SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read605 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read605 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read80 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read30 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read175 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      30 marca 2023

      LEGO Orchidea (10311) – recenzja

      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Ford Model T – samochód, który zmotoryzował świat
    Artykuły

    Ford Model T – samochód, który zmotoryzował świat

    Michał BanachBy Michał Banach26 maja 2022Updated:26 maja 2022Brak komentarzy6 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Ford Model T - samochód, który zmotoryzował świat
    W ciągu ostatnich ponad 100 lat wiele samochodów miało swój wkład w zmotoryzowanie społeczeństwa, ale żaden z nich nie osiągnął takiego sukcesu jak zaprojektowany w 1908 roku przez Henry’ego Forda Ford Model T. Był to pierwszy produkowany wielkoseryjnie samochód na świecie – powstało około 15 mln egzemplarzy i dopiero w 1972 roku wyprzedził go Volkswagen Garbus.

    Geneza

    Na przełomie XIX i XX wieku samochody były cały czas uznawane za produkt niszowy, skierowany głównie do ludzi zamożnych. Większość aut produkowano ręcznie w niewielkich seriach, a ich koszt był bardzo wysoki i praktycznie nieosiągalny dla przeciętnego człowieka. Również pod względem niezawodności, pierwsze automobile nie należały do najlepszych. Kolejnym problemem był ograniczony dostęp do benzyny, co utrudniało wykorzystanie samochodów na większą skalę.

    Ford Model T
    Ford Model T

    Na początku XX wieku sytuacja zaczęła się jednak powoli zmieniać za sprawą coraz lepiej zaprojektowanych samochodów oraz pojawienia się nowych rozwiązań, które obniżały czas i koszty produkcji i ułatwiły eksploatację. Jedną z nich była linia montażowa, stworzona przez Ransoma Oldsa i wykorzystywana do produkcji samochodów Oldsmobile.

    W tym czasie na motoryzacyjną scenę zaczął wchodzić Henry Ford, urodzony 30 lipca 1863 roku w Dearborn w stanie Michigan syn imigrantów (ojciec pochodził z Irlandii, a matka z Belgii). Ford praktycznie od młodości interesował się przemysłem, maszynami a później również motoryzacją – swój pierwszy automobil zaprojektował w 1893 roku. W ciągu kilku kolejnych lat z pod jego ręki wyszło kilka samochodów, które osiągnęły większe bądź mniejsze sukcesy na rynku.

    Ford Model T
    Ford Model T

    Dopiero w 1908 roku Ford wpadł na pomysł, który jak się później okazało, był genialny. Zamiast produkować ręcznie samochody dla zamożnych odbiorców, postanowił zaprojektować tani, łatwy w produkcji i jeszcze prostszy w eksploatacji samochód skierowany głównie do mniej zamożnych odbiorców. Tak rozpoczęła się historia Forda Model T.

    Samochód, który zmotoryzował świat

    Pierwszy egzemplarz nowego samochodu, oznaczonego jako Ford Model T wyprodukowano 12 sierpnia 1908 roku w fabryce Ford Piquette Avenue Plant w Detroit, ale dopiero 27 września opuścił on mury zakładów. Model T od początku był bardzo przemyślaną konstrukcją, a proces jego produkcji stale ewoluował według tej samej idei – taniego, łatwego w produkcji i eksploatacji samochodu.

    Ford Model T
    Ford Model T

    Samochód powstał w oparciu o prostą ramę, do której przymocowano przednią i tylną oś z drewnianymi kołami zaopatrzonymi w opony pneumatyczne oraz czterocylindrowy, gaźnikowy silnik o pojemności 2,9 litra i mocy 20 KM, którego zużycie paliwa wynosiło około 10-15 l/100 km, a prędkość maksymalna wynosiła około 65 km/h. Samochód posiadał elektryczny rozrusznik oraz trzy pedały – jeden do jazdy do przodu, drugi do tyłu i trzeci służący jako hamulec, a także dwie dźwignie – przepustnicy i hamulca ręcznego. Skrzynia biegów miała tylko dwa przełożenia do jazdy do przodu, w związku z czym obsługa samochodu był bardzo prosta, ale zupełnie inna niż w przypadku wielu ówczesnych samochodów.

    Początkowo cena samochodu wynosiła około 900 dolarów, a w 1909 roku spadła do 825 dolarów (współcześnie około 23 005 dolarów). Dzięki taśmie montażowej wyprodukowanie jednego samochodu zajmowało około 13 godzin, w związku z czym możliwe było produkowanie nawet 10 000 samochodów rocznie. Aby maksymalnie przyśpieszyć prace, Ford Model T produkowany był z standaryzowanych elementów dostarczanych do fabryki i montowanych przez kilkuosobowe zespoły robotników na ruchomej taśmie montażowej.

    Ford Model T
    Ford Model T

    Ford cały czas dopracowywał proces produkcji, tak aby maksymalnie skrócić jej czas – ostatecznie czas produkcji jednego egzemplarza Ford Model T spadł do 93 minut (sic!). Jedną z innowacji było ograniczenie liczby kolorów w jakich produkowano samochody. Wbrew obiegowej opinii i stwierdzeniu samego Henry’ego Forda, że „można otrzymać samochód w każdym kolorze, pod warunkiem, że będzie to kolor czarny”, Model T występował w kilku wariantach kolorystycznych, jednak faktycznie to kolor czarny stał się najpopularniejszy i najtańszy. Warto jednak dodać, że początkowo Model T produkowany był w kolorze szarym, zielonym, niebieskim i czerwonym, a dopiero w 1914 roku zaczęto produkować na większą skalę samochody w czarnym kolorze.

    Krótko po rozpoczęciu produkcji, przeniesiono ją do znacznie większej fabryki, ponieważ dotychczasowe zakłady nie nadążały z produkcją. Wraz z kolejnymi modyfikacjami systemu produkcji, liczba wytwarzanych egzemplarzy zaczęła wzrastać lawinowo. W 1913 roku wyprodukowano już 170 211 egzemplarzy przy cenie 525 dolarów za sztukę(współcześnie około 13 300 dolarów), a w 1922 roku powstało 1 301 067 Fordów Model T, kosztujących 319 dolarów (współcześnie około 4 775 dolarów). Szczyt produkcji osiągnięto w 1923 roku, gdy z taśm montażowych zjechało 2 011 125 aut, a cena jednostkowa wyniosła 364 dolary (współcześnie około 5 353 dolarów). Najniższą uzyskaną cenę osiągnięto w 1925 roku, gdy wyniosła ona 260 dolarów (współcześnie około 3 714 dolarów).

    Ford Model T
    Ford Model T

    W toku produkcji sam samochód niewiele się zmieniał pod względem ogólnej konstrukcji, ale wprowadzano kolejne jego wersje, różniące się konstrukcją nadwozia. Równocześnie produkcję rozszerzano na kolejne fabryki również poza Stanami Zjednoczonymi. Licencyjne wersje Forda Model T produkowano również w Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Argentynie, Francji, Hiszpanii, Danii, Norwegii, Belgii, Brazylii, Meksyku i Japonii.

    Brak znaczących modyfikacji sprawił jednak, że 26 maja 1927 roku z fabryki Forda wyjechał ostatni egzemplarz Modelu T. Łącznie oficjalnie wyprodukowano do tego dnia 14 689 525 egzemplarze Forda Model T (nie licząc kopii, które powstawały w różnych innych fabrykach). Model T mimo swojej popularności był już całkowicie przestarzały, zwłaszcza w porównaniu do innych, nowszych samochodów konkurencji, które wcale nie były już tak drogie jak kiedyś. Bezpośrednim następcą Modelu T został Ford Model A, który również osiągnął spory sukces, ale nie aż taki jak jego poprzednik.

    Ford Model T
    Ford Model T

    Przyczyny sukcesu

    Chociaż za główną przyczynę sukcesu Forda Model T uznaje się wymyślenie taśmy montażowej przez Henry’ego Forda, nie jest to prawdą. Ford jedynie zaadaptował to rozwiązanie i odpowiednio usprawnił, co znacząco przyśpieszyło produkcję i częściowo pozwoliło na obniżenie kosztów.

    Głównym źródłem sukcesu Modelu T była jego wyjątkowo prosta konstrukcja, zapewniająca niezawodność i umożliwiająca szybką naprawę, dostępność części zamiennych – wszystkie podzespoły samochodu były skatalogowane i w razie potrzeby wystarczyło je kupić i wymienić. Duża niezawodność ułatwiała eksploatację nawet w niesprzyjających warunkach, a niska cena sprawiała, że każdy mógł sobie pozwolić na zakup samochodu po około 3-5 miesiącach pracy.

    Ford Model T
    Ford Model T

    W początkowym okresie produkcji, Model T był najliczniej produkowanym samochodem w USA, przy czym skala produkcji przewyższała łączną liczbę wyprodukowanych samochodów konkurencji. Zanim z fabryki wyjechało 10 mln egzemplarzy Modelu T, samochody te stanowiły około połowy wszystkich samochodów na świecie (sic!). Ford Model T stał się również inspiracją dla innych konstruktorów z całego świata, którzy zaczęli kopiować rozwiązania produkcyjne Forda, dzięki czemu znacząco wzrosła liczba produkowanych samochodów. Co ciekawe, ze względu na popularność Modelu T, silniki do niego produkowano do 1941 roku.

    Ford Model T
    Ford Model T
    Ford Model T
    Ford Model T
    Ford Model T
    Ford Model T
    Ford Model T
    Ford Model T
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleM65 Atomic Annie – działo atomowe
    Next Article Operacja Dynamo – dramatyczna ewakuacja Dunkierki – 1940
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    25 marca 20238 Mins Read3K Views

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    By Michał Banach0
    24 marca 20233 Mins Read368 Views

    Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    By Michał Banach4
    19 marca 20233 Mins Read457 Views

    Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

    By Artykuł Sponsorowany0
    16 marca 20233 Mins Read614 Views

    CSS Tennessee – bohater jednej bitwy i dwóch bander

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 marca 2023

    LEGO Orchidea (10311) – recenzja

    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    18 maja 20187 Mins Read6 Views

    Pokazy lotnicze w Polsce 2018 – co warto wiedzieć

    Po całkiem udanym pod względem pokazów lotniczych roku 2017, bieżący rok zapowiada się jeszcze ciekawiej…

    Artykuły
    28 czerwca 20215 Mins Read16 Views

    HMS Tiger – najpiękniejszy z brytyjskich krążowników liniowych

    Zbudowany w 1914 roku krążownik liniowy HMS Tiger był dziesiątym okrętem tej klasy, który wszedł…

    Artykuły
    19 września 20154 Mins Read

    Dozwolony użytek utworu – o co chodzi?

    W Internecie znaleźć można wiele informacji o tym, iż wszystko co pobieramy jest kradzieżą i…

    Artykuły
    21 grudnia 201615 Mins Read120 Views

    Pancerniki typu Yamato – największe pancerniki w historii

    Japońskie pancerniki Yamato i Musashi, były największymi okrętami tej klasy w historii oraz posiadały działa…

    Artykuły
    5 lipca 20172 Mins Read

    Polisa dla firm transportowych, czyli szybko i na czas

    Przedsiębiorstwa transportowe w żadnym wypadku nie mogą sobie pozwolić na opóźnienia z tytułu zepsutego samochodu.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.