcy (m.in. Polacy, Rosjanie i Francuzi). Brakowało im wyszkolenia, uzbrojenia i dyscypliny.

    Obrona mostów

    Chociaż pierwsza część zadania została wykonana perfekcyjnie, rozpoczynała się druga, o wiele trudniejsza faza operacji – obrona mostów przed kontratakiem. O godzinie 00:50 rozpoczął się desant głównych sił brytyjskiej 6 Dywizji. Podobnie jak w przypadku większości operacji powietrznodesantowych przeprowadzonych tego dnia, spadochroniarze zostali rozrzuceni na bardzo dużym obszarze, daleko od swoich stref, co znacząco utrudniło im formowanie oddziałów.

    Dopiero około 2:00 w nocy pierwsi spadochroniarze z 7 Batalionu, mającego wzmocnić obronę zaczęli docierać w rejon mostów. W tym czasie stacjonujące w okolicy niemieckie oddziały rozpoczęły chaotyczne kontrataki, spowalniane przez rozkazy z Berlina (zgodnie z wytycznymi, oddziały pancerne w Normandii nie mogły rozpocząć kontrataku bez zgody samego Hitlera). W trakcie walk Niemcy zajęli część miasteczka Bénouville, ale nie dali rady odbić mostów. W pierwszej fazie walk wykorzystano pojedyncze pojazdy opancerzone i czołgi, ale poniosły one duże straty próbując dostać się w rejon mostów.

    Most Pegaza (nowy) współcześnie (fot. Wikimedia Commons)
    Most Pegaza (nowy) współcześnie (fot. Wikimedia Commons)

    Nad ranem mosty zostały zaatakowane przez dwie kanonierki, z których jedna została zniszczona przy użyciu PIATa, a druga wycofała się. Przez kolejnych kilka godzin Niemcy kontynuowali ataki lądowe, ale nie przynosiły one żadnych rezultatów. Ze względu na problemy oddziałów lądujących na plaży, pierwsze pododdziały głównych brytyjskich sił desantowych dotarły do mostu Pegaza dopiero o godzinie 21:15, 6 czerwca. Tym samym bitwa o mosty została zakończona.

    Skutki

    Zajęcie mostów i ich obrona znacząco ułatwiły desant na plaży Sword. Chociaż Niemiecki kontratak nie był silny i nie mógł zagrozić desantowi na plaży, chaos spowodowany utratą ważnych przepraw sprawił, że Niemcy nie wiedzieli jak przeciwdziałać desantowi w tym rejonie.  Operacja Deadstick została przeprowadzona bardzo dobrze, mimo kilku problemów, które pojawiły się w jej trakcie – twarde lądowanie szybowców, oraz błędy nawigacyjne, przez które dwie maszyny wylądowały znacznie dalej niż powinny.

    Brytyjczycy zniszczyli łącznie 14 z 17 niemieckich czołgów, które brały udział w kontrataku i jedną kanonierkę. Straty w ludziach nie są znane. Co ciekawe, straty Brytyjczyków były stosunkowo małe jak na intensywność walk. Pierwsza grupa szturmowa utraciła zaledwie 2 zabitych i 14 rannych, natomiast oddziały 7 Batalionu Spadochroniarzy, którzy dotarli do mostu w nocy w celu wzmocnienia jego obrony utracili 18 zabitych i 36 rannych.

    Po wojnie, ze względu na historyczne znaczenie mostów, podjęto decyzję o zachowaniu Mostu Pegaza, który został zdemontowany (i zastąpiony nowym mostem), a następnie przetransportowany do pobliskiego muzeum, gdzie można go cały czas oglądać. Most Horsa został usunięty w 1971 roku, ale nie zachowano go.

    Jako ciekawostkę warto dodać, że atak na most Pegaza był jednym z epizodów przedstawionych w filmie Najdłuższy dzień z 1962 roku. Rolę majora Howarda zagrał w tym filmie Richard Todd. Podczas wojny, aktor służył w randze kapitana w 7 Batalionie, który wspierał obronę mostu.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleSS Sussex – statek, który mógł zmienić bieg historii
    Next Article Brazylijskie pancerniki Riachuelo i Aquidabã
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    21 sierpnia 202311 Mins Read892 Views

    Zdobycie niemieckiego okrętu podwodnego U-505 (1944)

    By Michał Banach0
    7 sierpnia 20232 Mins Read16 Views

    Eksperymentalny śmigłowiec Kellett XR-8

    By Michał Banach0
    24 lipca 20234 Mins Read1 Views

    Jeanne d’Arc – pierwszy francuski sześciokominowy krążownik

    By Michał Banach0
    21 lipca 20233 Mins Read5 Views

    Lockheed XP-58 Chain Lightning – super Lightning

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    28 września 202313 Mins Read

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    W historii ZSRR powstało wiele samolotów, które swoimi rozmiarami przewyższały konstrukcje z innych krajów. Na…

    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    3 października 2023

    Douglas B-23 Dragon – długowieczna ofiara rewolucji

    2 października 2023

    Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

    2 października 2023

    Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    1 października 2023

    Skansen taboru kolejowego w Chabówce

    30 września 2023

    Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 stycznia 20239 Mins Read

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    28 czerwca 20232 Mins Read

    Jakie kawy najczęściej piją Polacy?

    Wielu Polaków nie wyobraża sobie poranka bez filiżanki aromatycznej kawy. Chociaż do śniadania chętnie sięgamy…

    Artykuły
    28 października 20184 Mins Read

    3 aparaty, które zmieniły fotografię

    Fotografia jest stosunkowo młodym wynalazkiem, ponieważ powstała w XIX wieku, ale od tego czasu nastąpił…

    Artykuły
    23 marca 20212 Mins Read

    Lech – pierwszy polski sterowiec

    Krótko po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku, w Polsce zaczęto formować Wojska Aeronautyczne. Formacja ta…

    Artykuły
    24 kwietnia 20183 Mins Read

    Opuszczony Baker Hotel w Mineral Wells w Teksasie

    W liczącej około 16 700 mieszkańców niewielkiej miejscowości Mineral Wells w Teksasie znajduje się olbrzymi…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.