Jedną z charakterystycznych cech włoskich samochodów jest ich często wyjątkowy design. Niezależnie od tego czy są to samochody seryjne czy też koncepcyjne. Jednym z ciekawszych włoskich samochodów koncepcyjnych, który mimo podejmowanych prób nie wszedł do produkcji seryjnej jest zaprezentowany w 1960 roku Pininfarina X.

Samochód powstał z inicjatywy Pininfarina, czyli włoskiego biura projektowego, specjalizującego się w tworzeniu projektów samochodów sportowych. Firma ta ma na swoim koncie wiele oryginalnych i wyjątkowych projektów samochodów, z których znaczna część trafiła do produkcji seryjnej. Pod koniec lat 50. założyciel biura, Giovanni Battista “Pinin” Farina postanowił zaprojektować nietypowy pod względem zarówno wyglądu jak i konstrukcji samochód rodzinny.

Pininfarina X (fot. Alf van Beem)

Pininfarina X (fot. Alf van Beem)

Tak powstało Pininfarina X, czterodrzwiowy sedan napędzany czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1,1, litra i mocy 43 KM, którego największym wyróżnikiem było podwozie składające się z jednej osi i dwóch pojedynczych kół zamontowanych po jednym z przodu i z tyłu. Przednie koło było skrętne, natomiast napęd przenoszono na pojedyncze tylne koło.

Samochód posiadał przestronne i proste wnętrze, a dzięki umieszczeniu silnika nieco z boku z tyłu, obok umieszczono bagażnik. Dzięki bardzo aerodynamicznemu nadwoziu, samochód mógł się pochwalić bardzo niskim współczynnikiem oporu powietrza, co przekładało się również na osiągi – niewielki silnik był w stanie rozpędzić auto do 90 km/h. Oprócz oryginalnego układu podwozia, samochód wyróżniał się również długim “ogonem” z płetwami stabilizującymi i trzema reflektorami umieszczonymi z przodu.

Pininfarina X (fot. Alf van Beem)

Pininfarina X (fot. Alf van Beem)

Samochód został zaprezentowany na Motor Show w Turynie w 1960 roku, a rok później w Brukseli. Przez pewien czas Farin (który w 1962 roku zmienił nazwisko na Pininfarina) próbował znaleźć firmę, która wprowadziłaby jego dzieło do produkcji seryjnej, ale nie odniósł sukcesu. Samochód ostatecznie wrócił do fabryki, w której pozostał zapomniany do 2007 roku, gdy kupił go kolekcjoner samochodów John Rosatii. W kolejnych latach auto kilkukrotnie jeszcze zmieniało właściciela. Warto dodać, że w kolejnych latach powstały jeszcze inne koncepcyjne samochody nawiązujące stylistyką do Pininfarina X, ale również nie weszły do produkcji seryjnej.

Pininfarina X

Pininfarina X

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.