SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      3 października 2023

      Douglas B-23 Dragon – długowieczna ofiara rewolucji

      1 października 2023

      Skansen taboru kolejowego w Chabówce

      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      3 października 2023

      Douglas B-23 Dragon – długowieczna ofiara rewolucji

      1 października 2023

      Skansen taboru kolejowego w Chabówce

      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      27 września 2023

      Kolejkowo – świat w miniaturze

      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Jeanne d’Arc – pierwszy francuski sześciokominowy krążownik
    Artykuły

    Jeanne d’Arc – pierwszy francuski sześciokominowy krążownik

    Michał BanachBy Michał Banach24 lipca 2023Brak komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Jeanne d'Arc - pierwszy francuski sześciokominowy krążownik
    Jeanne d'Arc - pierwszy francuski sześciokominowy krążownik
    W latach 90. XIX wieku we Francji podjęto decyzję o budowie kilku eksperymentalnych krążowników pancernych przewidzianych do służby kolonialnej. Jedną z tych jednostek był krążownik Jeanne d’Arc, który był jednym z pierwszych okrętów tego typu wyposażonych w 6 kominów.

    Po rozpoczęciu prac nad krążownikiem D’Entrecasteaux, 28 grudnia 1895 roku w stoczni Arsenal de Toulon złożono zamówienie na kolejny duży krążownik pancerny I klasy, który otrzymał nazwę Jeanne d’Arc. Okręt budowano według nowego projektu, który poddano modyfikacji już od pierwszych dni prac w oparciu o doświadczenia z eksploatacji m.in. krążownika D’Entrecasteaux. Zmieniono  przede wszystkim układ uzbrojenia.

    Jeanne d'Arc
    Jeanne d’Arc

    Według założeń jednostka miała służyć w koloniach, gdzie wykonywałaby długie rejsy patrolowe i zwalczała ewentualnie mniejsze jednostki wroga. W tej sytuacji okręt nie miał posiadać silnego uzbrojenia ani grubego opancerzenia, a jedynie wydajne silniki i dużą dzielność morską.

    Prace nad okrętem szły bardzo powoli – wolniej niż zwykle, chociaż stocznia w Tulonie i tak słynęła z długiego czasu budowy okrętów. W tej sytuacji, 8 czerwca 1898 roku okręt zwodowano bez napędu, ponieważ prace nad kotłami uległy spowolnieniu. Dopiero 1 marca 1901 roku rozpoczęto próby morskie krążownika.

    Jeanne d'Arc
    Jeanne d’Arc

    W trakcie prób okazało się, że maszynownia została źle wykonana, a izolacja kotłów była za słaba, przez co temperatury dochodziły do 65 °C. Naprawy usterek trwały do 1902 roku, ale próby przeprowadzone w kwietniu 1902 roku wykazały kolejne problemy z napędem. Ostatecznie Jeanne d’Arc weszła do służby dopiero 10 marca 1903 roku.

    Okręt miał 147 m długości i 11 445 ton wyporności. Napęd stanowiły 3 silniki parowe o mocy 28 500 ihp, zapewniające prędkość maksymalną 21 węzłów (projektowo miała ona wynosić 23 węzły, ale nigdy nie udało się jej osiągnąć), a zasięg wynosił 13 500 mil morskich (25 000 km) przy prędkości 10 węzłów. Uzbrojenie składało się z 2 dział kalibru 194 mm po jednym na dziobie i rufie, 14 dział kalibru 138,6 mm, 16 dział kalibru 47 mm i dwóch wyrzutni torped kalibru 450 mm. Pancerz miał grubość 80-150 mm w pasie burtowym, 45-55 mm na pokładzie, 161 mm na wieżach, 60-140 mm na barbetach i 138 mm na mostku. Załoga liczyła 651 oficerów i marynarzy.

    Jeanne d'Arc
    Jeanne d’Arc

    W początkowym okresie służby krążownik operował w rejonie północnego wybrzeża Francji, biorąc m.in. udział w rejsie prezydenta Émile Loubet do Północnej Afryki. 15 listopada 1904 roku Jeanne d’Arc została wycofana z eksploatacji w celu przeprowadzenia modernizacji i napraw wykrytych usterek i wad konstrukcyjnych. Do służby okręt wrócił w maju 1905 roku. Od tego czasu krążownik operował w ramach eskadry śródziemnomorskiej.

    Od 1912 roku krążownik wykonywał rejsy po Atlantyku, Bałtyku i Morzu Śródziemnym, a potem udał się na Ocean Indyjski. W 1914 roku Jeanne d’Arc wróciła do Eskadry Północnej operującej w rejonie Kanału La Manche. W 1915 roku krążownik ponownie oddelegowano do służby na Morzu Śródziemnym, gdzie wziął udział w operacji Dardanelach. Intensywna eksploatacja sprawiła, że okręt wymagał kolejnej naprawy połączonej z modernizacją, którą rozpoczęto w marcu 1916 roku i zakończono dopiero w styczniu 1917 roku.

    Jeanne d'Arc
    Jeanne d’Arc

    Następnie okręt oddelegowano po raz kolejny do Indii Zachodnich, a w 1918 roku wrócił do Francji. W 1919 roku okręt zmodernizowano i dostosowano do pełnienia roli okrętu szkolnego. W 1928 roku wysłużony okręt został zastąpiony przez nowszy okręt szkolny Edgar Quinet (będący w pewnym sensie następcą Jeanne d’Arc. Ostatecznie 15 lutego 1933 roku dawny krążownik pancerny został wycofany z eksploatacji i sprzedany na złom 9 lipca 1934 roku.

    Jeanne d’Arc nie była udaną jednostką. Duży, ciężki okręt z słabym uzbrojeniem przystosowany teoretycznie do służby kolonialnej był problematyczny w eksploatacji, miał za słabe osiągi i źle opracowana maszynownię, przez co nie mógł wypełniać przewidzianych dla niego zadań. Dodatkowym problemem był fakt, że był to jedyny okręt swojego typu. Nawet będące jego następcą jednostki, były tak odmienne pod względem osiągów i jakości wykonania, że nie mogły brać udziału w operacjach razem.

    Jeanne d'Arc
    Jeanne d’Arc
    Jeanne d'Arc
    Jeanne d’Arc
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleTelefontornet – wieża telefoniczna w Sztokholmie
    Next Article Kanał Koryncki – antyczny projekt zrealizowany w XIX wieku
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    By Michał Banach0
    20 września 20232 Mins Read1 Views

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    By Michał Banach0
    17 września 20233 Mins Read77 Views

    Junkers D.I – pierwszy niemiecki myśliwiec o metalowej konstrukcji

    By Michał Banach0
    16 września 20234 Mins Read27 Views

    Krążownik Cristóbal Colón – z ziemi włoskiej do Hiszpanii

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    28 września 202313 Mins Read

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    W historii ZSRR powstało wiele samolotów, które swoimi rozmiarami przewyższały konstrukcje z innych krajów. Na…

    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    3 października 2023

    Douglas B-23 Dragon – długowieczna ofiara rewolucji

    2 października 2023

    Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

    2 października 2023

    Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    1 października 2023

    Skansen taboru kolejowego w Chabówce

    30 września 2023

    Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 grudnia 20183 Mins Read

    Machu Picchu – najlepiej zachowane miasto Inków

    Znajdujące w Andach Peruwiańskich miasto Machu Picchu jest jednym z najważniejszych zabytków Peru oraz najlepiej…

    Artykuły
    25 lipca 20175 Mins Read

    Dla każdego coś pysznego, czyli dlaczego właśnie kawa z ekspresu?

    Wiele osób kawą wita każdy poranek – latem i zimą, świątek piątek i w niedzielę.…

    Artykuły
    27 kwietnia 20232 Mins Read

    Zabawki kreatywne – rozwiń wyobraźnię dziecka

    Zabawa to bardzo ważny element życia każdego dziecka. To nie tylko przyjemny czas, który można…

    Film
    17 czerwca 20161 Min Read

    The Lion City II – niesamowity time lapse – film

    Australijski filmowiec Keith Loutit mieszkający w Singapurze przygotował niesamowity filmik przedstawiający jak zmieniało się miasto…

    Artykuły
    15 marca 20223 Mins Read

    Jak wybrać monitor dla gracza?

    Wybór odpowiedniego monitora dla gracza to wbrew pozorom nie takie łatwe zadanie. Szukając odpowiedniego urządzenia…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.