Zbudowany w 1874 roku bark James Craig to jeden z ostatnich tego typu statków, jaki przetrwał do naszych czasów. Niegdyś takie żaglowce były podstawą handlu międzynarodowego, jednak na przełomie XIX i XX wieku ich miejsce zajęły parowce.

James Craig został zwodowany 18 lutego 1874 roku w stoczni Bartram, Haswell & Co. w Sunderland w Wielkiej Brytanii. Koszt budowy wyniósł 11 375 funtów (współcześnie około 1 124 000 funtów). Statek początkowo nosił nazwę Clan Macleod, którą w 1905 roku zmieniono na James Craig.

Clan Macleod
Clan Macleod

Bark miał 70 m długości i mógł przewozić 1100 ton ładunku. 21 żagli zapewniało prędkość maksymalną 14 węzłów. Załoga liczyła 16 marynarzy. W swój pierwszy rejs jednostka wyszła w kwietniu 1874 roku i popłynęła do Peru. W ciągu 26 lat, żaglowiec 23 razy przepłynął obok przylądka Horn, operując z portów w Wielkiej Brytanii.

Od 1905 roku do 1911 roku żaglowiec pływał między Nową Zelandią a Australią. Ze względu na rosnącą popularność statków z napędem parowym, w 1911 roku James Craig został przeklasyfikowany na hulk. W tej roli wykorzystywano go do 1918 roku, po czym wycofano go z eksploatacji. W latach 1925-1932 jego kadłub wykorzystywano jako magazyn węgla. W międzyczasie jednostka wielokrotnie zmieniała właściciela.

James Craig (fot. Sardaka/Wikimedia Commons)
James Craig (fot. Sardaka/Wikimedia Commons)

W 1932 roku żaglowiec zacumowany był w Recherche Bay na Tasmanii, gdzie zatonął, gdy jeden z lokalnych rybaków uszkodził jego kadłub. Wrak żaglowca został ponownie odnaleziony w 1972 roku przez grupę ochotników, którzy zamierzali go odrestaurować. Ze względu na jego dobry stan, kadłub podniesiono z dna w 1981 roku i przeholowano do Sydney.

Proces odbudowy żaglowca trwał aż do 1997 roku, kiedy to jednostka została ponownie zwodowana. W 2001 roku James Craig odzyskał ostatecznie swój pierwotny wygląd. Od tego czasu statek wykorzystywany jest jako statek-muzeum i pozostaje w eksploatacji odbywając regularne rejsy wycieczkowe, zabierając na pokład nawet 80 pasażerów. Jednostka cumuje przy Darling Harbour w Sydney, a jej załogę stanowią ochotnicy z Sydney Heritage Fleet. Co istotne, jednostka jest obsługiwana według tradycyjnych, XIX wiecznych zasad.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.