Wiele ciekawych wynalazków i przedmiotów codziennego użytku powstało nieco z przypadku. Przykładem może być herbata w torebkach, wynaleziona w 1903 roku i przypadkowo spopularyzowana w 1908 roku przez nieświadomego kupca z Nowego Jorku, Thomasa Sullivana.

Historia herbaty w torebkach jest nieco zagmatwana i pełna przekłamań. Przeglądając różne artykuły i dostępne informacje najczęściej można spotkać informację, że jej twórcą był kupiec Thomas Sullivan, który w 1903 roku zaczął ją rozpowszechniać. Niestety zgodne z prawdą jest tylko to, że Sullivan faktycznie zaczął rozpowszechniać taki rodzaj pakowania herbaty, ale nastąpiło to nie w 1903 roku a w 1908 roku i co istotne nie był to jego wynalazek.

Listki herbaty - rysunek z wniosku patentowego Roberty C. Lawson i Mary Mclaren
Listki herbaty – rysunek z wniosku patentowego Roberty C. Lawson i Mary Mclaren

Historia herbaty w torebkach sięga roku 1901. Dokładnie 26 sierpnia 1901 roku do amerykańskiego urzędu patentowego wpłynął wniosek patentowy na „listki herbaty”. Jego twórczyniami były Roberta C. Lawson i Mary Mclaren. Wynalazek zakładał, że herbata byłaby umieszczana w woreczkach z materiału, zanurzanych w gorącej wodzie. Dzięki temu w szklance nie zostawałyby fusy, a na upartego, herbatę można by nawet parzyć kilka razy (dla oszczędności).

Patent nr. US 723287 A nadano 24 marca 1903 roku. Niestety wynalazek chociaż użyteczny, nie zyskał popularności, głównie przez brak doświadczenia obu pań w biznesie. Sytuacja zmieniła się w czerwcu 1908 roku (niektóre źródła błędnie podają 1903 rok) za sprawą nowojorskiego kupca Thomasa Sullivana, który szukał sposobu na promocję swojej herbaty.

Typowe listki herbaty
Typowe listki herbaty

Zaczął on wysyłać próbki herbaty do potencjalnych klientów w formie woreczków z muślinu w których znajdowała się herbata. Według założeń, w woreczku znajdowała się dokładnie jedna porcja herbaty, którą należało wysypać do szklanki. Nieświadomi tego klienci zaczęli jednak umieszczać całe woreczki w szklankach. Chociaż nie przepuszczały one za dobrze wody, niezrażeni tym faktem konsumenci zaczęli wysyłać zamówienia do Sullivana na herbatę w torebkach.

Ambitny kupiec szybko wyczuł interes i zaczął dopracowywać swój wynalazek, zastępując muślin gazą bawełnianą. Niestety nie wiadomo czy korzystał z rozwiązań patentowych Roberty C. Lawson i Mary Mclaren. W kolejnych latach herbata w torebkach szybko opanowała całe Stany Zjednoczone i zaczęła powoli docierać do innych krajów.

Coraz popularniejsze torebki herbaty w kształcie piramidek
Coraz popularniejsze torebki herbaty w kształcie piramidek

Co ciekawe, do Wielkiej Brytanii, czyli królestwa herbaty, listki herbaty dotarły dopiero w latach 50., ale szybko zawładnęły rynkiem. Obecnie na całym świecie herbata podawana w tej formie stanowi około 90% rynku, ale co ciekawe, można zaobserwować renesans herbaty sypanej. Powód jest prosty – herbata w listkach często ma gorszy smak niż herbata sypana, ponieważ jest produkowana masowo i często zawiera więcej dodatków niż samej herbaty.

Herbata w torebkach była rewolucyjnym wynalazkiem, który zyskał popularność nieco z przypadku i jak to często bywa, sławę przyniósł nie swoim twórcom, a człowiekowi, który po prostu miał smykałkę do interesu. Współczesne torebki z herbatą mają różne kształty i rozmiary, ale pod względem idei, niczym nie różnią się od tych stworzonych na początku XX wieku.

Amerykańska reklama herbaty w torebkach firmy Lipton z 1952 roku
Amerykańska reklama herbaty w torebkach firmy Lipton z 1952 roku
Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.