SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Bracia Wright i pierwszy lot samolotu
    Bracia Wright i pierwszy lot samolotu
    Bracia Wright i pierwszy lot samolotu
    Artykuły

    Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

    Michał BanachBy Michał Banach17 grudnia 2022Brak komentarzy6 Mins Read
    Rankiem 17 grudnia 1903 roku na polach Kitty Hawk w Północnej Karolinie w powietrze wzbiła się pierwsza w historii maszyna latająca cięższa od powietrza. Samolot będący dziełem braci Orvilla i Wilbura Wrightów wykonał serię lotów, które zapoczątkowały długą i niesamowitą historię lotnictwa.

    Marzenie o lataniu

    Ludzkość marzyła o wzbiciu się w powietrze od wieków. Wielu śmiałków podejmowało próby zbudowania maszyn latających, ale nikomu nie udało się zbudować maszyny latającej cięższej od powietrza. Po raz pierwszy w powietrze wzbili się 21 listopada 1783 roku Jea-Francois Pilatre de Rozier i Marquis d’Arlandes. Dokonali tego w balonie napełnionym ogrzanym powietrzem.

    Testy szybowca
    Testy szybowca

    Przez kolejne lata powstawały różnego rodzaju maszyny, które miały wynieść ludzi w przestworza. Wielkim sukcesem okazały się sterowce, będące pierwszymi napędzanymi pojazdami latającymi. Były one jednak duże i niezbyt przyjazne w użyciu. Wszyscy chcieli zbudować maszynę łatwą w pilotażu i posiadającą silnik pozwalający na przeprowadzenie dłuższego lotu.

    Niestety mimo upływu lat, konstruktorzy cały czas mieli problemy z zbudowaniem odpowiednich maszyn. Wszystko zaczęło się zmieniać w latach 90-tych XIX wieku, kiedy rozwój techniki pozwolił na budowę coraz bardziej finezyjnych i nietypowych pojazdów.

    Testy szybowca
    Testy szybowca

    Od rowerów po maszyny latające

    Pod koniec XIX wieku na całym świecie wielu pionierów prowadziło eksperymenty z maszynami latającymi wyposażonymi w napęd. Większość prób kończyła się w najlepszym przypadku zniszczeniem prototypów lub kompromitacją twórców, w najgorszym, śmiercią pilotów.

    Na początku 1899 roku do grona śmiałków, którzy postawili sobie za cel zbudowanie samolotu dołączyli bracia Wright – Orville i Wilbur. Przez kilka lat zajmowali się konstruowaniem i naprawą rowerów, ale z czasem uznali, że praca ta nie zapewni im przyszłości.

    Bracia Wright – Orville (19.06.1871-30.01.1948) i Wilbur (16.04.1867-30.05.1912) Wright. Amerykańscy pionierzy lotnictwa. W latach 90-tych XIX wieku założyli w Dayton w stanie Ohio warsztat w którym naprawiali i produkowali rowery. Następnie zaczęli interesować się lotnictwem. Po udanym locie w 1903 roku zaczęli dopracowywać swój wynalazek. W latach 1908-1909 zaczęli prezentować swój samolot w Europie, dzięki czemu zyskali olbrzymią popularność. Niestety Wilbur zmarł w 1912 roku. Jego brat kontynuował prace nad samolotami i był odpowiedzialny za stworzenie norm prawnych regulujących działalność linii lotniczych i samych pilotów.

    Bracia Wright - Orville (po lewej) i Wilbur (po prawej)
    Bracia Wright – Orville (po lewej) i Wilbur (po prawej)

    Początkowo bracia zaczęli budować latawce, a gdy opanowali już zasady ich konstrukcji, zaczęli budować szybowce. Warto dodać, że całą wiedzę zdobywali sami, ponieważ nawet eksperymenty innych pionierów z tych lat nie były na tyle udane, aby bezpośrednio je wykorzystać.

    Pod koniec 1899 roku bracia zwrócili się do US Weather Bureau z pytaniem i prośbą o pomoc w znalezieniu odpowiedniego miejsca do testu ich wynalazków. Poszukiwali wietrznego i płaskiego terenu, na którym panowałyby w miarę dobre warunki atmosferyczne. Po krótkiej wymianie korespondencji wybrane zostało Kitty Hawk w Północnej Karolinie.

    Testy szybowca
    Testy szybowca

    Pola znajdujące się na wyspach niedaleko brzegu był idealnym miejscem. Silne wiatry z nad oceanu miały w miarę równą prędkość, a duże otwarte przestrzenie były bezpieczne do testowania samolotów. Po raz pierwszy bracia Wright przybyli na miejsce we wrześniu 1900 roku aby przetestować jeden z szybowców. W kolejnych latach kilkukrotnie wracali do Kitty Hawk a w lipcu 1901 roku zbudowali pierwszy hangar w którym przechowywali swoje maszyny.

    Testy z szybowcami prowadzone we wrześniu 1902 roku w Dayton, gdzie znajdował się główny warsztat braci, były bardzo udane. Łącznie wykonali oni blisko 2000 prób z szybowcami, które upewniły ich w przekonaniu, że obradli odpowiednią drogę. Pozostał jeszcze jeden problem – napęd.

    Wszystkie dostępne w tym czasie silniki były słabe, duże i co najgorsze – ciężkie. Bracia Wright zaczęli więc projektować własny silnik. Pomógł im w tym Charlie Taylor. Udało im się skonstruować 4-cylindrowy chłodzony wodą silnik spalinowy o mocy 12 KM, ważący około 77 kg.

    Gdy udało im się skompletować wszystkie elementy potrzebne do skonstruowania samolotu, rozpoczęli przygotowania do wyruszenia do Kitty Hawk w celu przeprowadzenia prób. We wrześniu 1903 roku wrócili na wzgórza Kill Devil Hills, gdzie rok wcześniej zbudowali pierwszy hangar. Ze względu na wielkość nowego samolotu musieli zbudować nowy budynek i dodatkowo naprawić stary, uszkodzony w trakcie zimy.

    Ostatecznie w grudniu 1903 roku byli gotowi do rozpoczęcia prób.

    Pierwszy lot samolotu w historii

    Na początku grudnia 1903 roku wszystkie przygotowania do próbnego lotu były skończone. Bracia zbudowali specjalną  szynę, na której umieścili samolot, aby mieć pewność, że rozbieg będzie w pełni kontrolowany. 14 grudnia po rzucie monetą Wilbur zasiadł za sterami samolotu, a Orville i kilku pomocników uruchomiło silnik.

    Pierwszy lot braci Wright
    Pierwszy lot braci Wright

    Samolot wykonał krótki rozbieg i oderwał się od ziemi. Niestety po 36 metrach opadł i uderzył o ziemię. Na szczęście uszkodzenia nie był poważne, a Wilbur był tylko nieco poobijany. Według niektórych historyków lot ten był pierwszym w historii, ale nawet sami bracia Wright nie uznali tej próby za udaną.

    Po przeprowadzeniu napraw, 17 grudnia postanowili ponownie spróbować. Tym razem za sterami zasiadł Orville. Dokładnie o godzinie 10.35 samolot oderwał się od ziemi i wykonał trwający 12 sekund lot. Samolot pokonał odległość 37 m i bezpiecznie osiadł na ziemi.

    Flyer I – pierwszy samolot który wzbił się w powietrze. Maszyna otrzymała swoją nazwę dopiero po lotach z 17 grudnia 1903 roku. Samolot napędzany był 4-cylindrowym silnikiem spalinowym o mocy 12 KM. Rozpiętość skrzydeł wynosiła 12.3 m. Flyer I ważył 274 kg, a maksymalna masa startowa wynosiła 338 kg. Samolot znajduje się obecnie w muzeum National Air & Space Museum w Waszyngtonie.

    Flyer I
    Flyer I

    Radość braci była olbrzymia. Udany lot potwierdził ich wszystkie badania i wyliczenia. Tego samego dnia wykonali jeszcze 3 kolejne loty, z których najdłuższy trwał 59 sekund, w czasie których samolot pokonał odległość 279 m.

    Lot z 17 grudnia 1903 roku uznaje się za pierwszy w historii lot maszyny latającej cięższej od powietrza, a Orville Wright stał się tym samym pierwszym w historii człowiekiem, który wzbił się w przestworza na pokładzie samolotu. Bracia nazwali swój samolot Flyer I.

    Bracia Wright
    Bracia Wright

    Skromny początek wielkiej przygody

    Po zakończonych próbach bracia wrócili do Dayton, gdzie kontynuowali prace nad samolotami. Pierwszy prototyp ze względu na wiele błędów konstrukcyjnych, wyłapanych w trakcie 4 grudniowych lotów został odstawiony do kąta.

    Bracia rozpoczęli prace nad kolejnymi maszynami, a wieść o ich wyczynie obiegła cały świat i zainspirowała wielu kolejnych śmiałków, którzy postanowili samemu spróbować powtórzyć ten sukces. Paradoksalnie już w kilka tygodni po braciach Wright w powietrze zaczęły wzbijać się kolejne samoloty w różnych częściach świata.

    Flyer I
    Flyer I

    Czy było to skutkiem działań braci? Nie do końca. Po prostu wielu pionierów doszło w tym czasie do podobnych wniosków niezależnie. Zachęceni sukcesem amerykanów zaczęli przeprowadzać konkretniejsze próby, które zaowocowały udanymi lotami. Być może gdyby nie odwaga, bracia Wright nie byliby pierwszymi twórcami samolotów.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleHMS Defiance – ostatni brytyjski drewniany okręt liniowy
    Next Article Destructor – (prawie)pierwszy niszczyciel
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read

    McDonnell XP-67 – nieudany supermyśliwiec

    6 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.