SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Test na grypę- kiedy warto wykonać i czy jest skuteczny?
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      9 lutego 2023

      Test na grypę- kiedy warto wykonać i czy jest skuteczny?

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Ił-80 – radziecki doomsday plane
    Ił-80 - radziecki doomsday plane
    Ił-80 - radziecki doomsday plane
    Artykuły

    Ił-80 – radziecki doomsday plane

    Michał BanachBy Michał Banach13 marca 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    W trakcie Zimnej Wojny zarówno w Stanach Zjednoczonych jak i ZSRR opracowano specjalistyczne samoloty służące jako powietrzne punkty dowodzenia. Zadaniem maszyn było koordynowanie działań sił zbrojnych oraz wojsk strategicznych na wypadek globalnego konfliktu nuklearnego. Jednymi z takich samolotów były radzieckie Ił-80WKP, opracowane w latach 80.

    Początkowo w ZSRR w roli powietrznych punktów dowodzenia (po angielsku często samoloty tego typu nazywane są Doomsday Plane, a po rosyjsku самолеты дня суда – samoloty dnia sądu) wykorzystywano przebudowane pasażerskie Ił-18, oznaczone jako Ił-22 Zebra. Wadą tych maszyn był jednak mały zasięg i brak możliwości tankowania w powietrzu, co w praktyce nie pozwalało na prowadzenie działań w sytuacji konfliktu nuklearnego.

    Ił-80WKP
    Ił-80WKP

    W związku z tym pod koniec lat 70. Radziecka armia zaczęła szukać następcy Zebr. Wybór padł na wprowadzane do służby, cywilne samoloty pasażerskie Ił-86.  Ze względu na swoje rozmiary, samoloty te idealnie nadawały się do przebudowy na powietrzne centra dowodzenia. Projekt budowy tych samolotów utrzymywany był w ścisłej tajemnicy.

    Oblot pierwszego prototypu przebudowanego Ił-a-86 miał miejsce 29 maja 1985 roku. Samolot otrzymał nieznacznie zmodernizowany kadłub, z którego usunięto okna i część drzwi, a wewnątrz zainstalowano dodatkowe zbiorniki paliwa, połączone z systemem pobierania paliwa w locie. Po odbyciu serii prób, nowa maszyna oznaczona jako Ił-80WKP (chociaż na samolotach umieszczane jest oznaczenie Ił-86) została wyposażona w rozbudowane systemy elektroniczne, typowe dla samolotów dowodzenia (przy czym w przeciwieństwie do Amerykanów, Rosjanie skrzętnie ukrywają zawartość swojego doomsday plane). Oblot tej wersji maszyny miał miejsce 5 marca 1987 roku, jednak do służby samolot wszedł dopiero w 1992 roku.

    Ił-80WKP (fot. nieznany)
    Ił-80WKP (fot. nieznany)

    Łącznie zbudowano 4 takie samoloty, przy czym prawdopodobnie dwa służą jako powietrzne centra dowodzenia, natomiast dwa kolejne wykorzystywane są do innych celów, czego dowodem mają być różnice w wyglądzie maszyn. Dostępne informacje na temat samolotów są dosyć ubogie. Ił-80 ma 59,5 m długości, 48 m rozpiętości skrzydeł, napęd stanowią 4 silniki Kuzniecow NK-86. Cechą charakterystyczną samolotów są znajdujące się na górze kadłuba anteny systemów łączności, ukryte pod specjalnymi kopułkami. Dodatkowo pod skrzydłami obok silników umieszczono dwa generatory, zapewniające zasilanie rozbudowanym systemom elektronicznym.

    Samoloty operują z 6992. Bazy Lotnictwa Transportowego w Czkałowsku, gdzie stacjonują również rosyjskie samoloty wczesnego ostrzegania A-50. Chociaż w 2016 roku rozpoczęto prace nad następcami Ił-ów-80, samoloty te cały czas utrzymywane są w pełnej tajemnicy i bardzo rzadko są prezentowane publicznie – do tej pory zaprezentowano je jedynie w 2010 roku podczas defilady nad Moskwą i w 2012 roku na lotnisku w Żukowskim.

    Ił-80WKP (fot. nieznany)
    Ił-80WKP (fot. nieznany)

    Według dostępnych informacji obecnie trwają równolegle prace nad następcą Ił-ów-80, budowanym na bazie Ił-a-96, oraz modernizacja samych Ił-80 do nowych wersji. Docelowo wszystkie 4 samoloty zostaną przerobione, jednak ze względu na cięcia budżetowe, oraz prawdopodobnie różne zadania do jakich zaprojektowano samoloty tego typu, nie wiadomo czy plany zostaną zrealizowane.

    Ił-80WKP (fot. Inal Khaev)
    Ił-80WKP (fot. Inal Khaev)
    Ił-80WKP (fot. nieznany)
    Ił-80WKP (fot. nieznany)
    Ił-80WKP (fot. nieznany)
    Ił-80WKP (fot. nieznany)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSTS Lord Nelson – żaglowiec dla osób niepełnosprawnych
    Next Article Import towarów w procedurze uproszczonej – na czym polega i jakie są zasady?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    9 lutego 2023

    Test na grypę- kiedy warto wykonać i czy jest skuteczny?

    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    24 maja 20140

    Pierwszy Konkurs Eurowizji 1956

    Konkurs Piosenki Eurowizji ma długą historię, pełną mniej i bardziej znanych historii. Edycja z 2014…

    Artykuły
    5 października 20210

    Chrysler Norseman – zapomniana „ofiara” zatonięcia SS Andrea Doria

    Zatonięcie liniowiec SS Andrea Doria było jedną z najbardziej znanych katastrof morskich. Zginęły wówczas 52…

    Artykuły
    29 lutego 20200

    ORP Pomorzanin – pierwszy okręt Polskiej Marynarki Wojennej

    Polska Marynarka Wojenna została powołana krótko po odzyskaniu niepodległości, jednak początkowo składała się jedynie z…

    Artykuły
    12 października 20160

    Mail Rail – Londyńska kolej pocztowa

    Około 20 metrów pod londyńskimi ulicami przebiegają zapomniane tunele londyńskiej kolei pocztowej (ang. London Post…

    Artykuły
    29 listopada 20162

    Katastrofa liniowca SS Morro Castle

    W późnych godzinach nocnych 8 września 1934 roku u wybrzeży Long Beach Island na pokładzie…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.